Σπόροι Chia, λιναριού, κάνναβης, κολοκύθας, παπαρούνας: Ποιος είναι ο καλύτερος;

Τους συγκρίναμε και βρίσκουμε τους καλύτερους

03.01.2020

Γράφει: Επιστημονικός Συνεργάτης Shape

εχεις διαβασει

Σπόροι Chia

Από την διαιτολόγο – διατροφολόγο, Ανδρονίκη Πάντα.

Οι σπόροι είναι ένα πολύ ξεχωριστό και ιδιαίτερο κεφάλαιο στη διατροφή μας. Τα τελευταία χρόνια έχουν έρθει στο διατροφικό προσκήνιο λόγω των αμέτρητων θρεπτικών συστατικών που περιέχουν. Ποιος από όλους όμως είναι ο καλύτερος; Ποιον πρέπει να προτιμήσεις;

Με τη βοήθεια της ειδικού διαιτολόγου – διατροφολόγου, Ανδρονίκης Πάντα, κάνουμε ένα crash test στους πιο δημοφιλής σπόρους και βγάζουμε τα συμπεράσματά μας.

Σπόροι στη διατροφή: Τα οφέλη τους και πώς να τους τρώμε σωστά!

Οι σπόροι και οι ιδιότητες τους: 

Σπόροι λιναριού ή λιναρόσπορος

Σπόροι Chia

Τον βρίσκουμε ολόκληρο ή τεμαχισμένο πλούσιος σε θρεπτικά συστατικά που για να τα απορροφήσουμε θα πρέπει πρώτα να τον αφήσουμε να μουλιάσει για έξι ώρες.

Πλούσιος σε φυτικές ίνες, βοηθά εξαιρετικά την γαστρεντερική λειτουργία, ω-3 λιπαρά οξέα, βιταμίνες και μέταλλα περιέχει και λιγνάνες, οι οποίες είναι φυσικά αντιοξειδωτικά και λειτουργούν σαν φυτοοιστρογόνα καταπολεμώντας έτσι τις ελεύθερες ρίζες στον οργανισμό που κατηγορούνται για τη γήρανση και τον καρκίνο.

Σπόροι Chia ή Salvia Hispanica

Σπόροι Chia
Τα μικρά μαύρα σποράκια που αποτελούν το μυστικό των Μάγια και των Αζτέκων, βλέπουμε να έχουν κατακτήσει την αγορά και όχι άδικα. Πλούσια σε ω-3 και ω-6 λιπαρά, μπορούν να μας δώσουν καθημερινά τα απαραίτητα λιπαρά οξέα.

Ταυτόχρονα αποτελούν πολύ καλή πηγή φυτικών ινών. Chia στην γλώσσα των Μάγια σημαίνει  δύναμη – αποτελούν λοιπόν την ιδανική λύση να συνοδεύσουν το πρωινό μας, για αυτό θα πρέπει να γνωρίζεται ότι οι σπόροι chia πρέπει να μουλιάσουν για να μας δώσουν τα θρεπτικά τους συστατικά.

Επομένως, καλό είναι πριν τους καταναλώσεις να τους αφήσεις 6 περίπου ώρες σε νερό. Υπάρχουν όμως και πολλές και ωραίες συνταγές για πρωινό όπως τα overnight oatmeal που μπορείς να τα παρασκευάσεις με γάλα αγελάδας , αμυγδάλου, σόγιας κ.ο.κ., γιαούρτι, μέλι, φυστικοβούτυρο, σπόρους chia και διάφορα φρούτα όπως cranberries, blueberries ή μπανάνα.

Πώς να φάω τη βρώμη; 10 συνδυασμοί για πρωινό γεμάτο ενέργεια και γεύση

Δοκίμασέ το και θα δεις πόσο θα αργήσεις να πεινάσεις λόγω της περιεκτικότητας των σπόρων σε φυτικές ίνες.

Σπόροι ήμερης κάνναβης

Σπόροι Chia

Παρεξηγημένοι και θαυματουργοί. Μεγάλη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες , λιπαρά οξέα, φυτικές ίνες, βιταμίνη Ε και ιχνοστοιχεία. Μπορούν να βοηθήσουν άτομα με διατροφικές ελλείψεις καθώς περιέχουν τα απαραίτητα λιπαρά οξέα ω-3 και ω-6.

Για τον ίδιο λόγο φαίνεται να έχουν μεγάλο όφελος στο καρδιαγγειακό σύστημα, ιδιαίτερα στην μείωση της χοληστερόλης, στην μείωση των τριγλυκεριδίων αλλά και στην μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Ηλιόσπορος

Σπόροι Chia

Πρόκειται για τον καρπό του ηλίανθου, οι ηλιόσποροι περιέχουν μαγνήσιο και σελήνιο και μια πληθώρα άλλων μετάλλων καθώς και βιταμίνη Ε και φολικό οξύ. Πλούσιοι σε φυτοστερόλες γνωστές για την μείωση της χοληστερόλης στο αίμα βοηθούν εξαιρετικά στην λειτουργία της καρδιάς και λόγω της βιταμίνες Ε αλλά και του φυλλικού οξέος, μειώνοντας έτσι τον καρδιαγγειακό κίνδυνο.

Οι ηλιόσποροι λόγω της περιεκτικότητας σε μαγνήσιο βοηθούν τη μυϊκή και νευρική λειτουργία. Τέλος, το σελήνιο που αναφέρθηκε και πιο πάνω είναι καθοριστικής σημασίας για την λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα.

Παπαρουνόσπορος

Σπόροι Chia

Πλούσιος σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β, όπως θειαμίνη, ριβοφλαβίνη, θειικό οξύ αλλά και ανόργανα στοιχεία όπως μαγνήσιο, ασβέστιο, σίδηρο, κάλιο, μαγγάνιο. Ο εξωτερικός φλοιός των σπόρων όπως και σε όλους τους σπόρους περιέχει φυτικές ίνες, βοηθώντας έτσι στην αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας.

Επίσης, μην ξεχνάμε τα πολύ σημαντικά μονοακόρεστα λιπαρά οξέα που περιέχουν οι σπόροι αυτοί όπως το ελαικό και λινελαικό οξύ που βοηθούν εξαιρετικά στην μείωση της αρτηριακή πίεσης που βοηθούν στην μείωση της LDL χοληστερόλης και στην αύξηση αντίστοιχα HDL χοληστερόλης, έτσι ασκούν προστατευτική δράση έναντι της στεφανιαίας νόσου και των εγκεφαλικών επεισοδίων.

Κολοκυθόσπορος

Σπόροι Chia

Κολοκυθόσπορος ή ταπεινός πασατέμπος, συνηθισμένο σνακ σε προηγούμενές γενιές, που παρά το μικρό του μέγεθος περιέχει πληθώρα θρεπτικών συστατικών, πλούσιος σε μαγνήσιο, ψευδάργυρο και ω-3 λιπαρά, δρα βοηθητικά στο καρδιαγγειακό σύστημα, στο ανοσοποιητικό μας σύστημα.

Ο κολοκυθόσπορος περιέχει επίσης μεγάλη ποσότητα φυτοοιστρογόνων, αντιοξειδωτικά που βοηθούν στην αύξηση της HDL καλής χοληστερόλης και στην μείωση των εξάψεων σε εμμηνοπαυσιακές γυναίκες. Μην ξεχνάμε ότι λόγω των ω-3 λιπαρών οξέων που περιέχουν δρουν προστατευτικά στο καρδιαγγειακό μας σύστημα.

Γύρη

Σπόροι Chia

Γύρη είναι τα αρσενικά αναπαραγωγικά κύτταρα των φυτών που συλλέγουν οι μέλισσες.

Σε τι μας χρησιμεύει; Είναι πλούσια σε πρωτεΐνες και βιταμίνες του συμπλέγματος Β ενώ περιέχει και ικανοποιητική ποσότητα βιταμίνης Α.

Πλούσια σε ιχνοστοιχεία χρησιμοποιούνταν από την αρχαιότητα για τις φαρμακευτικές της ιδιότητες. Βοηθά στο απλό κρυολόγημα αλλά και στην αναιμία ακόμη και στην κολίτιδα. Έχει αντιγηραντικές ιδιότητες, ενώ υστερεί αρκετά σε γεύση, αν όμως την συνδυάσει κανείς με γιαούρτι, ρόφημα αμυγδάλου, συστατικό σε smoothies ή σε χυμό, τότε δεν θα καταλάβει την γεύση της αλλά θα δεχτεί όλα της τα οφέλη.

Γύρη μέλισσας: 5 τρόποι για να καταναλώσεις το κορυφαίο superfood, σε smoothie, στη βρόμη, ακόμα και σε τοστ!

Ποιος είναι ο καλύτερος; 

Με το τέλος, αυτής της μικρής ανασκόπησης στα θρεπτικά συστατικά του κάθε σπόρου κατανοούμε ότι ο κάθε σπόρος έχει διαφορετικές ιδιότητες και μπορεί να βοηθήσει σε διαφορετικά προβλήματα. Προτίμησε αυτόν που εσύ χρειάζεσαι ή παίξε με διάφορους συνδυασμούς μέσα στην ημέρα σου, έτσι ώστε να επωφεληθείς στο μέγιστο δυνατό.

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

Best of network

#shapegreece