Δεν είσαι σε καλή φόρμα ή μήπως πάσχεις από άσθμα που προκαλείται από άσκηση; Πώς να τα ξεχωρίσεις

Πώς να τα ξεχωρίσεις.

BeFunky-collage (1)

Βγαίνεις για ένα ωραίο τρέξιμο, αλλά μετά από 5 λεπτά βήχεις και δεν μπορείς να αναπνεύσεις. Φταίει ότι δεν είσαι σε φόρμα; Είναι αλλεργικό; Μπορεί. Αλλά θα μπορούσε επίσης να είναι βρογχοσυστολή που προκαλείται από άσκηση, γνωστό και ως άσθμα προκαλούμενο από άσκηση.

Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να σταματήσεις να γυμνάζεσαι; Σε καμία περίπτωση! Στην πραγματικότητα, με τη σωστή θεραπεία, μπορείς να ασκείσαι όσο θέλεις. Πολλοί κορυφαίοι αθλητές έχουν άσθμα ή άσθμα που προκαλείται από άσκηση.

Πώς μπορείς να καταλάβεις εάν είναι άσθμα που προκαλείται από άσκηση ή εάν απλώς δεν είσαι σε καλή φόρμα;

Η μεγαλύτερη ένδειξη είναι ότι τα συμπτώματα του άσθματος που προκαλείται από την άσκηση τείνουν να ξεκινούν από 5 έως 10 λεπτά αφού αρχίσεις την προπόνησή σου και να συνεχίζονται μετά τη διακοπή της άσκησης.

Σημάδια ότι είναι άσθμα που προκαλείται από άσκηση:

Ο βήχας είναι το πιο συνηθισμένο σύμπτωμα και μερικές φορές και το μοναδικό. Μπορεί επίσης να αντιμετωπίσεις:

  • Αγκομαχητό
  • Δυσκολία στην αναπνοή
  • Σφίξιμο στο στήθος σας
  • Μειωμένη αντοχή
  • Στομαχικές διαταραχές
  • Πονόλαιμο

Τα συμπτώματα συνήθως ξεκινούν αρκετά λεπτά μετά την προπόνηση και είναι πιο σοβαρά 3 έως 15 λεπτά μετά τη διακοπή της. Η αναπνοή συνήθως επιστρέφει στο φυσιολογικό περίπου 20 με 30 λεπτά μετά από αυτήν. Είναι πιθανό να έχεις ένα δεύτερο κύμα συμπτωμάτων τις επόμενες 4 έως 12 ώρες. Θα πρέπει να απευθυνθείς σε έναν γιατρό εάν κάποιο από αυτά τα συμπτώματα παρεμποδίζει την ικανότητά σου να ασκείσαι. Υπάρχουν φάρμακα και εναλλακτικές τροποποίησης της προπόνησής σου, ώστε να μην αντιμετωπίζεις πρόβλημα.

Γιατί συμβαίνει το άσθμα που προκαλείται από άσκηση;

Η δυσκολία στην αναπνοή από την άσκηση δεν είναι κάτι περίεργο: το σώμα σου εργάζεται σκληρά, χρειάζεται περισσότερο οξυγόνο και αναπνέεις πιο σκληρά για να λάβεις αυτό το οξυγόνο. Το άσθμα που προκαλείται από άσκηση είναι διαφορετικό επειδή ο αεραγωγός σου αρχίζει να συστέλλεται, καθιστώντας το πιο δύσκολο για τον αέρα να εισέλθει στους πνεύμονές σου.

Εάν πάσχεις από προκαλούμενο από άσκηση άσθμα, η ταχεία αναπνοή μέσω του στόματός σου εισάγει περισσότερο κρύο, ξηρό αέρα στον αεραγωγό σου, προκαλώντας τη συστολή. Γι 'αυτό μπορεί να διαπιστώσεις ότι τα συμπτώματα είναι χειρότερα τις κρύες μέρες ή σε ξηρές συνθήκες. Άλλοι παράγοντες όπως η ρύπανση, η γύρη, το τσιγάρο, οι καπνοί, μια πρόσφατη αναπνευστική λοίμωξη ή κρίση άσθματος μπορεί επίσης να κάνουν πιο πιθανό ένα επεισόδιο άσθματος προκαλούμενου από άσκηση.

Ποιος κινδυνεύει;

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι 40 έως 90 % των ατόμων με χρόνιο άσθμα αντιμετωπίζουν επίσης και άσθμα προκαλούμενο από άσκηση. Μεταξύ 8 και 20 % των ατόμων χωρίς άσθμα έχουν συμπτώματα της ασθένειας. Οι ελίτ αθλητές διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο άσθματος προκαλούμενο από άθληση επειδή η συμμετοχή τους στον αθλητισμό απαιτεί πολύ χρόνο εισπνοής κρύου, ξηρού αέρα και ρύπων. Τα παιδιά φαίνεται επίσης να διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο από τους ενήλικες.

Παρενέργειες του άσθματος που προκαλείται από την άσκηση

Τα επεισόδια μπορούν να προκαλέσουν προσωρινή φλεγμονή και βλάβη στους πνεύμονες, αλλά είναι αναστρέψιμα με τη σωστή θεραπεία. Η μεγαλύτερη επιπλοκή που σχετίζεται με την αναπνευστική δυσκολία που προκαλείται από την άσκηση είναι…η κατάργηση της άσκησης. Μερικοί ασθενείς αισθάνονται άγχος, φόβο και αμηχανία για την άσκηση. Δικαίως! Τι πιο τρομακτικό από το να αισθάνεσαι ότι δεν μπορείς να αναπνεύσεις;

Η αλήθεια είναι ότι η αποφυγή της άσκησης είναι αντιπαραγωγική. Είναι απολύτως δυνατό να έχεις μια ενεργή ζωή με τη σωστή διαχείριση της ασθένειας. Στην πραγματικότητα, η άσκηση βελτιώνει την ποιότητα ζωής.

Ο πιο συνηθισμένος τρόπος διάγνωσης είναι η μέτρηση της λειτουργίας των πνευμόνων πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την άσκηση. Ένα άτομο διαγιγνώσκεται με άσθμα προκαλούμενο από την άσκηση εάν ο αναγκαστικός όγκος εκπνοής σε 1 δευτερόλεπτο μειωθεί 10 έως 5 % μετά την άσκηση. Ο αναγκαστικός όγκος εκπνοής μετράται με ένα σπιρόμετρο, μια συσκευή στην οποία εισπνέεις.

Τεστ πνευμονικής λειτουργίας

Ο γιατρός σου μπορεί να χρησιμοποιήσει σπιρομέτρηση (στον σωλήνα στον οποίο εισπνέεις) για να μετρήσει πόσο αέρα μπορείς να εκπνέεις δυναμικά και γρήγορα. Εάν δεν αντιμετωπίζεις συμπτώματα ή δεν έχεις ασκηθεί πριν από το τεστ, τα αποτελέσματα πιθανότατα θα είναι φυσιολογικά.

Τεστ γυμναστικής

Για να έχεις μια πλήρη εικόνα του αντίκτυπου της άσκησης στην αναπνευστική σου λειτουργία, ο γιατρός θα κάνει μια δοκιμή βρογχοπροτόπισης. Με απλά λόγια αυτό σημαίνει ότι θα μετρηθεί ο όγκος του αέρα που εκπνέεις σε κατάσταση ηρεμίας, κατά τη διάρκεια της άσκησης και μετά την άσκηση.

Αποκλείοντας άλλες πιθανές ασθένειες

Μπορεί να σου δοθεί μια συσκευή για εισπνοές αλβουτερόλης. Εάν η συσκευή αυτή δεν βελτιώσει τα συμπτώματα, είναι πιθανό να υπάρχει δυσλειτουργία του φωνητικού κορμού που προκαλείται από την άσκηση και όχι άσθμα. Τα συμπτώματα δυσλειτουργίας του φωνητικού κορμού θα σταματήσουν επίσης μόλις σταματήσει η γυμναστική.

Και η βρογχική υπερευαισθησία μπορεί να μιμείται το προκαλούμενο από άσκηση άσθμα όσον αφορά τα συμπτώματα, όταν προκαλείται βήχας και παραγωγή φλέγματος.

Πώς αντιμετωπίζεται το άσθμα που προκαλείται από άσκηση;

Υπάρχει ένας αριθμός συνταγογραφούμενων φαρμάκων που μπορούν να βοηθήσουν στον έλεγχο του άσθματος που προκαλείται από την άσκηση.

Επιλογές από τη γυμναστική:

Το βραχείας δράσης φάρμακο ή βρογχοδιασταλτικό: Η χρήση αυτής της συσκευής εισπνοών 10 έως 15 λεπτά πριν από την άσκηση μπορεί να αποτρέψει τα συμπτώματα. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για τη θεραπεία των συμπτωμάτων μετά την εμφάνιση τους.

Βρογχοδιασταλτικό μακράς δράσης: Πρόκειται για συσκευή εισπνοών 30 έως 60 λεπτά πριν από την άσκηση, που  αποτρέπει τα συμπτώματα για 10 έως 12 ώρες, αλλά δεν προσφέρει κανένα όφελος διάσωσης μόλις εμφανιστούν συμπτώματα.

Σταθεροποιητές μαστοκυττάρων: Λαμβάνονται 15 έως 20 λεπτά πριν από την άσκηση για να εμποδίσουν το άσθμα που προκαλείται από αυτή.

Εισπνεόμενα κορτικοστεροειδή: Λαμβάνονται καθημερινά για μακροχρόνια θεραπεία του άσθματος.

Μερικά ακόμη τρικ:

  • Κάλυψε το στόμα και τη μύτη σου με ένα μαντήλι ή μάσκα κατά τη διάρκεια της άσκησης, έτσι ώστε ο αέρας που εισέρχεται στους πνεύμονές σου να είναι θερμότερος και πιο υγρός.
  • Κάνε ζέσταμα για 5 έως 10 λεπτά πριν από τη βασική προπόνηση. (Αυτό βοηθά περισσότερο από το 50 τοις εκατό των ατόμων με το εν λόγω άσθμα).
  • Προσπάθησε να αναπνέεις από τη μύτη. Η μύτη σου είναι ιδανική για τη μετατροπή του αέρα στην καλύτερη θερμοκρασία και υγρασία για τους πνεύμονές σου.

Ποια είναι η εναλλακτική λύση;

  • Η καφεΐνη πριν από την άσκηση μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη της συστολής των αεραγωγών.
  • Μια διατροφή χαμηλής περιεκτικότητας σε αλάτι και η λήψη ιχθυελαίου και συμπληρωμάτων βιταμίνης C μπορεί να βοηθήσει.
  • Οι ασκήσεις αναπνοής και η γιόγκα μπορεί να βελτιώσουν τα συμπτώματα ή τουλάχιστον να μειώσουν το άγχος και την κατάθλιψη των νοσούντων.

Τα καλύτερα είδη γυμναστικής εάν έχεις άσθμα που προκαλείται από άσκηση

Όπως είπαμε, ακόμα κι αν έχεις τέτοιου είδους άσθμα, μπορείς να συνεχίσεις κανονικά να γυμνάζεσαι. Ωστόσο, ορισμένα είδη γυμναστικής είναι καλύτερα από άλλα για τα άτομα με άσθμα που προκαλείται από άσκηση.

Μπορεί να έχεις χειρότερα συμπτώματα όταν γυμνάζεσαι στο κρύο (χόκεϊ στον πάγο, σκι κτλ). Τα συμπτώματα του άσθματος αυτού είναι επίσης πιο πιθανό να εμφανιστούν σε αθλήματα που απαιτούν συνεχή δραστηριότητα όπως το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων.

Επίλεξε κάποιο είδος εκγύμνασης που είναι χαλαρό ή απαιτεί σύντομες εκρήξεις δραστηριότητας όπως:

  • Περπάτημα
  • Πεζοπορία
  • Ποδηλασία
  • Κολύμπι
  • Βόλεϊ
  • Μπέιζμπολ
  • Γκολφ
  • Τένις
  • Ξιφασκία
  • Άρση βαρών
  • Πολεμικές τέχνες

Να είσαι πάντα προετοιμασμένη για το ραντεβού με τον γιατρό σου

Όταν αντιμετωπίζεις συμπτώματα που μπορεί να σημαίνουν ότι έχεις άσθμα που προκαλείται από άσκηση, σημείωσε τη θερμοκρασία, πού ήσουν, τι είδους δραστηριότητα έκανες, ποια τα συμπτώματά σου, πότε περίπου ξεκίνησαν και πότε σταμάτησαν. Όλες αυτές οι πληροφορίες θα δώσουν στον γιατρό ενδείξεις για το αν είναι όντως άσθμα προκαλούμενο από άσκηση. Επίσης, ενημέρωσέ τον εάν έχεις διαγνωστεί ποτέ με άσθμα ή αν είχες πρόσφατα κάποια ασθένεια που μπορεί να σχετίζεται με αυτά τα συμπτώματα.

Συμπερασματικά

Πρόσεχε τον βήχα ή το αγκομαχητό που ξεκινά λίγα λεπτά μετά την προπόνησή σου και επιδεινώνεται αφού σταματήσεις. Ένας γιατρός μπορεί να χρησιμοποιήσει τεστ πνευμονικής λειτουργίας για να επιβεβαιώσει εάν είναι προκαλούμενο από άσκηση άσθμα και να συνταγογραφήσει συσκευή για εισπνοές ή κατάλληλα φάρμακα για πρόληψη και θεραπεία. Το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να θυμάσαι για τη σωματική και ψυχική σου υγεία, είναι να συνεχίσεις να ασκείσαι.

Διάβασε επίσης: 10 tips για τον έλεγχο του άσθματος

Διάβασε επίσης: Αλλεργία ή κορονοϊός; Πώς θα καταλάβουμε τη διαφορά ανάμεσα στη λοίμωξη COVID-19 και το αλλεργικό άσθμα;

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Fitness

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i