Σιτάρι kamut, τεφ, κινόα και αμάρανθος: Ποια είναι τα οφέλη αυτών των αρχαίων σπόρων;

Σιτάρι Kamut, Τεφ, Κινόα και Αμάρανθος: Να γιατί οι επονομαζόμενοι αρχαίοι σπόροι θεωρούνται super foods

Αμάρανθος By Tatyana Aksenova

Aπό τη Δημητρα Γλυνού, Κλινική Διαιτολόγος- Διατροφολόγος

Σιτάρι Kamut, Τεφ, Κινόα και Αμάρανθος

Τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργηθεί μεγάλο ενδιαφέρον γύρω απο τους σπόρους που καλλιεργούνται εδώ και πολλά χρόνια σχετικά με τα οφέλη που έχουν για τον οργανισμό.

Οι επονομαζόμενοι αρχαίοι σπόροι καλύπτουν μια ποικιλία σπόρων που με το πέρασμα των ετών έχουν διατηρηθεί αναλλοίωτοι. Η κινόα, ο αμάρανθος, το τεφ και πολλοί άλλοι σπόροι είναι τα νέα superfoods που έχουν κινήσει το ενδιαφέρον πολλών ανθρώπων και έχουν εισαχθεί στην καθημερινή τους διατροφή.

Όμως τι ακριβώς είναι αυτοί οι σπόροι;

«Τα θρεπτικά συστατικά τους ποικίλλουν καθώς έχουν αυξημένη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη , πολύ περισσότερο απο το σιτάρι, περιέχουν πλήθος βιταμινών, μετάλλων και φυτοχημικών και έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες», εξηγεί η ειδικός.

Επίσης πολλοί απο αυτούς τους σπόρους είναι χωρίς γλουτένη. Όλα αυτά συμβάλλουν στην κατανάλωση τους απο όλες τις ομάδες ατόμων λόγω όλων τον ευεργετικών ιδιοτήτων που προσδίδουν στον οργανισμό.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: ΤΕΦ ΤΟ ΝΕΟ ΣΟΥΠΕΡ ΤΡΟΦΙΜΟ ΕΙΝΑΙ ΠΑΛΙΟ

Αναλυτικά για κάθε ποικιλία:

Σιτάρι Kamut

Μια αρχαία αιγυπτιακή λέξη για το σιτάρι, το kamut είναι πλέον ένα εμπορικό σήμα, καταχωρημένο ως εμπορικό σήμα του αρχαίου σίτου. Το kamut είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικά, συμπεριλαμβανομένων των πολυφαινολών και του σεληνίου.

Το μισό φλυτζάνι, μαγειρεμένο, είναι μια καλή πηγή μαγνησίου, φωσφόρου, ψευδαργύρου και νιασίνης ενώ παρέχει μικρότερες ποσότητες καλίου, αλλά επειδή πρόκειται για ένα είδος σίτου, δεν είναι χωρίς γλουτένη και ως εκ τούτου δεν είναι κατάλληλο για ασθενείς και ασθενείς με κοιλιοκάκη.

Παρέχει έως και 40% περισσότερη πρωτεΐνη από το σύγχρονο σιτάρι και την ικανότητα να αναπτύσσεται καλά χωρίς χημικά λιπάσματα και φυτοφάρμακα, που το καθιστά την καλύτερη επιλογή για βιολογική καλλιέργεια.

Kάνε κλικ και στην gallery για να δεις τα θρεπτικά συστατικά της κινόα, του τεφ και του αμάρανθου:

Τεφ -teff

Τεφ -teff

Το τεφ αποτελεί σημαντική πηγή διατροφής για τα δύο τρίτα του πληθυσμού της Αιθιοπίας. Σήμερα κερδίζει τη δημοτικότητα και αναγνωρίζεται για τη γλυκιά του γεύση.Το τεφ αναπτύσσεται σε τρία χρώματα: κόκκινο, καφέ και λευκό. Τα δημητριακά είναι υψηλά σε ανθεκτικό άμυλο (περίπου 20% έως 40% των υδατανθράκων), τα οποία μπορεί να βοηθήσουν στον έλεγχο του σακχάρου, του βάρους και στη βελτίωση της εντερικής υγείας.Το τεφ είναι μια καλή πηγή σιδήρου, μαγνησίου και φωσφόρου και περιέχει λιγότερες ποσότητες ασβεστίου, καλίου, ψευδαργύρου, νιασίνης και φυλλικού οξέος. 

Κινόα

Κινόα

Η κινόα πιστεύεται ότι προέρχεται και καλλιεργήθηκε με επιτυχία στην περιοχή των Άνδεων του Ισημερινού, της Βολιβίας, της Κολομβίας και του Περού πριν από 3.000 έως 4.000 χρόνια.Ενώ τεχνικά δεν είναι σιτάρι, είναι παρασκευασμένο και τρώγεται σαν τα περισσότερα άλλα σιτηρά. Υπάρχουν περισσότερες από 120 ποικιλίες κινόα, αλλά πιο συχνά διατίθενται είναι η λευκή, η κόκκινη και η μαύρη.Όλες είναι υψηλής περιεκτικότητας σε πρωτεΐνες, κάτι που είναι σπάνιο στις φυτικές τροφές. Περιέχει επίσης αυξημένα επίπεδα σε κερσετίνη, ένα φυτοχημικό που οι ερευνητές θεωρούν ότι μπορεί να είναι αποτελεσματικό για τη διαχείριση του διαβήτη τύπου 2.Η κινόα είναι χωρίς γλουτένη, καθιστώντας την καλή εναλλακτική λύση για άτομα που έχουν διαγνωστεί με κοιλιοκάκη ή ευαισθησία σε γλουτένη.Η κινόα είναι μια εξαιρετική πηγή μαγνησίου, φυλλικού οξέος, καλίου, σιδήρου και ψευδαργύρου, ασβεστίου και φυτικών ινών.Μια μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Μιλάνου κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η κατανάλωση ζυμαρικών και ψωμιού απο κινόα προκάλεσε χαμηλότερες συγκεντρώσεις τριγλυκεριδίων σε μια ομάδα εθελοντών σε σύγκριση με άλλα ζυμαρικά και αρτοποιήματα.

Αμάρανθος

Αμάρανθος

Μία τοπική καλλιέργεια του Περού, ο αμάρανθος ήταν μια μεγάλη καλλιέργεια των Αζτέκων και πιστεύεται ότι καλλιεργήθηκε πριν από χιλιάδες χρόνια. Ο αμαράνθος δεν είναι στην πραγματικότητα ένας σπόρος, αλλά ένας σπόρος του φυτού αμαράνθου.Φυσικά χωρίς γλουτένη, είναι μια πηγή πρωτεΐνης, περίπου 4 γραμμάρια ανά φλιτζάνι, μαγειρεμένο, και περιέχει την απαραίτητη αμινοξική λυσίνη, η οποία βρίσκεται σε χαμηλότερες ποσότητες στους άλλους κόκκους. Είναι επίσης μια καλή πηγή σιδήρου, μαγνησίου και φωσφόρου ενώ περιέχει μικρότερες ποσότητες ασβεστίου και καλίου.Αρκετές μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι στη διατροφή μπορεί να συμβάλλει στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα, πιθανώς λόγω των φυτοστερολών που περιέχει. Μια ανασκόπηση ανέφερε ότι η διέγερση του ανοσοποιητικού συστήματος, η αντινεοπλασματική δραστηριότητα και η μείωση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα συνδέονται με την πρόσληψη του.

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i