Τι βλάπτει την καρδιά σου και δεν το ξέρεις! Oι 6 νέοι δείκτες μελλοντικής υγείας!

Η κορυφαία καρδιολόγος Dr. Suzanne Steinbaum μέσα από το βιβλίο της Heart Book σε βοηθά θα μάθεις τι βλάπτει την καρδιά σου και πώς να υπολογίζεις (και να μειώσεις) τις πιθανότητες κινδύνου.

24.02.2019

Γράφει: Αμαλία Δούκα

εχεις διαβασει

γυναίκα fitness καρδιά

Παραδοσιακά, οι γιατροί αναζητώντας τι βλάπτει την καρδιά επικεντρώνονταν σε παράγοντες κινδύνου όπως η υψηλή αρτηριακή πίεση, η υψηλή χοληστερόλη και το κάπνισμα.

Όμως, υπάρχει ένα πρόβλημα σε αυτή την προσέγγιση: ενώ είναι σημαντικά αυτά, πολλά είναι ήδη σοβαρές ενδείξεις ασθένειας της καρδιάς. Όταν έχεις υψηλή χοληστερόλη, δεν είναι ένδειξη ότι μπορεί να αρρωστήσεις – είναι ένδειξη ότι ήδη είσαι άρρωστη.

Η Dr Suzanne Steinbaum στο βιβλίο της Heart Book, μιλάει για τους «καρδιακούς κραδασμούς» και τους χρησιμοποιεί ως ένα τρόπο μέτρησης της ζωτικότητας και της μελλοντικής υγείας σου.

Δες τους έξι «καρδιακούς κραδασμούς» που πρέπει να προσέχεις από τώρα

Διάβασε επίσης: 4 ροφήματα που κάνουν καλό στην καρδιά

Πόσο πίνεις στ’ αλήθεια

Όταν ρωτάω τις γυναίκες αν πίνουν, συχνά λένε «Όχι, μόνο 3-4 ποτήρια κρασί με το φαγητό κάθε βράδυ». Αν αυτό δε σημαίνει ότι πίνουν, τότε τι; Ακόμη κι αν έχεις ακούσει ότι λίγο αλκοόλ κάνει καλό στην καρδιά, η υπερβολική κατανάλωση είναι πιο επικίνδυνη από την αποχή. Μπορεί να προκαλέσει αίσθημα παλμών (φτερουγίσματα της καρδιάς), να αυξήσει την αρτηριακή πίεση και να βλάψει το συκώτι, καθώς και την καρδιά. Όταν συστήνω ένα ποτήρι κρασί την ημέρα, δεν εννοώ να γίνεις τύφλα. Εάν σου αρέσει να πίνεις ένα ποτήρι κόκκινο κρασί με τα ζυμαρικά και τα φρέσκα λαχανικά σου, τότε «Στην υγειά σου!». Όμως, να θυμάσαι ότι μία μερίδα είναι μόλις 120 με 170 ml (ή 60ml στα αποσταγμένα ποτά).

Η κατάσταση των ορμονών σου

Ανακουφίσου από πόνους περιόδου μ’αυτές τις τροφές. Είναι αυτές οι μέρες του μήνα και είσαι Βλέπω ολοένα και περισσότερες γυναίκες που παλεύουν με σοβαρά συμπτώματα της προεμμηνόπαυσης ή της εμμηνόπαυσης, καθώς και πολλές που εκπλήσσονται όταν ανακαλύπτουν ότι πάσχουν από υπογονιμότητα. Πιστεύω πως ο κύκλος της γυναίκας είναι προειδοποιητικό σημάδι: συχνά είναι η πρώτη ένδειξη ότι κάτι δεν πάει καλά. Κι όμως, πολλοί γιατροί δεν το λαμβάνουν υπόψη, όταν αξιολογούν τον κίνδυνο πάθησης της καρδιάς. Πρέπει να παρακολουθείς τακτικά τα ορμονικά ζητήματά σου, όπως τον εμμηνορρυσιακό κύκλο, την εγκυμοσύνη (για παράδειγμα, είχες προγεννητικά προβλήματα αύξηση του σακχάρου ή της αρτηριακής πίεσης;) και τις αποβολές. Σκέψου κάθε δυσλειτουργία ως προειδοποίηση ότι πρέπει να δώσεις μεγαλύτερη προσοχή στην υγεία της καρδιάς σου.

Πού έχεις το επιπλέον βάρος

Κάποιοι άνθρωποι πιστεύουν ότι ο Δείκτης Μάζας σώματος (ΔΜΣ) δεν είναι αρκετά ακριβής, αλλά θεωρώ ότι είναι ένα καλό εργαλείο για τον υπολογισμό του σωματικού λίπους. Ακόμα κι αν ο ΔΜΣ σου είναι σχετικά φυσιολογικός, κοιτάξου στον καθρέφτη. Πού έχεις επιπλέον βάρος; Αν είναι στους γλουτούς, είσαι σε καλύτερη μοίρα – οπότε μην παραπονιέσαι και τόσο! Η κοιλιακή παχυσαρκία είναι πιο επικίνδυνη, επειδή το κοιλιακό λίπος συμπεριφέρεται διαφορετικά από το λίπος σε άλλα μέρη του σώματος, προκαλώντας έκκριση μεγάλης ποσότητας ορμονών και χημικών που σχετίζονται με τις παθήσεις της καρδιάς. Το υπερβολικό κοιλιακό λίπος έχει συσχετιστεί με τα υψηλά τριγλυκερίδια, την προδιαβητική κατάσταση και τη φλεγμονή.

Πόσο κοιμάσαι

Ο κίνδυνος εμφάνισης παθήσεων της καρδιάς αυξάνεται κατά πολύ αν κοιμάσαι λιγότερο από 6 ή περισσότερο από 9 ώρες. Χρειάζεται να κάνουμε περισσότερη έρευνα ακόμη για να καταλάβουμε γιατί συμβαίνει αυτό – για παράδειγμα, ο επιπλέον ύπνος μεταφράζεται σε λιγότερες ώρες άσκησης ή συνεπάγεται κάτι άλλο; Στο μεταξύ, θα πρέπει να υπολογίζεις 7 με 8 ώρες ύπνο τη νύχτα. Να θυμάσαι ότι η υγεία σου είναι στα χέρια σου και έχεις τη δύναμη να ζήσεις μια γεμάτη, υγιή και μεγάλη ζωή. Μπορείς να το καταφέρεις. Αρκεί να κάνεις μερικές αλλαγές.

Πόσο γρήγορα χτυπάει η καρδιά σου

Η καρδιά πρέπει να είναι χαλαρή και να μπορεί να γεμίζει παθητικά με αίμα, όπως ένα μπαλόνι – όταν η καρδιά χτυπάει λιγότερο συχνά, είναι πιο αποτελεσματική σε αυτή τη διαδικασία. Πολλοί γιατροί θεωρούν υψηλό τον καρδιακό παλμό όταν ξεπερνά τους 100 σφυγμούς ανά λεπτό σε κατάσταση ξεκούρασης, όμως το δικό μου όριο είναι πιο αυστηρό: πιστεύω πως δεν πρέπει να ξεπερνούν τους 70. Ο ιδανικός καρδιακός παλμός σε κατάσταση ξεκούρασης, κατά τη γνώμη μου, είναι μεταξύ 50 και 70 σφυγμών ανά λεπτό•– ένας μαραθωνοδρόμος, που η καρδιά του είναι σε εξαιρετική κατάσταση, μπορεί να έχει ακόμη και 40 σφυγμούς το λεπτό. Πάρε το σφυγμό σου αμέσως μόλις ξυπνήσεις, πριν σηκωθείς από το κρεβάτι. Βρες τον στο καρπό ή στο λαιμό, μέτρα για 15 δεύτερα και πολλαπλασίασέ το επί 4.

Το κρυφό οικογενειακό ιστορικό

Η παραδοσιακή ανάλυση των παραγόντων κινδύνου ψάχνει αν παρουσιάστηκε πάθηση της καρδιάς στον πατέρα σου πριν από την ηλικία των 55 και στη μητέρα σου πριν από τα 65. Αυτό, όμως, δεν αρκεί: είναι επίσης σημαντικό τι συνέβη πριν από ένα μοιραίο έμφραγμα. Είχα ασθενείς οι γονείς των οποίων δεν απεβίωσαν από έμφραγμα πριν από τα 60, αλλά όταν έκανα περισσότερες ερωτήσεις, διαπίστωσα ότι πολλοί από αυτούς είχαν προηγουμένως υποστεί εγκεφαλικό, στηθάγχη, ήπια εμφράγματα ή σύνδρομο οξείας στεφανιαίας νόσου χρόνια πριν από το μεγάλο ή μοιραίο έμφραγμα. Και αυτά μετρούν. Επίσης, κοίταξε την ευρύτερη οικογένεια. Εάν η αδελφή της γιαγιάς σου ή ο ξάδερφός σου πέθαναν στα 45 και δεν ξέρεις το λόγο, μάθε τον. Μπορεί τότε να μη μιλούσε κανείς για τις αιτίες θανάτου, αλλά οι πληροφορίες έχουν σημασία για σένα τώρα.

Διάβασε επίσης: Θέλεις να έχεις για πολλά χρόνια γερή καρδιά; Υιοθέτησε αυτές τις 3 απλές αλλαγές

 

Editor's Picks:

Περισσότερα από Υγεία

#shapegreece