Οι επιστήμονες βρήκαν τρόπο να μειώσεις τον κίνδυνο για Αλτσχάιμερ και καρκίνο!

Ήξερε ότι το να μυρίζεις μπίρα, κρασί ή ώριμα φρούτα μπορεί να σε βοηθήσει να μειώσεις τον κίνδυνο για Αλτσχάιμερ και για καρκίνο; Τι δείχνει νέα έρευνα.

beer istock

Η νόσος Alzheimer και άλλες μορφές άνοιας αφορούν περίπου 160.000 Έλληνες. Παγκοσμίως οι ανοϊκοί ασθενείς είναι 35.000.000 και αναμένεται να ξεπεράσουν τα 100 εκατομμύρια μέχρι το 2050. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση η νόσος Alzheimer απορροφά αυτήν τη στιγμή το 25% του συνόλου των δαπανών για την υγεία.

Επί του παρόντος δεν υπάρχει θεραπεία για την ασθένεια, αν και υποσχόμενα φάρμακα για την επιβράδυνση της εξέλιξής της βρίσκονται σε κλινικές δοκιμές. Προηγούμενη έρευνα έδειξε ότι τα φάρμακα που ονομάζονται αναστολείς HDAC μπορούν να βοηθήσουν στη θεραπεία του καρκίνου και του Αλτσχάιμερ αλλάζοντας τον τρόπο έκφρασης των γονιδίων και μειώνοντας τη φλεγμονή.

Τώρα μια νέα έρευνα δείχνει ότι να μυρίζουμε μπίρα, κρασί ή ώριμα φρούτα μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για Αλτσχάιμερ και για καρκίνο.

Τι είναι το διακετύλιο;

Το διακετύλιο είναι ένα φυσικό συστατικό πολλών τροφίμων που έχουν υποστεί ζύμωση ή προστίθεται ως αρωματική ουσία, κάνοντάς τα πιο ελκυστικά. Όταν αυτό το εισπνέεις λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο με τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται σήμερα για τη θεραπεία του καρκίνου, ανακάλυψαν ερευνητές.

Φάνηκε ότι η αρωματική αυτή ουσία άλλαξε το DNA των ανθρώπινων κυττάρων, των ποντικών και των μυγών χωρίς καν να τα αγγίξει, με τρόπο που θα μπορούσε να "καθυστερήσει τον νευροεκφυλισμό ή τα ελλείμματα μνήμης σε ασθένειες", δήλωσαν οι ερευνητές.

Ο καθηγητής Anandasankar Ray, του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια - Riverside, δήλωσε: "Δείξαμε για πρώτη φορά ότι μερικά από αυτά τα αρωματικά μόρια στα οποία εκτιθόμαστε απορροφώνται από τα κύτταρα του δέρματός μας, της μύτης, των πνευμόνων, ακόμη και πιθανώς από τον εγκέφαλο, μέσω της κυκλοφορίας του αίματος και αλλάζουν την έκφραση των γονιδίων. "Η δική μας μελέτη είναι η πρώτη αναφορά για τα μόρια που συμπεριφέρονται με αυτόν τον τρόπο. Ανοίγει ένα ολόκληρο πεδίο έρευνας. Οι δυνατότητες είναι απεριόριστες.”

Τα ευρήματα της μελέτης

Η τελευταία μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο eLife, εξέτασε τον τρόπο με τον οποίο το διακετύλιο επηρεάζει τα ένζυμα HDAC στα κύτταρα. Στην έρευνα αυτή οι ερευνητές βρήκαν ότι αναστέλλει τα ένζυμα, πράγμα που σημαίνει ότι τα γονίδια "ενεργοποιούνται" σε ένα κύτταρο για να παράγουν πρωτεΐνες και RNA.

Ο καθηγητής Ray είπε: "Το ότι η έκθεση σε ένα αρωματικό μπορεί να αλλάξει άμεσα την έκφραση των γονιδίων, ακόμη και σε ιστούς που δεν έχουν υποδοχείς οσμής, προκάλεσε έκπληξη. Αυτά τα μόρια είναι σε θέση να φτάσουν στον κυτταρικό πυρήνα μέσω της κυτταρικής μεμβράνης".

Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι πρέπει να μυρίσεις μεγάλες ποσότητες διακετυλίου για να ενισχύσεις την υγεία σου. Το διακετύλιο θεωρείται μη ασφαλές για εισπνοή σε υψηλές συγκεντρώσεις, με τη χημική ουσία να συνδέεται με μια πάθηση που ονομάζεται "πνεύμονας ποπ κορν" (aka αποφρακτική βρογχιολίτιδα).

Ο καθηγητής Ray ανάφερε: "Το σημαντικό μας εύρημα είναι ότι ορισμένες πτητικές ενώσεις που εκπέμπονται από μικρόβια και τρόφιμα μπορούν να αλλάξουν τις επιγενετικές καταστάσεις σε νευρώνες και άλλα ευκαρυωτικά κύτταρα".

Διάβασε επίσης: Οδηγός: Τι φάρμακο να πάρω για κάθε ασθένεια (και πότε ΔΕΝ πρέπει να παίρνεις αντιβιοτικά;)

Fitness