10 + 1 σημάδια ότι σου λείπει ύπνος (κι αυτό κάνει κακό στην υγεία σου)

Κάθε άνθρωπος έχει διαφορετικές ανάγκες ύπνου. Μήπως όμως κάνεις κακό στην υγεία σου αν δεν κοιμάσαι αρκετά; Μήπως σου λείπει ύπνος σε βαθμό που αρρωσταίνεις;

den-koimasai-poli

Το ξέρεις ότι θεωρητικά θα πρέπει να κοιμάσαι επτά με εννιά ώρες κάθε βράδυ, μερικές φορές όμως, μένεις ξύπνια για μια νυχτερινή έξοδο, για να τελειώσεις ένα project στη δουλειά ή ακόμη και για να δεις τις επαναλήψεις του «Νόμος και Τάξη». Τελικά, μήπως σου λείπει ύπνος; Το ξέρουμε, όλες έχουμε βρεθεί σε αυτή τη θέση και ένα ξενύχτι εδώ κι εκεί δεν πρόκειται να σου προκαλέσει πρόβλημα, εκτός από την κούραση που θα νιώθεις την επόμενη μέρα. Το αληθινό πρόβλημα προκύπτει όταν στερείσαι συνολικά ύπνο.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Μήπως φταίει η κρεβατοκάμαρά σου για τον κακό ύπνο;

Αν και μπορεί να θεωρείς πως ένα πεντάωρο ύπνου κάθε βράδυ είναι μια χαρά, η χρόνια στέρηση ύπνου έχει συνδεθεί με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη τύπου 2, καρδιαγγειακής νόσου, παχυσαρκίας και κατάθλιψης. Διάβασε τα διακριτικά μηνύματα του οργανισμού σου που σε προειδοποιούν πως το σώμα σου χρειάζεται περισσότερες ώρες ξεκούραση.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΕΠΙΣΗΣ: Με πόσες ώρες ύπνους θα ζήσεις περισσότερο;

1. Πεινάς συνέχεια «Αν ο εγκέφαλος δεν παίρνει την ενέργεια που χρειάζεται από τον ύπνο, συχνά προσπαθεί να την πάρει από το φαγητό» λέει ο Chris Winter, MD, ιδιοκτήτης του κέντρου Charlottesville Neurology and Sleep Medicine. Η ελλιπής ξεκούραση μπορεί να αυξήσει την παραγωγή της γρελίνης, γνωστής και ως ορμόνης της πείνας. Η πολλή γρελίνη κάνει το σώμα σου να λαχταρά λιπαρές και γλυκιές τροφές, λέει ο Dr. Winter.

Ο κακός ύπνος μπορεί επίσης να επηρεάσει τη λεπτίνη, την ορμόνη του κορεσμού. «Όταν δεν κοιμάσαι αρκετά τείνεις να τρως περισσότερο από αυτό που λαχταράς επειδή δεν νιώθεις τα μηνύματα να σταματήσεις να τρως» λέει ο Dr. Winter.

Για τα υπόλοιπα δέκα σημάδια πως σου λείπει ύπνος, κάνε κλικ στη gallery:

Έχεις πάρει βάρος

Έχεις πάρει βάρος

Μαζί με την αυξημένη όρεξη έρχεται άλλο ένα δυσάρεστο σύμπτωμα της στέρησης ύπνου: η αύξηση του βάρους σου. «Όταν είσαι κουρασμένη, δεν προσέχεις τι τρως» λέει ο Dr. Winter says. «Απλά αναζητάς οτιδήποτε μπορεί να σε βοηθήσει να νιώσεις πιο ξύπνια».Με τη γρελίνη και τη λεπτίνη εκτός ισορροπίας, το σώμα σου θα λαχταρά τηγανητές τροφές και γλυκά για να βγάλεις τη μέρα – ένας σίγουρος τρόπος για να μεγαλώσει η περιφέρειά σου. Η έλλειψη ύπνου μπορεί επίσης να έχει άμεση επίδραση στο μεταβολισμό σου, λέει ο Dr. Winter? χωρίς την κατάλληλη ξεκούραση τείνει να γίνεται πιο αργός.Επιπλέον, μια μελέτη του 2012 στο Annals of Internal Medicine βρήκε πως μόλις 4,5 ώρες ύπνου για 4 μέρες στη σειρά μπορούν να μειώσουν κατά 30% την ικανότητα ανταπόκρισης των λιποκυττάρων σου στην ινσουλίνη, την ορμόνη που ευθύνεται για τη ρύθμιση της ενέργειας.

Είσαι πιο παρορμητική

Είσαι πιο παρορμητική

Οι άνθρωποι τείνουν να δρουν χωρίς να σκέφτονται όταν είναι εξαντλημένοι, λέει η Gail Saltz, MD. «Η ικανότητά σου να λες <όχι, δεν πρέπει να φάω άλλο γλυκό> γίνεται πιο περιορισμένη». Και αυτό δεν ισχύει μόνο για το τσιμπολόγημα.Θα μπορούσες επίσης να πιάσεις τον εαυτό σου να λέει πράγματα που δεν τα εννοείς, όπως να φωνάζεις στο φίλο σου ή να γκρινιάζεις σε έναν συνάδελφο. «Το θέμα είναι πως έχεις λιγότερες αναστολές» λέει η Kelly Baron, PhD, επίκουρος καθηγήτρια νευρολογίας στο Πανεπιστήμιο Northwestern.

Η μνήμη σου δεν δουλεύει καλά

Η μνήμη σου δεν δουλεύει καλά

Δεν θυμάσαι ποια ταινία είδες το Σάββατο ή πού έβαλες τα κλειδιά του αυτοκινήτου – ξανά; Προτού πανικοβληθείς και αρχίσεις να σκέφτεσαι ότι έχεις προβλήματα μνήμης, μάθε πως πιθανότατα ο εγκέφαλός σου είναι μια χαρά. «Όταν είσαι κουρασμένη, συνήθως δεν δίνεις τόση προσοχή στο τι συμβαίνει όταν προσπαθείς να ανακτήσεις μια ανάμνηση» λέει ο Dr. Winter.Ωστόσο, το να κοιμάσαι αρκετά είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία του εγκεφάλου σου μακροπρόθεσμα.Έρευνα από το ίδρυμα National Institutes of Health έδειξε πως σε ποντίκια, ο ύπνος βοηθά στην αποβολή των τοξικών μορίων από τον εγκέφαλο. Έτσι όταν δεν κοιμάσαι αρκετά θα μπορούσε να εμποδιστεί η ικανότητα του εγκεφάλου σου να διατηρεί το νευρικό σύστημα καθαρό, λέει ο Dr. Winter.

Δυσκολεύεσαι να πάρεις αποφάσεις

Δυσκολεύεσαι να πάρεις αποφάσεις

Αν δυσκολεύεσαι περισσότερο από το συνηθισμένο να διαχειριστείς projects στη δουλειά και το σπίτι, θα μπορούσε να φταίει η έλλειψη ύπνου.«Η στέρηση ύπνου μπορεί να επηρεάσει την ταχύτητα και τις ανώτερου επιπέδου διανοητικές διαδικασίες» λέει η Baron. Αυτό σημαίνει πως ζωτικές λειτουργίες, όπως η επίλυση προβλημάτων ή η διαχείριση χρόνου, γίνονται ακόμη πιο δύσκολες διαδικασίες.Δες για παράδειγμα αυτή τη μελέτη του 2009 στο Sleep: ερευνητές ζήτησαν από νυσταγμένους και ξεκούραστους εθελοντές να εκτελέσουν δύο φορές μια σειρά εργασιών που απαιτούσαν γρήγορη λήψη αποφάσεων.Ανάμεσα στις δύο εξετάσεις, η ακρίβεια εκείνων που δεν κοιμόντουσαν καλά μειώθηκε κατά 2,4% ενώ η ξεκούραστη ομάδα βελτίωσε την ακρίβειά της κατά 4,3%. Με δυο λόγια, ο ελλιπής ύπνος μειώνει την ικανότητά σου να αντιδράς γρήγορα.

Οι κινητικές σου ικανότητες... πάσχουν

Οι κινητικές σου ικανότητες... πάσχουν

Ναι, το να σκοντάψεις σε ένα σκαλί μπορεί να σημαίνει πως είσαι άτσαλη. Αν όμως το κάνεις μερικές φορές μέσα στη μέρα, μπορεί να είναι ένα μήνυμα πως είναι πολύ κουρασμένη για να συγκεντρωθείς πραγματικά σε αυτά που κάνεις.«Όταν είσαι κουρασμένη, υπάρχει ένα κενό στη νευρολογική σου λειτουργία» λέει Dr. Winter. Με μειωμένο χρόνο αντίδρασης και συγκέντρωση η κίνηση γίνεται πιο δύσκολη.«Όταν ανεβοκατεβαίνεις τις σκάλες, ο εγκέφαλος μπλέκει σε πολλές επεξεργασίες» λέει ο Dr. Winter. «Και όταν δεν κοιμάσαι αρκετά αυτές οι διαδικασίες δεν λειτουργούν όπως θα έπρεπε».

Τα συναισθήματά σου είναι πιο έντονα

Τα συναισθήματά σου είναι πιο έντονα

Όταν στερείσαι ύπνο μπορεί να νιώθεις πως τα συναισθήματά σου είναι εκτός ελέγχου.«Αρχίζεις να αντιδράς υπερβολικά στα συναισθηματικά ερεθίσματα» λέει η Baron. Έτσι πράγματα που κανονικά δεν θα σε απασχολούσαν τόσο σε άλλες περιπτώσεις – μια δακρύβρεχτη ταινία ή μια προθεσμία στη δουλειά- μπορεί να σου προκαλούν άγχος, στεναχώρια ή θυμό. (Θα μπορούσε όμως να λειτουργεί και διαφορετικά:«Μπορεί να γίνεις «χαζοχαρούμενη» και υπέρ χαλαρή» λέει η Baron.)

Αρρωσταίνεις συχνά

Αρρωσταίνεις συχνά

Κάτι άλλο που μπορεί να υποφέρει από την έλλειψη ύπνου είναι το ανοσοποιητικό σου σύστημα.«Αν δεν κοιμάσαι κανονικά μπορεί να υπάρχουν σημαντικά θέματα σχετικά με την ικανότητα του οργανισμού σου να καταπολεμά λοιμώξεις» λέει ο Dr. Winter.Πιο συγκεκριμένα, μπορεί να ανακαλύψεις πως δυσκολεύεσαι να ξεπεράσεις ένα κρυολόγημα. Μια μελέτη του 2009 στο Archives of Internal Medicine παρακολούθησε τις συνήθειες ύπνου 153 εθελοντών για 14 μέρες στη σειρά.Οι ερευνητές πως εκείνοι που κοιμόντουσαν λιγότερες από επτά ώρες είχαν σχεδόν τριπλάσιες πιθανότητες να κολλήσουν κάποια ίωση συγκριτικά με εκείνους που κοιμόντουσαν οχτώ ή περισσότερες ώρες κάθε βράδυ.Αυτό θα μπορούσε να οφείλεται στο γεγονός ότι το ανοσοποιητικό σου σύστημα παράγει κυτοκίνες την ώρα του ύπνου, πρωτεΐνες που συμβάλουν στην προστασία από λοιμώξεις και φλεγμονές, που σημαίνει πως μερικές νύχτες κακού ύπνου θα μπορούσαν να μειώνουν την άμυνα του οργανισμού σου απέναντι στους ενοχλητικούς ιούς.

Δυσκολεύεσαι στην όρασή σου

Δυσκολεύεσαι στην όρασή σου

«Όταν είσαι κουρασμένη, δεν μπορείς να ελέγξεις το ίδιο καλά τους μύες του ματιού» λέει ο Steven Shanbom, MD, οφθαλμίατρος στο Μπέρκλεϊ. Πρώτα, όταν δεν ξεκουράζεις τα μάτια σου κουράζεται ο ακτινωτός μυς, ο οποίος βοηθάει τα μάτια σου να εστιάσουν. Το αποτέλεσμα;Θα δυσκολεύεσαι περισσότερο να διαβάσεις, λέει ο Dr. Shanbom. Μετά, υπάρχει ο οφθαλμικός μυς, που κινεί το μάτι από πλευρά σε πλευρά και πάνω κάτω.«Πολλοί άνθρωποι παρουσιάζουν μια μυική ανισορροπία όταν τα μάτια τους δεν συντονίζονται καλά μεταξύ τους» λέει ο Dr. Shanbom, στους ξεκούραστους ανθρώπους όμως τα μάτια μπορούν να αντισταθμιστούν από μόνα τους.Η έλλειψη ύπνου κάνει πιο δύσκολο τον έλεγχο, οδηγώντας πιθανόν σε διπλή όραση. Μπορεί να παρατηρήσεις και τα δύο αυτά προβλήματα όρασης μετά από ένα βράδυ που δεν έχεις κοιμηθεί καλά, όσο λιγότερο όμως κοιμάσαι τόσο περισσότερο θα επιμείνουν.

Το δέρμα σου δεν δείχνει καλό

Το δέρμα σου δεν δείχνει καλό

Λέγεται «ύπνος ομορφιάς» για κάποιο λόγο! Όσο κοιμάσαι το δέρμα σου δουλεύει επανορθώνοντας τυχόν κατεστραμμένα κύτταρα, έτσι όταν δεν ξεκουράζεσαι αρκετά δεν γίνεται ολοκληρωμένα αυτή η διαδικασία.Μια κλινική δοκιμή του 2013 που έγινε στα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία Case Medical Center στο Κλίβελαντ, βρήκε πως η ανανέωση του δέρματος ήταν 30% υψηλότερη σε εκείνους που είχαν καλής ποιότητας ύπνο συγκριτικά με εκείνους που δεν κοιμόντουσαν καλά.«Η έλλειψη ύπνου αναστατώνει την ορμονική σου ισορροπία και ανεβάζει τα επίπεδα των οιστρογόνων στον οργανισμό σου» λέει η Debra Jaliman, MD, δερματολόγος και συγγραφέας του Skin Rules.Όταν δεν ξεκουράζεσαι αρκετά όχι μόνο μπορεί να έχεις περισσότερα ξεσπάσματα ακμής, αλλά το δέρμα σου μπορεί να δείχνει και πιο γερασμένη. «Αν συμβαίνει για μεγάλες περιόδους, θα δεις περισσότερες ρυτίδες πιθανότατα από τη μείωση του κολλαγόνου» λέει η Dr. Jaliman. «Το σώμα τις παράγει ενόσω κοιμάσαι».

Κυστίτιδα

Κυστίτιδα

Η θεραπεία: Μύρτιλλα Πώς λειτουργούν «Είναι γνωστό ότι τα βατόμουρα θεραπεύουν την κυστίτιδα, αλλά τα μύρτιλλα είναι πιο εύκολη και νόστιμη εναλλακτική λύση» επισημαίνει η διατροφολόγος Καρίνα Νόρις. Τα μύρτιλλα περιέχουν τις ίδιες ενώσεις με τα κράνμπερι, που βοηθούν στη θεραπεία της μόλυνσης, απλώς σε λίγο μικρότερη ποσότητα. Η συνταγή Ένα μεγάλο φλιτζάνι μύρτιλλα κάθε μέρα αρκεί για να καταπολεμήσεις την κυστίτιδα. Παράλληλα, θα έχεις καταναλώσει μία από τις 5 μερίδες φρούτων ή λαχανικών που συστήνει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας καθημερινά, ενώ ο οργανισμός σου θα έχει λάβει και τα ισχυρά αντιοξειδωτικά τους. 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i