Ποιοι σπόροι σου κάνουν καλό ανάλογα με τις ανάγκες σου;

Δες αναλυτικά ποιον σπόρο να προτιμήσεις ανάλογα με το πρόβλημα/ ανάγκη που έχεις.

24.10.2019

Γράφει: Επιστημονικός Συνεργάτης Shape

εχεις διαβασει

Ποιοι σπόροι σου κάνουν καλό

Από τη Σοφία Κόντη, διαιτολόγο-διατροφολόγο (healthnutritionbalance.gr)

Η θρεπτική τους αξία είναι αντιστρόφως ανάλογη με το μέγεθός τους! Ανακάλυψε εδώ
τις ιδιότητες των σπόρων και ποιους να προτιμήσεις, αν θέλεις να ενισχύσεις την υγεία και τη διατροφή σου. Ποιοι σπόροι σου κάνουν καλό ανάλογα με τις ανάγκες σου;  Δες αναλυτικά παρακάτω την κάθε ξεχωριστή περίπτωση.

Διάβασε επίσης: Τα οφέλη των σπόρων στη διατροφή και πώς να τους τρώμε σωστά

Ποιοι σπόροι σου κάνουν καλό ανάλογα με τις ανάγκες σου; 

▶ Αν είσαι vegan: Η κινόα χαρακτηρίζεται ως «ψευδοδημητριακό» και θεωρείται το πιο θρεπτικό είδος σπόρου στον κόσμο. Έχει υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, αποτελεί πηγή πλήρους πρωτεΐνης και προμηθεύει τον ανθρώπινο οργανισμό με τα απαραίτητα αμινοξέα. Το σουσάμι θα σε βοηθήσει στην κάλυψη των αναγκών σου σε ασβέστιο, ενώ οι ηλιόσποροι και οι λιναρόσποροι αποτελούν καλές πηγές φυτικού σιδήρου.

▶ Αν έχεις υψηλή χοληστερίνη: Ο λιναρόσπορος είναι καλύτερη πηγή του φυτικού Ω3 (λινολενικό οξύ – ALA). Μειώνει τη χοληστερίνη, βοηθά να αποφευχθεί η δημιουργία αθηρωματικής πλάκας, η οποία μπορεί να φράξει τις αρτηρίες και να οδηγήσει σε υψηλή αρτηριακή πίεση, εγκεφαλικό επεισόδιο ή καρδιακή προσβολή. Ακόμα, οι σπόροι του παπαρουνόσπορου είναι ιδιαίτερα πλούσιοι σε ελαϊκά και λινελαϊκά οξέα που βοηθούν στη μείωση της LDL ή «κακής» χοληστερίνης και αυξάνουν τα επίπεδα της HDL ή «καλής» χοληστερίνης στο αίμα.

▶ Αν αποφεύγεις τη γλουτένη: Ο αμάρανθος είναι πλούσιος σε υψηλής ποιότητας λινολενικά οξέα και περιέχει μέταλλα, όπως μαγνήσιο, σίδηρος και ασβέστιο, σε επίπεδα που μπορούν να συνεισφέρουν στις καθημερινές ανάγκες του οργανισμού σε αυτά τα μέταλλα και είναι πλούσιος σε πρωτεΐνη και φυτικές ίνες. Φυσικά, δεν μπορούν να λείπουν οι σπόροι της κινόα, καθώς δεν περιέχουν καθόλου γλουτένη και είναι εξαιρετικά αφομοιώσιμοι από ανθρώπους με δυσανεξία σε αυτήν.

▶ Αν έχεις υψηλό σάκχαρο: Οι σπόροι της κολοκύθας είναι πρωταθλητές σε περιεκτικότητα μαγνησίου. Τα 100 γρ. προσφέρουν 550 mg. Οι ηλιόσποροι και το σουσάμι επίσης έχουν πολύ μαγνήσιο, 370-390 mg ανά 100 γρ. Το μαγνήσιο κατέχει σημαντικό ρόλο τόσο στην ανάπτυξη όσο και στη διαχείριση του σακχαρώδους διαβήτη. Η υπομαγνησιαιμία είναι πολύ συχνή στα άτομα με διαβήτη. Πολλά από τα ένζυμα που συμμετέχουν στο μεταβολισμό της γλυκόζης χρειάζονται το μαγνήσιο ως συμπαράγοντα, οπότε η έλλειψή του μπορεί να επηρεάσει την όλη διαδικασία.

▶ Αν προσέχεις το βάρος σου: Οι σπόροι chia αδυνατίζουν και «κόβουν» την όρεξη. Είναι πλούσιοι σε φυτικές ίνες, απορροφούν πολύ νερό και διαστέλλονται, με αποτέλεσμα να μειώνεται το αίσθημα της πείνας. Την ίδια στιγμή οι φυτικές ίνες μαζί με την πρωτεΐνη και τους σύνθετους υδατάνθρακες επιβραδύνουν την πέψη και ρυθμίζουν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα, άρα αισθάνεσαι το αίσθημα της πληρότητας για περισσότερο χρονικό διάστημα, αποτρέποντάς σε από τσιμπολογήματα.

▶ Αν έχεις ορμονικές διαταραχές: Δοκίμασε τους σπόρους κάνναβης. Περιέχουν γ-λινολεϊκό οξύ (GLA), που έχει συσχετιστεί με καλύτερη ορμονική ισορροπία. Σύμφωνα με κάποιες μελέτες, το GLA μειώνει τους πόνους στο στήθος και ανακουφίζει από τα συμπτώματα του προεμμηνορρυσιακού συνδρόμου. Οι ηλιόσποροι, επίσης, περιέχουν υψηλή ποσότητα ψευδαργύρου, καλίου και βιταμίνης Ε, που συμβάλλουν στην αντιμετώπιση των πόνων περιόδου.

▶ Αν έχεις δυσκοιλιότητα: Κατανάλωσε παπαρουνόσπορο. Ο εξωτερικός φλοιός των σπόρων του είναι μια καλή πηγή φυτικών ινών. Πολλές από τις ίνες έχουν μεταβολικά αδρανές περιεχόμενο που βοηθά στην αύξηση του όγκου της τροφής, την απορρόφηση από το πεπτικό σύστημα και ως εκ τούτου την ελάφρυνση του προβλήματος δυσκοιλιότητας.

▶ Αν έχεις αϋπνίες: Οι σπόροι κολοκύθας είναι μια πλούσια πηγή τρυπτοφάνης, που το σώμα μας το μετατρέπει σε σεροτονίνη, η οποία με τη σειρά της μετατρέπεται σε μελατονίνη, την «ορμόνη του ύπνου». Η μελατονίνη παίζει βασικότατο ρόλο στη διατήρηση ενός ισορροπημένου κιρκάδιου ρυθμού και η έλλειψή της μπορεί να επηρεάσει σοβαρά τον κύκλο του ύπνου.

▶ Αν θέλεις περισσότερη ενέργεια: Οι σπόροι κολοκύθας, οι σπόροι chia και οι ηλιόσποροι περιέχουν μαγνήσιο, που βοηθά στη μετατροπή της τροφής σε ενέργεια. Μάλιστα, για τους Μάγια «chia» σήμαινε «δύναμη» και την κατανάλωναν οι δρομείς και οι πολεμιστές.

▶ Αν ασκείσαι έντονα: Οι σπόροι κάνναβης αποτελούν υπερτροφή και μάλιστα πλούσια σε πρωτεΐνη, παρέχοντας και τα 20 αμινοξέα, δομικά στοιχεία των πρωτεϊνών. Πασπαλίζοντας σπόρους κάνναβης στο φαγητό ή στο ρόφημά σου μετά την άσκηση, θα βοηθήσεις τους μυς να τονωθούν.

▶ Αν έχεις υψηλή αρτηριακή πίεση: Το σουσάμι περιέχει σημαντικές ποσότητες χαρακτηριστικών λιγνανών, όπως η σεσαμίνη και η σεσαμολίνη. Οι λιγνάνες έχουν σημαντικές αντιοξειδωτικές ιδιότητες που ενισχύουν τη δράση της βιταμίνης Ε. Η πινορεζινόλη και η σησαμίνη βρέθηκε ότι έχουν αντιυπερτασικές ιδιότητες και αναστέλλουν τόσο την αύξηση της πίεσης όσο και τη δημιουργία εγκεφαλικών θρόμβων.

Διάβασε επίσης: Σπόροι Chia, λιναριού, κάνναβης, κολοκύθας, παπαρούνας: Ποιος είναι ο καλύτερος;

Editor's Picks

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

#shapegreece