Έχεις πρόβλημα στην πέψη; Να πώς θα βρεις ισορροπία στα πεπτικά ένζυμα (και ξέχνα τα αντιόξινα)

Πέψη και Ένζυμα: Όλα όσα πρέπει να ξέρεις

Πέψη και Ένζυμα: Όλα όσα πρέπει να ξέρεις

Συνεργάστηκε η Δανιέλα Πισιμίση, διαιτολόγος- αθλητική διατροφολόγος, BS, MSc

Εάν πιστεύεις ότι έχεις πρόβλημα πέψης, άσε κάτω τα αντιόξινα και κάνε κάτι πιο έξυπνο: αναπλήρωσε τα ένζυμα του οργανισμού σου. Τα πεπτικά ένζυμα είναι σαν ψαλίδια που κόβουν τις τροφές που τρώμε σε βασικές δομικές μονάδες, τις οποίες έπειτα απορροφά ο οργανισμός μας και τις χρησιμοποιεί για να δημιουργήσει κύτταρα, ιστούς, όργανα, αδένες.

Γιατί Μειώνονται τα Ένζυμα;

Η καφεΐνη, το αλκοόλ, οι ασθένειες, η εγκυμοσύνη, το στρες μας στερούν ένα τμήμα ενζυμικών αποθεμάτων. Έτσι, ο οργανισμός μας παράγει ολοένα και λιγότερα ένζυμα καθώς μεγαλώνουμε. Επίσης, η σημερινή διατροφή δεν περιλαμβάνει αρκετές ωμές τροφές με μεγάλη περιεκτικότητα ενζύμων εξαιτίας υποκαλλιέργειας της γης, μεθόδων συντήρησης κ.λπ. και οι σύγχρονες μέθοδοι επεξεργασίας και μαγειρέματος τροφίμων καταστρέφουν σχεδόν το 100% των φυσιολογικά υπάρχοντων ενζύμων.

Έτσι, ο οργανισμός, στην προσπάθειά του να αντεπεξέλθει, παράγει περισσότερα πεπτικά ένζυμα, με αποτέλεσμα το πάγκρεας να αναγκάζεται να υπολειτουργεί και να οδηγεί σε ατελή πέψη. Αυτή δημιουργεί την κόπωση, τις πεπτικές διαταραχές, τις τροφικές αλλεργίες, καθώς και άλλα προβλήματα υγείας.

Τι  να κάνεις

  • Ξεκίνα το γεύμα σου επιλέγοντας τις πρωτεϊνούχες τροφές (κρέας, πουλερικά, ψάρι, αβγό) για να ενεργοποιήσεις στο μέγιστο τις εκκρίσεις του στομαχιού σου.
  • Τρώγε αργά και μασά καλά το φαγητό σου Έτσι, τα ένζυμα που περιέχονται στο σάλιο αναμειγνύονται καλά με την τροφή και τη διασπούν.
  • Μείωσε τα αναψυκτικά κατά τη διάρκεια του φαγητού σε μισό φλιτζάνι. Έτσι, μειώνονται οι στομαχικές εκκρίσεις χωρίς να γεμίσει το στομάχι σου.
  • Πίνε νερό 30 λεπτά πριν από την έναρξη του γεύματος και 60 λεπτά μετά για να είναι πιο σωστή η πέψη και η απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών,
  • Εάν δυσκολεύεσαι στην πέψη, η οποία και οφείλεται σε κάποια έλλειψη ενζύμου, μπορεί να αντιμετωπιστεί και με συμπλήρωμα διατροφής.

Μάθε τα Σημαντικά Ένζυμα

Υπάρχουν τρεις κύριοι τύποι πεπτικών ενζύμων: αυτά που διασπούν πρωτεΐνες, λίπη ή υδατάνθρακες. Αυτά είναι τα πιο σημαντικά ένζυμα:

Amylase (αμυλάση) Διασπά το άμυλο των τροφών σε απλά σάκχαρα.
Protease (πρωτεάση) Έχει ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση
Glycoamylase (γλυκοαμυλάση) Διασπά το άμυλο και δίνει ελεύθερη γλυκόζη.
Malt Diastase (διάσταση) Αποδομεί την αμυλόζη.
Pectinesa (Phytase) (Πεκτινάση - φυτάση) Απελευθερώνει θρεπτικές ουσίες από τα φρούτα.
Lipase (λιπάση) Διασπά τα τριγλυκερίδια.
Cellulose (Σελουλάση) Μετατρέπει την κυτταρίνη σε γλυκόζη, μειώνει τον όγκο των ινών.
Invertase (ινβερτάση) Αποδομεί τις επεξεργασμένες μορφές της ζάχαρης.
Lactase (λακτάση) Διασπά τη λακτόζη και βοηθά στην πέψη των γαλακτομικών.
Bromelain (βρωμελαϊνη) Έχει αντιφλεγμονώδη δράση.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i