Η καθιστική ζωή είναι ασθένεια! Πάρε τα μέτρα σου

Δες τι ακριβώς κάνει στο μυαλό σου και στο σώμα σου η υπερβολική καθιστική ζωή.

καθιστική ζωή ζωάκι διάβασμα χαλάρωση Fly_dragonfly

Συνεργάστηκε ο Δημήτρης Μαντζιάρας, ορθοπαιδικός χειρουργός

Η καθιστική ζωή είναι ασθένεια: Αυτό υποστήριξαν οι ειδικοί. Χαρακτηριστικά της, η υπερβολική έλλειψη δραστηριότητας που σε κάνει επιρρεπή σε ασθένειες, όπως οι παθήσεις της καρδιάς και η παχυσαρκία. Επίσης, μπορεί επίσης να βλάψει τον εγκέφαλο και κάποια όργανα του σώματός σου και να διαταράξει τον ύπνο σου. Μπορεί ακόμη και να κάνει πιο σύντομη τη ζωή σου: οι γυναίκες που κάθονται πάνω από 6 ώρες την ημέρα διατρέχουν περίπου 40% υψηλότερο κίνδυνο να πεθάνουν από οποιαδήποτε αιτία, όποιο κι αν είναι το επίπεδο της φυσικής τους κατάστασης. Μπορεί, όμως, η κίνηση να το αλλάξει; «Το ανθρώπινο σώμα εξελίχθηκε για να κινείται», τονίζει ο Δημήτρης Μαντζιάρας, ορθοπαιδικός χειρουργός.

Τι προβλήματα προκαλεί η καθιστική ζωή

Υπνική άπνοια

Όταν είσαι καρφωμένη στην καρέκλα για ώρες, η βαρύτητα και η μείωση της κυκλοφορίας του αίματος μπορεί να προκαλέσει κατακράτηση υγρών στα κάτω άκρα. Όταν αργότερα ξαπλώνεις για ύπνο, αυτό το υγρό μεταφέρεται στους μυς και τους ιστούς του αυχένα και μπορεί να προκαλέσει πρήξιμο. Έτσι, δυσκολεύεσαι να εισπνεύσεις τον αέρα και ίσως, μάλιστα, να σταματάς να αναπνέεις για σύντομα διαστήματα στη διάρκεια της νύχτας προκαλώντας υπνική άπνοια.

Αυξάνει την περιφέρειά σου

Σε μελέτη σε καλλιέργεια κυττάρων βρέθηκε ότι, όταν κάθεσαι για μεγάλες χρονικές περιόδους, το βάρος που ασκεί το σώμα σου στα λιποκύτταρά σου ουσιαστικά τα ενθαρρύνει να παράγουν το διπλάσιο λίπος –με πιο γρήγορο ρυθμό– απ’ ό,τι όταν είσαι όρθια. Επιπλέον, παίρνεις το χειρότερο είδος λίπους. Όταν καθόμαστε ή ξαπλώνουμε πάνω στα λιποκύτταρα, αυτά παράγουν περισσότερα τριγλυκερίδια, που αυξάνουν τον κίνδυνο πρόκλησης εγκεφαλικού.

Ανεβάζει το σάκχαρό σου

Κάθε φορά που τρως, το σάκχαρό σου ανεβαίνει και κατεβαίνει απότομα και αποθηκεύονται απίστευτες θερμίδες στο σώμα. Έρευνα δείχνει ότι το καθισιό μπορεί να καταστήσει επικίνδυνη αυτή της φυσιολογική διαδικασία οδηγώντας σε εμφάνιση διαβήτη τύπου ΙΙ.

Εκφυλίζει τη μνήμη σου Όσο περισσότερο κάθεσαι τόσο πιο πιθανό είναι να πέσεις θύμα των δυσλειτουργιών που συνοδεύουν την τρίτη ηλικία. Ο ιππόκαμπος (το κέντρο μνήμης) εκφυλίζεται καθώς μεγαλώνεις, αλλά οι παρενέργειες της καθιστικής ζωής (παχυσαρκία, διαβήτης) μπορεί να επιταχύνουν αυτή τη διαδικασία.

Εντείνει τον κίνδυνο θρόμβωσης

Κάτι τόσο απλό όσο η αναπνοή μπορεί να διαταραχθεί από την καρέκλα. Οι γυναίκες που κάνουν καθιστική ζωή έχουν μεγαλύτερο από το διπλάσιο κίνδυνο να εμφανίσουν πνευμονική εμβολή, δηλαδή θρόμβο στους πνεύμονες. Η έλλειψη σωματικής κίνησης μειώνει την κυκλοφορία του αίματος και αυξάνει τις πιθανότητες σχηματισμού θρόμβων που καταλήγουν στους πνεύμονες.

Αυξάνει την πιθανότητα εμφάνισης οστεοπόρωσης

«Η μη τακτική φόρτιση του σκελετού με τις δυνάμεις που ασκούνται στο σώμα όταν κινείσαι προκαλεί απώλεια του ασβεστίου από τα οστά» λέει ο ορθοπαιδικός.

Μειώνει τη λίμπιντο

«Η αυξημένη ερωτική διάθεση είναι συνδεδεμένη με ουσίες που εκκρίνονται από το σώμα μας σε αφθονία όταν είμαστε δραστήριοι και γυμνασμένοι» εξηγεί ο ειδικός.

Τι μπορείς να κάνεις;

Οι περισσότεροι βλέπουμε αρκετές ώρες τηλεόραση την ημέρα, κατά πάσα πιθανότητα ενώ είμαστε καθιστοί. Είναι καιρός να αναθεωρήσεις τη σχέση σου με την οθόνη. Σκέψου την τηλεόραση σαν το junk food: το λίγο δεν κάνει κακό, αλλά η υπερβολή μπορεί να καταστρέψει την υγεία σου. Ο υπερβολικός χρόνος παρακολούθησής της αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη, παθήσεων της καρδιάς και μικρότερου προσδόκιμου ζωής. Οι πολλές ώρες μπροστά στην τηλεόραση μπορεί, επίσης, να επηρεάσουν τη στάση σου απέναντι στη ζωή.

Σύμφωνα με μελέτη από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, οι γυναίκες που παρακολουθούσαν 3 και πλέον ώρες τηλεόραση την ημέρα είχαν περίπου 13% περισσότερες πιθανότητες να υποφέρουν από κατάθλιψη από αυτές που σπανίως την άνοιγαν. Περιόρισε τις ώρες που βλέπεις τηλεόραση το πολύ σε 2 την ημέρα και αντί να χαζολογάς την ώρα των διαφημίσεων, σήκω όρθια και κάνε επιτόπιο βάδην. Αν το κάνεις αυτό για τα 25 περίπου λεπτά που αντιστοιχούν σε δίωρη εκπομπή, ενισχύεις το κυκλοφορικό σου και επιπλέον καις περίπου 150 θερμίδες, σύμφωνα με την επιθεώρηση Medicine & Science in Sports & Exercise. Αν βλέπεις DVD ή έχεις συνδρομητική και δεν προβάλλει διαφημίσεις, βάλε ένα στρώμα yoga μπροστά στην τηλεόραση και κάνε διατάσεις ή δίπλωσε την μπουγάδα. Ακόμη καλύτερα, ανέβα στο διάδρομο ή στο στατικό ποδήλατο και δες τις ταινίες και τις εκπομπές που σου αρέσουν ενώ κινείσαι σε χαλαρό ρυθμό.

Διάβασε επίσης: Μήπως κινδυνεύεις από πρόωρη εμμηνόπαυση;

Διάβασε επίσης: Αυτή είναι η σωστή στάση για δυναμικό βάδισμα (και το περπάτημα χρειάζεται τεχνική!)

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i