Γιατί σε παίρνει ο ύπνος στον καναπέ; Και ξυπνάς μόλις ξαπλώσεις στο κρεβάτι σου;

Σε πήρε ο ύπνος στον καναπέ, αλλά μόλις έπεσες στο κρεβάτι δεν μπορείς να κλείσεις μάτι. Γιατί συμβαίνει αυτό;

20.03.2019

Γράφει: Κατερίνα Πατούλια

εχεις διαβασει

ύπνος καναπές υγεία

Έχεις συμβεί σε όλες μας: Μας παίρνει ένας γλυκός και υπέροχος ύπνος στον καναπέ και όταν σηκωθούμε για να πάμε στο κρεβάτι, το μάτι… γαρίδα! Μήπως τελικά παίζει ρόλο το κρεβάτι; (Μήπως τελικά να κοιμόμαστε στον καναπέ;;;;;)

Γιατί δεν σε παίρνει ο ύπνος στο κρεβάτι;

Το να μένεις στο κρεβάτι και να μην μπορείς να κοιμηθείς περιγράφεται συχνά σαν ένα από τα πιο γνωστά προβλήματα ύπνου, κατά τον Philip Gehrman, ειδικό ύπνου-ιατρικής και επίκουρο καθηγητή της ψυχιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια. Οι ειδικοί πιστεύουν ότι αυτό συμβαίνει επειδή κάτι στο περιβάλλον το ύπνου σου έχει δώσει το σήμα στον εγκέφαλό σου πως το ότι πηγαίνεις στο κρεβάτι θα πρέπει να σε ξυπνάει αντί να σε κοιμίζει.

«Εάν κάποιος είναι εύκολος στον ύπνο, τότε κάθε βράδυ θα πέφτει στο κρεβάτι και θα κοιμάται χωρίς πρόβλημα. Έτσι, όταν ξαπλώνει στο κρεβάτι ενεργοποιείται η αυτόματη απόκριση της υπνηλίας», εξηγεί ο Gehrman. «Αλλά, αν στριφογυρίζεις στο κρεβάτι χωρίς να μπορείς να αποκοιμηθείς, τότε το σώμα σου συνδέει αυτή τη δυσάρεστη αίσθηση με το κρεβάτι».

Και φυσικά υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούν να σε κάνουν να στριφογυρίζεις, όπως το να σκέφτεσαι τη δουλειά ακριβώς πριν κλείσεις τα βλέφαρά σου ή το να χρησιμοποιείς το λάπτοπ στο κρεβάτι, το οποίο δημιουργεί την ιδέα ότι το κρεβάτι είναι χώρος εργασίας ή διασκέδασης και όχι ύπνου.

Αλλά, ακόμα και αυτοί που έχουν καλές συνήθειες στον ύπνο μπορεί να πέσουν σε αυτόν τον φαύλο κύκλο μετά από κάποια στρεσογόνο κατάσταση, όπως η απώλεια εργασίας ή ο θάνατος κάποιου αγαπημένου, σύμφωνα με τον Dr. Ronald Chervin, διευθυντή του Κέντρου Διαταραχών Ύπνου του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν.

Η ανησυχία διακόπτει τον ύπνο σου και αυτό το μοτίβο μπορεί να κάνει τον εγκέφαλό σου να συνδέσει το κρεβάτι με την αφύπνιση με τον ίδιο τρόπο που θα το έκανε εάν χρησιμοποιούσες ένα λάπτοπ. Μερικές φορές αποκαλείται “ψυχοφυσιολογική αϋπνία” και μόλις ξεκινήσει, ο κύκλος της αϋπνίας συνηθίζει να διαιωνίζεται.

Διάβασε επίσης: Διάβασέ το για να σε πάρει ο ύπνος #not

Διάβασε επίσης: Το μυστικό για καλύτερο ύπνο; Φτιάξε το δικό σου balm με λεβάντα

Τι μπορείς να κάνεις για να αντιμετωπίσεις το πρόβλημα:

Ο πιο αποτελεσματικός τρόπος να το αντιμετωπίσεις, κατά τους ειδικούς του ύπνου, είναι μέσω μίας γνωστικής συμπεριφορικής θεραπείας για την αϋπνία, η οποία τυπικά περιλαμβάνει τυπικές επισκέψεις σε κάποιον γιατρό κλινικής ύπνου και έχει στόχο να αλλάξεις το πρόγραμμα και τις συνήθειες στον ύπνο σου. «Ένα κομμάτι –κλειδί από αυτά που διδάσκουμε στους ανθρώπους είναι να έχουν το κρεβάτι μόνο για τον ύπνο», λέει ο Chervin.

Φυσικά, μπορείς ακόμα να κάνεις σεξ στο κρεβάτι, αλλά θα πρέπει να προσπαθήσεις να μετακινήσεις άλλες δραστηριότητες σε άλλα μέρη του σπιτιού! Αυτό σημαίνει καθόλου τηλεόραση και άλλες οθόνες στο κρεβάτι εάν δεν μπορείς να κοιμηθείς. Ακόμα και ο περιορισμός του διαβάσματος είναι καλή ιδέα. «Εάν είσαι ξύπνια στο κρεβάτι για 20 λεπτά ή περισσότερο, σήκω επάνω και κάνε κάτι άλλο», συμβουλεύει ο Chervin. Μην επιστρέψεις όμως στο κρεβάτι μέχρι να έχεις νιώσει πραγματικά έτοιμη να κοιμηθείς».

Εκπαίδευση εγκεφάλου:

Το να εκπαιδεύσεις και πάλι τον εγκέφαλό σου να βλέπει το κρεβάτι σαν ένα μέρος για ύπνο μπορεί να πάρει λίγο καιρό, εξηγούν οι Chervin και Gehrman, αλλά αν βρεις και παραμείνεις σταθερός σε μία ρουτίνα που σε κάνει να κουράζεσαι πριν ξαπλώσεις, τότε θα καταφέρεις να σταματήσεις αυτό το φαύλο κύκλο. Απλώς δώσε στον εαυτό σου μερικές εβδομάδες προτού αρχίσεις να βλέπεις κάποια αλλαγή.

Όποια μέθοδο και αν ακολουθήσεις, οι ειδικοί αναφέρουν ότι είναι ακόμα σημαντικό να ακολουθείς κάποιες γενικές οδηγίες ύπνου, όπως το να έχεις το υπνοδωμάτιό σου σε μία καλή θερμοκρασία, να αποφεύγεις τον καφέ και το αλκοόλ αργά το απόγευμα και να χαμηλώνεις τα φώτα πριν κοιμηθείς.

Άλλο ένα καλό βήμα είναι να αναπτύξεις μία σταθερή ώρα αφύπνισης το πρωί, ώστε το σώμα σου να συνηθίσει στους ρυθμούς που επιθυμείς. Ενώ αυτό σημαίνει ότι δε θα πρέπει να κοιμάσαι παραπάνω τα Σαββατοκύριακα, το σταθερό αυτό μοτίβο το πρωί σίγουρα θα το αξίζει όταν θα σε βοηθήσει να νιώσεις υπνηλία μέχρι το βράδυ.

 

Editor's Picks:

Περισσότερα από Υγεία

#shapegreece