Τι είναι αυτό που κάνει την ιαπωνική διατροφή τοσο υγιεινή;

Η παραδοσιακή ιαπωνική διατροφή κρύβει πολλά οφέλη για την υγεία σου.

japanese_diet iStock

Οι Ιάπωνες έχουν εδώ και πολύ καιρό τιμηθεί και μελετηθεί για το μεγάλο προσδόκιμο ζωής τους, το οποίο είναι υψηλότερο από σχεδόν οπουδήποτε αλλού στον κόσμο. Γιατί λοιπόν η παραδοσιακή ιαπωνική διατροφή είναι τόσο υγιεινή και τι τρώνε;

Τι είναι η παραδοσιακή ιαπωνική διατροφή;

Η παραδοσιακή ιαπωνική διατροφή είναι σε μεγάλο βαθμό φρέσκια και μη επεξεργασμένη, με πολύ λίγα επεξεργασμένα συστατικά και ζάχαρη. Μάλιστα, δεν διαφέρει και πολύ από την παραδοσιακή κινεζική διατροφή, αφού τα βασικά προϊόντα περιλαμβάνουν ρύζι, μαγειρεμένα και παστά λαχανικά, ψάρι και κρέας.

Ωστόσο, επειδή η Ιαπωνία αποτελείται στην ουσία από μια ομάδα νησιών, οι κάτοικοί της καταναλώνουν πολύ περισσότερο ψάρι σε σύγκριση με άλλες ασιατικές χώρες. Τρώνε επίσης ωμά ψάρια σε σούσι και σασίμι, καθώς και αρκετά τουρσί, ζυμωμένα και καπνιστά τρόφιμα.

sushi
iStock

Ποια είναι τα συστατικά της παραδοσιακής ιαπωνικής διατροφής;

Τα φασόλια σόγιας, συνήθως με τη μορφή τόφου ή φρέσκου edamame, αποτελούν βασικό μέρος της ιαπωνικής διατροφής, μαζί με άλλα φασόλια όπως το aduki. Τα ζυμωμένα προϊόντα σόγιας, όπως το miso και το natto, είναι δημοφιλή βασικά προϊόντα. Το νάτο καταναλώνεται παραδοσιακά στο πρωινό και έχει ευεργετική επίδραση στο έντερο ενώ υποστηρίζει την πήξη του αίματος.

Οι Ιάπωνες καταναλώνουν επίσης μεγάλη ποικιλία θαλάσσιων λαχανικών, όπως είναι τα φύκια, τα οποία είναι γεμάτα με μέταλλα που ενισχύουν την υγεία και συμβάλλουν στη μείωση της αρτηριακής πίεσης.

Τα φρούτα καταναλώνονται συχνά με το πρωινό ή ως επιδόρπιο, ιδίως τα μήλα Fuji, τα μανταρίνια και τα περσίνια.

Μάτσα: 20 εναλλακτικές χρήσεις, ακόμη κι αν δεν το πίνεις!

Παράλληλα με τη διατροφή τους, οι Ιάπωνες είναι μεγάλοι οπαδοί του πράσινου τσαγιού - ιδίως του τσαγιού matcha. Το πράσινο τσάι matcha είναι γεμάτο με αντιοξειδωτικές ενώσεις του, γνωστές ως κατεχίνες, οι οποίες έχουν συνδεθεί με την καταπολέμηση του καρκίνου, των ιών και των καρδιακών παθήσεων.

matcha
iStock

Ποια είναι τα οφέλη της παραδοσιακής ιαπωνικής διατροφής;

Μελέτη του British Medical Journal διαπίστωσε ότι όσοι ακολουθούσαν πιο πιστά τις ιαπωνικές διατροφικές οδηγίες -μια διατροφή πλούσια σε δημητριακά και λαχανικά, με μέτριες ποσότητες ζωικών προϊόντων και σόγιας αλλά ελάχιστα γαλακτοκομικά και φρούτα- είχαν μειωμένο κίνδυνο πρόωρου θανάτου από καρδιακές παθήσεις ή εγκεφαλικά επεισόδια.

Καθώς η διατροφή τους είναι παραδοσιακά πλούσια σε σόγια και ψάρια, αυτό μπορεί επίσης να παίζει σημαντικό ρόλο στον μειωμένο κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων. Οι Ιάπωνες έχουν επίσης τα χαμηλότερα ποσοστά παχυσαρκίας μεταξύ ανδρών και γυναικών καθώς και μεγάλο προσδόκιμο ζωής.

Το νησί Οκινάουα για παράδειγμα, στη νοτιότερη Ιαπωνία, έχει τον υψηλότερο αριθμό αιωνόβιων στον κόσμο, καθώς και τον χαμηλότερο κίνδυνο εμφάνισης ασθενειών που σχετίζονται με την ηλικία (για παράδειγμα διαβήτη, καρκίνο, αρθρίτιδα και Αλτσχάιμερ).

Ποιες υγιεινές διατροφικές συμπεριφορές αποτελούν μέρος της παραδοσιακής ιαπωνικής κουλτούρας;

Παραδοσιακά, οι Ιάπωνες τείνουν να έχουν μια υγιεινή στάση απέναντι στο φαγητό και τη διατροφή. Έχουν ένα ρητό, "hara hachi bu", που σημαίνει να τρως μέχρι να χορτάσεις κατά 80%.

Ο τρόπος με τον οποίο οι Ιάπωνες σερβίρουν το φαγητό τους είναι επίσης καθοριστικός. Αντί να έχουν ένα μεγάλο πιάτο, συχνά τρώνε από ένα μικρό μπολ απολαμβάνοντας διάφορα πιάτα, συνήθως ρύζι, miso, λίγο ψάρι ή κρέας και στη συνέχεια δύο ή τρία πιάτα λαχανικών, τα οποία συχνά σερβίρονται από κοινού και τρώγονται εναλλάξ. Οι Ιάπωνες πιστεύουν επίσης ακράδαντα στην "ευέλικτη αυτοσυγκράτηση" όσον αφορά τις λιχουδιές και τα σνακ, τα οποία απολαμβάνουν από καιρό σε καιρό, αλλά σε μικρότερες μερίδες.

Ηara hachi bunme: Το αρχαίο hack που θα σε αδυνατίσει

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i