Τα μπαχαρικά που κάνουν το φαγητό υγιεινό (καγιέν αντί για μαύρο πιπέρι και δεντρολίβανο αντί για βασιλικό!)

Αντικατέστησε τα βότανα που χρησιμοποιείς πιο συχνά με άλλα που ίσως δεν συνήθιζες και κάνε τα πιάτα σου ακόμη πιο γευστικά και θρεπτικά.

01.03.2017

Γράφει: Αμαλία Δούκα

εχεις διαβασει

Τα μπαχαρικά που κάνουν το φαγητό υγιεινό (καγιέν αντί για μαύρο πιπέρι και δεντρολίβανο αντί για βασιλικό!)

Συνεργάστηκε η δρ Ελένη Παπαγιαννίδου, κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος, Γ.Ν. Ασκληπιείο Βούλας (www.rebalance.gr).

 

Αν μαγειρεύεις τακτικά, πιθανότατα υπάρχουν μυρωδικά και μπαχαρικά που χρησιμοποιείς για να αναδείξεις τις γεύσεις των φαγητών σου: φύλλα μαϊντανού, μια πρέζα πάπρικα ή λίγο μοσχοκάρυδο.

Αν και τα περισσότερα μυρωδικά και βότανα είναι καλές πηγές βιταμινών και αντιοξειδωτικών, υπάρχουν κάποια που μπορεί να προσφέρουν αναπάντεχα οφέλη στην υγεία σου. Να ποιες είναι οι προτάσεις της δρος Ελένης Παπαγιαννίδου, κλινικού διαιτολόγου-διατροφολόγου!

 

Βάλε φασκόμηλο αντί για μαϊντανό

Και τα δύο μυρωδικά είναι πλούσια σε βιταμίνη Κ (σημαντική για την πήξη του αίματος και την υγεία των οστών), όμως στη μεταξύ τους «μονομαχία» το φασκόμηλο κερδίζει, γιατί έχει 26% μεγαλύτερη περιεκτικότητα. Έρευνες έχουν δείξει πως το φασκόμηλο μπορεί, επίσης, να ενισχύσει κάποιες λειτουργίες του εγκεφάλου, με σημαντικότερη τη μνήμη.

Σε μια μικρού μεγέθους μελέτη βρέθηκε ότι οι νεαροί ενήλικες στους οποίους δόθηκε μία δόση αιθέριου ελαίου ισπανικού φασκόμηλου κατέκτησαν μεγαλύτερες βαθμολογίες σε εξετάσεις που απαιτούσαν την ανάκληση μιας λίστας από λέξεις.

Ο μαϊντανός μπορεί να προσφέρει πιο όμορφο αποτέλεσμα σαν γαρνιτούρα στο σερβίρισμα του πιάτου, όμως η ζεστή γεύση του φασκόμηλου δένει εξαιρετικά με κάποια πιάτα, όπως αυτά που περιέχουν κρέας αλλά και κίτρινη κολοκύθα.

 

Βάλε τζίντζερ αντί για μοσχοκάρυδο

Ίσως γνωρίζεις ήδη το τζίντζερ ως ένα πολύ αποτελεσματικό, φυσικό «φάρμακο» για τις ναυτίες και το αναστατωμένο στομάχι, όμως οι ιδιότητές του δεν περιορίζονται εδώ. Το πλούσιο σε αντιοξειδωτικά τζίντζερ μπορεί, επίσης, να ανακουφίζει πολλά ακόμα συμπτώματα, από κράμπες περιόδου μέχρι ημικρανίες.

Ερευνητές από το Κέντρο Κατανόη-σης του Καρκίνου στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν βρήκαν σε εργαστηριακή μελέτη πως η σκόνη τζίντζερ μπορούσε να εμποδίσει την ανάπτυξη των καρκινικών κυττάρων στις ωοθήκες.

Όσο για το πού μπορείς να το χρησιμοποιήσεις, έχε ως βασικό κανόνα ότι μπορεί να προστεθεί σε όποια συνταγή θα έβαζες συνήθως μοσχοκάρυδο, όπως, για παράδειγμα, το ρύζι, οι σούπες αλλά και τα ζεστά αφεψήματα.

 

 

Τα μπαχαρικά που κάνουν το φαγητό υγιεινό (καγιέν αντί για μαύρο πιπέρι και δεντρολίβανο αντί για βασιλικό!)

Βάλε δεντρολίβανο αντί για βασιλικό

Οι ιδιότητες που έχει το δεντρολίβανο είναι εντυπωσιακές. Το αρωματικό αυτό φυτό είναι καλή πηγή σιδήρου και ασβεστίου, περιέχει όμως και ένα συστατικό που μπορεί να συμβάλλει στον έλεγχο του διαβήτη τύπου 2.

Ένα ακόμα μπόνους: Έχει βρεθεί επιστημονικά πως, καταναλώνοντας δεντρολίβανο, μειώνεις τον κίνδυνο καρκινογένεσης που σχετίζεται με το κόκκινο κρέας. Συγκεκριμένα, όταν μαγειρεύεται σε υψηλές θερμοκρασίες, το κρέας μπορεί να παράξει τοξίνες που έχουν συνδεθεί με ορισμένες μορφές καρκίνου, η προσθήκη όμως δεντρολίβανου στον κιμά ή στη μαρινάδα πριν μαγειρευτεί το κρέας είχε ως αποτέλεσμα να μειώνονται τα επίπεδα των πιθανών καρκινογόνων.

Γευστικά ταιριάζει με κάθε είδους κρέας αλλά και ψάρια και οτιδήποτε περιέχει ντομάτα, σπανάκι ή μανιτάρια.

 

Βάλε πιπέρι καγιέν αντί για μαύρο πιπέρι

Σε όλο τον κόσμο το πικάντικο πιπέρι καγιέν χρησιμοποιείται παραδοσιακά για τη βελτίωση της πέψης και την ανακούφιση πόνων. Περιέχει βιταμίνη Α, ενώ συμβάλλει στη μείωση της χοληστερίνης στο αίμα. Ορισμένοι επιστήμονες πιστεύουν πως το βασικό του συστατικό, η καψαϊκίνη, ίσως καταπολεμά ακόμα και τον καρκίνο.

Σε μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση The Journal of Clinical Investigation βρέθηκε πως η καψαϊκίνη μείωσε τον κίνδυνο καρκίνου του εντέρου σε ποντίκια με προδιάθεση για όγκο, επεκτείνοντας το προσδόκιμο επιβίωσής τους κατά 30% (σύντομα θα πραγματοποιηθούν έρευνες και σε ανθρώπους).

Επιπλέον, άλλη μελέτη που δημοσιεύτηκε στην International Journal of Obesity έδειξε πως η καψαϊκίνη αυξάνει την αίσθηση κορεσμού και μειώνει την πρόσληψη λίπους – ο τέλειος λόγος για να προσθέσεις πιπέρι καγιέν στο φαγητό σου! Εκτός από το κρέας, δένει τέλεια γευστικά με σάλτσες και μαρινάδες που περιέχουν ξίδι ή λεμόνι.

Editor's Picks

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

Best of network

#shapegreece