15 διαφορετικοί τύποι γιόγκα | Βρες αυτόν που σου ταιριάζει!

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Γιόγκα σε αυτόν τον σύντομο οδηγό θα βρεις τις πιο δημοφιλείς μορφές γιόγκα για να διαλέξεις μία που να σου ταιριάζει.

είδη γιόγκα istock

Ο κόσμος της yoga είναι γεμάτος με ποικιλία! Υπάρχουν πάνω από 200 διαφορετικά είδη yoga, καθένα με τις δικές του ιδιαιτερότητες, έμφαση και οφέλη. Τα περισσότερα στυλ γιόγκα βασίζονται στις ίδιες βασικές στάσεις asanas, ωστόσο η εμπειρία είναι διαφορετική.

Είναι σημαντικό να επιλέξεις το είδος yoga που ταιριάζει στους δικούς σου στόχους, ανάγκες και επίπεδο φυσικής κατάστασης.

4 λόγοι υγείας για να βάλεις τη yoga στη ζωή σου – με επιστημονικές αποδείξεις

Η γιόγκα και τα οφέλη της

Ανεξάρτητα από το στυλ της γιόγκα που θα επιλέξεις θα δεις βελτιώσεις σε πολλούς τομείς της υγείας σου. Με την τακτική εξάσκηση θα

  • αυξήσεις την ευλυγισία σου
  • αυξήσεις τον μυϊκό τόνο και τη δύναμη
  • βελτιώσεις την υγεία του κυκλοφορικού και του καρδιαγγειακού συστήματος
  • κοιμάσαι καλύτερα
  • αυξήσεις τα επίπεδα ενέργειας σου
  • βελτιώσεις την αθλητική σου απόδοση
  • μειώσεις τους τραυματισμούς
  • αποτοξινώσεις τα όργανά σου
  • βελτιώσεις τη στάση σου
  • μειώσεις το στρες, το άγχος και την κατάθλιψη
  • μειώσεις τον χρόνιο πόνο
  • απελευθερώσεις ενδορφίνες που βελτιώνουν τη διάθεσή σου

15 διαφορετικοί τύποι γιόγκα

  1. Χάθα 
  2. Vinyasa 
  3. Ashtanga
  4. Power Yoga
  5. Bikram 
  6. Jivamukti
  7. Iyengar 
  8. Anusara 
  9. Sivananda 
  10. Βινιγιόγκα
  11. Κουνταλίνι 
  12. Γιν γιόγκα
  13. Integrative Yoga Therapy 
  14. Επανορθωτική γιόγκα
  15. Prenatal γιόγκα

1. Χάθα Γιόγκα

Η Χάθα γιόκα (Hatha yoga) είναι μια γενική κατηγορία που περιλαμβάνει τα περισσότερα στυλ γιόγκα. Περιλαμβάνει την εξάσκηση των asanas (στάσεις της γιόγκα) και της pranayama (αναπνευστικές ασκήσεις), που βοηθούν στην ηρεμία του μυαλού και του σώματος, προετοιμάζοντας το σώμα για βαθύτερες πνευματικές πρακτικές όπως ο διαλογισμός.

Σου ταιριάζει: Σήμερα, ο όρος hatha χρησιμοποιείται με τόσο ευρύ τρόπο που είναι δύσκολο να γνωρίζουμε πώς είναι ένα συγκεκριμένο μάθημα χάθα γιόγκα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, ωστόσο, είναι σχετικά ήπιο, αργό και εξαιρετικό για αρχάριους ή όσους προτιμούν ένα πιο χαλαρό στυλ. 

2. Vinyasa γιόκα

Όπως και η hatha, έτσι και η vinyasa yoga είναι ένας γενικός όρος που περιγράφει πολλά διαφορετικά στυλ γιόγκα. Ουσιαστικά σημαίνει κίνηση συγχρονισμένη με την αναπνοή, χρησιμοποιεί δηλαδή την αναπνοή για να συγχρονίσει την κίνηση με τη φυσική ροή του σώματος.

Σου ταιριάζει: Εάν είσαι αρχάρια ενδέχεται να δυσκολευτείς να ακολουθήσεις ορισμένες στάσεις στην αρχή. Μόλις όμως εξοικειωθείς θα μπορέσεις να απολαύσεις τα οφέλη της με περισσότερη ευκολία. Από την άλλη πλευρά, εάν είσαι προχωρημένη θα αξιοποιήσεις τις πιο σύνθετες στάσεις της για να ενισχύσεις τα επίπεδα δύναμής σου ή για θεραπευτικούς σκοπούς.

3. Ashtanga γιόγκα

Η Ashtanga είναι ένα σύστημα γιόγκα που έφερε στον σύγχρονο κόσμο ο Sri K. Pattabhi Jois. Εάν παρακολουθήσεις ένα μάθημα ashtanga γιόγκα θα οδηγηθείς σε μία ή περισσότερες από τις σειρές ashtanga, ενώ θα σε ενθαρρύνουν να αναπνέεις καθώς μετακινείσαι από στάση σε στάση. Υπάρχουν αρκετές σειρές στη συγκεκριμένη μέθοδο. Η κάθε σειρά περιέχει συγκεκριμένες στάσεις που τις πραγματοποιείς κάθε φορά στην πρακτική σου, πάντα με την ίδια σειρά. Είναι γρήγορο και σωματικά προκλητικό.

Σου ταιριάζει: Σε αντίθεση με πολλές άλλες μορφές γιόγκα, η Ashtanga είναι μια έντονη άσκηση. Απαιτεί από σένα να κρατάς δύσκολες στάσεις για μεγάλα χρονικά διαστήματα, με ελάχιστα διαλείμματα μεταξύ των σετ.

4. Power Yoga

Η Power yoga χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια δυναμική, σωματικά απαιτητική γιόγκα τύπου vinyasa. Αρχικά έμοιαζε πολύ με την ashtanga και ήταν μια προσπάθεια να γίνει η ashtanga πιο προσιτή στη Δύση. Στην Ελλάδα την εισήγαγε η Ελένη Πετρουλάκη. Διαφέρει, ωστόσο, στο ότι δεν είναι μια σειρά από στάσεις γιόγκα, αλλά επιτρέπει στον εκπαιδευτή την ελευθερία να διδάξει αυτό που θέλει.

Σου ταιριάζει: Η Power Yoga είναι μια εξαιρετική επιλογή εάν είσαι από αυτές που θέλουν να προκαλέσουν τον εαυτό τους και το σώμα τους.

5. Bikram γιόγκα

Ένα πράγμα για το οποίο μπορείς να είσαι σίγουρη όταν παρακολουθείς ένα μάθημα γιόγκα Bikram είναι η συνέπεια. Εκτός του εκπαιδευτή, ένα μάθημα Bikram είναι το ίδιο όπου κι αν πας: αποτελείται από τις ίδιες 26 στάσεις και 2 τεχνικές αναπνοής που προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα, με την ίδια σειρά για ενενήντα λεπτά, σε ένα δωμάτιο που θερμαίνεται στους 140,6 °C, με υγρασία 40%. Αυτή η μορφή hot yoga ιδρύθηκε από τον Bikram Choudhury, με σκοπό την αποβολή των τοξινών, της διαχείρισης βάρους και της κίνησης σε πιο απαιτητικές στάσεις. 

Σου ταιριάζει: Η Bikram γιόγκα μπορεί να είναι αρκετά απαιτητική, ειδικά για αρχάριους. Αν αντιμετωπίζεις καρδιαγγειακά προβλήματα, αναπνευστικές δυσκολίες ή άλλες ιατρικές παθήσεις, η υψηλή θερμοκρασία και η υγρασία στο δωμάτιο μπορεί να είναι δυσάρεστες ή και επικίνδυνες για την υγεία σου.

6. Jivamukti γιόγκα

Ο David Life και η Sharon Gannon δημιούργησαν τη jivamukti yoga το 1984 και από τότε έχουν εκπαιδεύσει αρκετούς δασκάλους. Βασίζεται σε μια σειρά από vinyasa flow ασκήσεις, που εκτελούνται με μουσική και εστίαση στην αναπνοή. Η άσκηση είναι αρκετά έντονη και προάγει την μυϊκή ενδυνάμωση, την ευλυγισία και την αντοχή. 

Η Jivamukti Yoga εστιάζει σε πέντε βασικές αρχές: shastra (ιερές γραφές), bhakti (αφοσίωση), ahimsa (μη-βία), nāda (μουσική) και dhyana (διαλογισμός). Στόχος της Jivamukti Yoga είναι η καλλιέργεια της αυτογνωσίας, της ενσυνειδητότητας και της σύνδεσης με το πνεύμα.

Σου ταιριάζει: Εάν αναζητάς μια ολοκληρωμένη μορφή άσκησης, με σωματικά, ψυχικά και πνευματικά οφέλη, συνδυάζοντας την άσκηση με την ηθική και την πνευματική καλλιέργεια.

7. Iyengar γιόγκα

Αποτελεί μια δυναμική και μεθοδική μορφή άσκησης με έμφαση στην ακρίβεια και την ευθυγράμμιση. Η σωστή στάση του σώματος (asana) είναι απαραίτητη για την αποφυγή τραυματισμών και την μεγιστοποίηση των οφελών της άσκησης.

Χρησιμοποιεί ζώνες, τουβλάκια και άλλα για να υποστηρίξουν και να ευθυγραμμίσουν το σώμα, καθιστώντας την Iyengar Yoga προσιτή σε άτομα όλων των επιπέδων φυσικής κατάστασης και ευλυγισίας. Η σωστή αναπνοή (pranayama) είναι θεμελιώδης για την τόνωση του σώματος και την ενίσχυση της συγκέντρωσης ενώ προσφέρει σωματικά, ψυχικά και πνευματικά οφέλη, προάγοντας την αυτογνωσία, την ενσυνειδητότητα και την ηρεμία.

Σου ταιριάζει: Εάν θέλεις να ενδυναμώσεις τους μυς, να αυξήσεις την ευλυγισία σου, να βελτιώσεις την ισορροπία και να τονώσεις το κυκλοφορικό σύστημα. Η εστίαση στην αναπνοή, η κίνηση και η ηρεμία μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση του στρες, του άγχους και του άγχους.

8. Anusara γιόγκα

Η Anusara Yoga, γνωστή και ως "Yoga της Καρδιάς" είναι ένα νέο σύστημα χάθα που διδάσκει μια σειρά από Καθολικές Αρχές Ευθυγράμμισης που αποτελούν τη βάση όλων των στάσεων της γιόγκα, ενώ ενθαρρύνουν να ρέεις με χάρη και να ακολουθείς την καρδιά σου. Ιδρύθηκε από τον John Friend, η πρακτική της anusara κατηγοριοποιείται ευρέως σε τρία μέρη, γνωστά ως Three A's. Περιλαμβάνουν στάση, ευθυγράμμιση και δράση.

Σου ταιριάζει: Εάν αναζητάς βαθύτερη αυτογνωσία και σύνδεση με το πνεύμα, καθώς και μια θετική και αισιόδοξη προσέγγιση στη ζωή.

9. Sivananda γιόγκα

Η Sivananda είναι μια μορφή hatha που ιδρύθηκε από τον Swami Sivananda και μεταφέρθηκε στα δυτικά από τον Swami Vishnu-devananda. Η Sivananda Yoga, γνωστή και ως "Yoga της Αγάπης", είναι μια ήπια και ολιστική μορφή άσκησης που βασίζεται σε πέντε βασικές αρχές: σωστή άσκηση (ασάνα), σωστή αναπνοή (πραναγιάμα), σωστή χαλάρωση (savasana), σωστή διατροφή (χορτοφαγική) και θετική σκέψη (vedanta) και διαλογισμό (dhyana).

Σου ταιριάζει: Η Sivananda Yoga ενδυναμώνει το σώμα, αυξάνει την ευλυγισία, μειώνει το άγχος και βελτιώνει τη διάθεση και είναι κατάλληλη για άτομα όλων των επιπέδων φυσικής κατάστασης και εμπειρίας.

Ψυχοθεραπεία ή γιόγκα; Πώς θα "νικήσεις" καλύτερα το άγχος και θα έχεις καλύτερη υγεία;

10. Βινιγιόγκα

Η Βινιγιόγκα, γνωστή και ως "Yoga της Σύνδεσης", είναι μια δυναμική και διαδοχική μορφή άσκησης που συνδυάζει στάσεις σώματος, Pranayama (αναπνοή) και dhyana (Διαλογισμός). Η Viniyoga αναφέρεται σε μια προσέγγιση της γιόγκα που προσαρμόζει τα διάφορα μέσα και μεθόδους πρακτικής στη μοναδική κατάσταση, τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα του ατόμου.

Σου ταιριάζει: Η Βινιγιόγκα πραγματοποιείται σε ομαδικά μαθήματα με καθοδήγηση από εκπαιδευτή αλλά σου δίνει τα εργαλεία για να ακολουθήσεις τη διαδικασία της αυτο-ανακάλυψης και της προσωπικής μεταμόρφωσης.

11. Κουνταλίνι γιόγκα

Η Κουνταλίνι γιόγκα, γνωστή και ως "Γιόγκα της Φωτιάς" ενσωματώνει επαναλαμβανόμενες κινήσεις ή ασκήσεις, τεχνικές δυναμικής αναπνοής, διαλογισμό, χρήση mudra (σφραγίδες με τα χέρια) και bandha (κλειδώματα ενέργειας) και μάντρα. Κάθε συγκεκριμένη άσκηση κουνταλίνι, που αναφέρεται ως κρίγια, είναι μια κίνηση που επαναλαμβάνεται συχνά και συγχρονίζεται με την αναπνοή. Η πρακτική έχει σχεδιαστεί για να αφυπνίσει την ενέργεια στη βάση της σπονδυλικής στήλης προκειμένου να την τραβήξει προς τα πάνω μέσω καθενός από τα επτά τσάκρα.

Σου ταιριάζει: Η Κουνταλίνι γιόγκα έχει γρήγορο ρυθμό και μπορεί να είναι αρκετά απαιτητική, εάν είσαι αρχάρια ίσως σου φανεί στην αρχή δύσκολη.

12. Γιν γιόγκα

Η Γιν γιόγκα είναι ένα στυλ αργού ρυθμού στο οποίο οι στάσεις κρατούνται για πέντε λεπτά ή περισσότερο. Σκοπός είναι η εφαρμογή μέτριας πίεσης στον συνδετικό ιστό, τους τένοντες, την περιτονία και τους συνδέσμους, με στόχο την αύξηση της κυκλοφορίας στις αρθρώσεις και τη βελτίωση της ευκαμψίας. Ιδρύθηκε και διδάχθηκε για πρώτη φορά στις ΗΠΑ στα τέλη της δεκαετίας του 1970 από την εμπειρογνώμονα πολεμικών τεχνών και ταοϊστή δασκάλα γιόγκα Paulie Zink.

Σου ταιριάζει: Παρόλο που είναι παθητική, η γιν γιόγκα μπορεί να είναι αρκετά προκλητική λόγω των μεγάλων κρατήσεων, ιδιαίτερα αν το σώμα σου δεν την έχει συνηθίσει.

13. Integrative Yoga Therapy 

Η Integrative Yoga Therapy ή αλλιώς Ολιστική Θεραπευτική Yoga αποτελεί μια εξατομικευμένη και θεραπευτική προσέγγιση της yoga και συνδυάζει τις ασάνες, την πραναγιάμα, τη μούτρα, τη γιόγκα νίντρα, το μάντρα και τον διαλογισμό για θεραπεία. Ιδρύθηκε από τον Joseph Le Page το 1993, και ήταν μια προσπάθεια δημιουργίας ενός εκπαιδευτικού προγράμματος με επίκεντρο τη γιόγκα ως θεραπευτική τέχνη. Έχει σχεδιάσει προγράμματα ειδικά για ιατρικά κέντρα ευεξίας, όπως νοσοκομεία και κέντρα αποκατάστασης.

Σου ταιριάζει: Μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση από τραυματισμούς, στην αντιμετώπιση χρόνιων παθήσεων και στη βελτίωση της κινητικότητας. Ιδανική για όσους βιώνουν ψυχικές δυσκολίες, επειδή μπορεί να συμβάλλει στην αντιμετώπιση άγχους, κατάθλιψης, αϋπνίας και άλλων ψυχικών προβλημάτων.

14. Επανορθωτική γιόγκα

Η επανορθωτική γιόγκα ή Restorative είναι μια ήπια γιόγκα που επιτρέπει στους μαθητές να χαλαρώσουν και να απελευθερώσουν το σώμα σε ήπιες διατάσεις που κρατούνται για έως και 10 λεπτά. Αυτό το στυλ χρησιμοποιεί μια μεγάλη γκάμα από εξοπλισμό όπως μπλοκ, ιμάντες και των κουβέρτες. Σκοπός είναι η υποστήριξη σε κάθε στάση, καθιστώντας ευκολότερη την πλήρη απελευθέρωση.

Σου ταιριάζει: Είναι λιγότερο απαιτητική σωματικά από κάποια άλλα στυλ γιόγκα και είναι κατάλληλη για άτομα όλων των επιπέδων φυσικής κατάστασης, ακόμα και για αρχάριους. Η Επανορθωτική Γιόγκα μπορεί να βοηθήσει στην αποκατάσταση μετά από τραυματισμούς, επειδή οι στάσεις (asana) εκτελούνται με υποστήριξη και εστίαση στην ευθυγράμμιση.

15. Prenatal γιόγκα

Σχεδιασμένη για εγκύους, με στόχο την ανακούφιση από τα συμπτώματα της εγκυμοσύνης, την προετοιμασία για τον τοκετό και την ενδυνάμωση του σώματος. Οι asana προσαρμόζονται στις αλλαγές που βιώνει το σώμα της γυναίκας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, με έμφαση στην ασφάλεια και άνεση, την αναπνοή (Pranayama), που βοηθά στη διαχείριση του άγχους και στην προετοιμασία για τον τοκετό. τις ήπιες διατάσεις που ανακουφίζουν από πόνους στην πλάτη και άλλα συμπτώματα της εγκυμοσύνης.

Σου ταιριάζει: Εάν είσαι έγκυος αυτή η γιόγκα είναι ιδανική για σένα. Η Prenatal Yoga είναι κατάλληλη για γυναίκες σε όλα τα στάδια της εγκυμοσύνης, ανεξάρτητα από το επίπεδο φυσικής τους κατάστασης.

Είδη yoga: Ποιο να επιλέξεις ανάλογα με το στόχο σου; (αδυνάτισμα, αντοχή, ευλυγισία κ.ά.)

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i