Τι είναι ο προδιαβήτης, τι κινδύνους κρύβει και πώς μπορούμε να τον προλάβουμε

Ο προδιαβήτης είναι μία «ύπουλη» κατάσταση αφού συχνά περνά κάτω από το ραντάρ των γιατρών και των εξετάσεων.

φράουλες διατροφή υγεία διαβήτης STEEX

Προδιαβήτη ονομάζουμε την κατάσταση στην οποία οι τιμές σακχάρου στο αίμα είναι λίγο πιο υψηλές από το φυσιολογικό, αλλά δεν χρειάζεται θεραπεία φαρμακευτική για την ρύθμισή τους. Ωστόσο, σε αυτό το στάδιο όπου το σάκχαρο στο αίμα είναι λίγο «τσιμπημένο» μπορεί να αρχίσουν οι πιο πολλές από τις μακροχρόνιες επιπλοκές του σακχαρώδους διαβήτη. Επίσης, είναι μια κατάσταση που διαγιγνώσκεται δύσκολα, αλλά είναι και πολύ επικίνδυνος όχι μόνο για εξέλιξη σε σακχαρώδη διαβήτη αλλά και για αυξημένα καρδιαγγειακά επεισόδια.

Τα ευρήματα από πολλές μελέτες δείχνουν ότι η παρέμβαση στη φάση του προδιαβήτη είναι σημαντική για τη μείωση των επιπλοκών πρώιμου σταδίου, τονίζει ο κ. Αντώνιος Λέπουρας, Παθολόγος - Διαβητολόγος. Σύμφωνα με έρευνες που παρουσιάστηκαν τα τελευταία χρόνια και πρόσφατα, η θεραπεία του προδιαβήτη και η αποκατάσταση της κανονικής ρύθμισης του σακχάρου (NGR) μειώνει τον καρδιαγγειακό κίνδυνο.

Τι είναι ο προδιαβήτης;

Όλα τα άτομα που εμφανίζουν σακχαρώδη διαβήτη έχουν περάσει από το στάδιο του προδιαβήτη. Προδιαβήτης χαρακτηρίζεται η κατάσταση κατά την οποία το σάκχαρο του αίματος είναι υψηλότερο από το φυσιολογικό, αλλά όχι τόσο υψηλό ώστε να διαγνωσθεί ως διαβήτης. Στον προδιαβήτη διαταράσσεται, είτε το πρωινό σάκχαρο νηστείας, είτε το σάκχαρο μετρημένο 2 ώρες μετά από εξέταση καμπύλης σακχάρου.

Έχω στις τελευταίες εξετάσεις λίγο ανεβασμένο το σάκχαρο, να ανησυχώ;

Η αλήθεια είναι ότι πρέπει να ανησυχήσουμε γιατί ο κίνδυνος των επιπλοκών του σακχαρώδους διαβήτη ξεκινά νωρίς δηλαδή ήδη από το στάδιο του προδιαβήτη. Υπάρχουν μελέτες πολλές που αναγνωρίζουν και επιβεβαιώνουν τον κίνδυνο τόσο για καρδιαγγειακά επεισόδια αλλά και για τις πιο μακροχρόνιες επιπλοκές (διαβητικό πόδι, αμφιβληστροειδοπάθεια, κλπ.).

Πώς μπορείς να προλάβεις τον προδιαβήτη;

Μπορούμε να μειώσουμε δραματικά τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη και των επιπλοκών του, χωρίς φάρμακα, κάνοντας αλλαγές στον τρόπο ζωής. Είναι πολύ σημαντικό βέβαια οι αλλαγές αυτές στην συμπεριφορά απέναντι στο σώμα μας να είναι συστηματικές και δια βίου.

  • Η απώλεια βάρους (5-10%) μπορεί να βοηθήσει σημαντικά. Η απώλεια βάρους μειώνει επίσης τα επίπεδα της πίεσης και των λιπιδίων στο αίμα.
  • Η άσκηση είναι επίσης σημαντική. Ασκήσεις ρουτίνας θα πρέπει να περιλαμβάνουν τουλάχιστον 30 λεπτά μέτριας σωματικής δραστηριότητας (όπως το γρήγορο περπάτημα ή το κολύμπι) τουλάχιστον 5 φορές την εβδομάδα.
  • Ακολούθησε μια υγιεινή μεσογειακή διατροφή με χαμηλές θερμίδες.
  • Υδατάνθρακες: τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες όπως λαχανικά, όσπρια, φρούτα, δημητριακά ολικής αλέσεως, και ξηρούς καρπούς.
  • Πρωτεΐνες: προτιμούνται τα ψάρια, τα πουλερικά και τα κρέατα με χαμηλά λιπαρά. Απόφυγε την κατανάλωση πολλών επεξεργασμένων τροφίμων ή γλυκαντικών ουσιών, όπως ζάχαρη, μέλι, σιρόπι σφενταμιού, σιρόπι αγαύης, μελάσα.
  • Φαρμακευτική αγωγή δεν συνίσταται παρά μόνο σε ειδικές περιπτώσεις.

Διάβασε επίσης: Άσθμα, διαβήτης, καρδιά, ρευματικά νοσήματα: Ομάδες υψηλού κινδύνου για τον κορονοϊό, τι να προσέχουμε εάν ανήκουμε σε αυτές

Διάβασε επίσης: Επηρεάζει ο διαβήτης τη σεξουαλική σου ζωή; (Ή του συντρόφου σου;)

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Life

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i