Πώς θα αντιμετωπίσεις τη λιγούρα στο στομάχι;

Όλες μας κάποιες φορές νιώθουμε λιγούρα στο στομάχι. Τα καλά νέα είναι πως οι επιστήμονες βρήκαν τρόπους για να την αντιμετωπίσεις.

02.07.2019

εχεις διαβασει

Τι είναι η λιγούρα στο στομάχι; «Οι περισσότεροι ερευνητές προσδιορίζουν μια λιγούρα ως μια έντονη επιθυμία για την κατανάλωση μιας συγκεκριμένης τροφής», τονίζει η Αναστασία Δ. Κόκκαλη, κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος και προσθέτει:

«Είναι τόσο έντονη η λιγούρα στο στομάχι που γίνεται σχεδόν εμμονή – είναι δύσκολο να πάψεις να το σκέφτεσαι! Κατά κάποιον τρόπο, είναι πιο εύκολο να ορίσεις τη λιγούρα προσδιορίζοντας τι δεν είναι. Δεν είναι πείνα, για παράδειγμα. Όταν πεινάς, μπορεί να έχεις προτιμήσεις για το τι θα φας, υπάρχει όμως μια ποικιλία τροφών που θα σε ευχαριστήσει. Όμως, για να ικανοποιήσεις τη λιγούρα σου θα πρέπει να ικανοποιηθεί με ακρίβεια η αισθητηριακή σου μνήμη ή προσμονή».

Επίσης, η λιγούρα στο στομάχι δεν είναι η ένδειξη μιας διατροφικής ανάγκης, όσο κι αν θα ήθελες να μπορείς να υποστηρίξεις πως η ακατανίκητη λαχτάρα σου για ένα πακέτο πατατάκια οφείλεται σε έλλειψη αλατιού. «Αν οι λιγούρες μάς έλεγαν τι χρειαζόμαστε, τότε όλοι θα τρέχαμε στο ψυγείο μέσα στη νύχτα για να τσιμπολογήσουμε λίγο λάχανο», λέει η ειδικός και συμπεραίνει: «Οι λιγούρες είναι μια ψυχολογική εμπειρία».

Διάβασε επίσης: 3 τρόποι να νικήσεις τη λαχτάρα για γλυκό

Πώς να χειριστείς τη λιγούρα στο στομάχι;

Παρότι αυτές έχουν να κάνουν με πολλούς παράγοντες και είναι εξατομικευμένες, έρευνα δείχνει πως δεν είναι απαραίτητο να δυναμιτίζουν τις προσπάθειές σου να αδυνατίσεις. Σε μελέτη που διεξάγεται στο ερευνητικό κέντρο Jean Mayer USDA Human Nutrition Research Center on Aging στο Πανεπιστήμιο Τufts διαπιστώνεται ήδη πως το 94% των συμμετεχόντων, παρότι ένιωθαν λιγούρες στη διάρκεια μιας εξάμηνης περιοριστικής δίαιτας, τελικά κατάφεραν να χάσουν βάρος μαθαίνοντας πώς να τις διαχειρίζονται.

Διάβασε επίσης: 6 τρόποι για να τρως γλυκά χωρίς να πάρεις βάρος

Και καθώς οι τεχνικές για να διαχειριστεί κανείς τις λιγούρες είναι τόσο μοναδικές όσο και οι ίδιες οι επιθυμίες, θα πρέπει να κάνεις δοκιμές για να βρεις ποια στρατηγική ταιριάζει σ’ εσένα. Ωστόσο, μια διαφορετική μελέτη δείχνει πως είναι περισσότερες οι πιθανότητες να αντισταθείς σε μια λιγούρα στο στομάχι, όταν διαθέτεις ένα σχέδιο δράσης προτού προκύψει αυτή. Με αυτό υπόψη αποφάσισε αν θα καταπολεμήσεις την επιθυμία ή αν θα την τροφοδοτήσεις με βάση τη λογική. Κάθε προσέγγιση μπορεί να λειτουργήσει αν το κάνεις σωστά.

5 τρόποι για να καταπολεμήσεις τη λιγούρα στο στομάχι:

Πάρε το παιχνίδι στα χέρια σου

Οι προκλήσεις υπάρχουν παντού και «αυτοί οι πειρασμοί πυροδοτούν λιγούρες, είτε το αντιλαμβάνεσαι συνειδητά είτε όχι» τονίζει η διαιτολόγος. Είναι αυτό το αδιάκοπο μουρμουρητό που υπενθυμίζει συνεχώς στον εγκέφαλό σου την απόλαυση του φαγητού.

«Ζούμε σε έναν κόσμο όπου το φαγητό κατέχει κεντρική θέση», επισημαίνει η ειδικός, «οπότε, χρειάζεται να είσαι σε επαγρύπνηση: απόφυγε να έχεις στο σπίτι σου τροφές που λιγουρεύεσαι, μη χαζεύεις φαγητά και συνταγές on-line, βρες ένα δρόμο για τις δουλειές σου που δε σε φέρνει μπροστά σε πειρασμούς, σταμάτα να “ρίχνεις μια ματιά” στα «νέα» προϊόντα που πωλούνται στο κυλικείο της δουλειάς σου. Αρκετά απλές συμβουλές, αλλά αποτελεσματικές».

Πήγαινε για ύπνο

Όπως ξέρει οποιοσδήποτε κάνει επιδρομές στο ψυγείο όταν βλέπει μεταμεσονύχτια τηλεόραση, το βράδυ αυξάνεται ο κίνδυνος να υποκύψεις στις λιγούρες, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύτηκε στο The Journal of Obesity. «Αυτό οφείλεται στο κιρκαδικό σου σύστημα, το οποίο επιτρέπει την αύξηση των έντονων επιθυμιών για κάποια συγκεκριμένη τροφή όταν βραδιάζει ώστε να έχει το σώμα σου αρκετή ενέργεια μέχρι το επόμενο γεύμα» εξηγεί η ειδικός.

«Οι λιγούρες κορυφώνονται στις 8 το βράδυ και μένουν σε υψηλό επίπεδο μέχρι τα μεσάνυχτα. Βασικά, όσο πιο πολύ μένεις ξύπνια τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να φας». Η έλλειψη ύπνου, επίσης, πυροδοτεί την απελευθέρωση των ορμονών που σχετίζονται με την πείνα, που μπορεί να υποκινήσουν περισσότερες λιγούρες την επόμενη ημέρα.

Διάβασε επίσης: 8 σνακ με λίγες θερμίδες για την καταπολέμηση κάθε λιγούρας από άγχος

Χρησιμοποίησε την οσφρητική μνήμη

«Φαντάσου μια μυρωδιά, όπως το φρεσκοκομμένο γρασίδι ή τη βενζίνη, να παίρνει στον εγκέφαλό σου τη θέση που καταλαμβάνει μια λιγούρα» λέει η ειδικός. «Συγκεντρώσου για μερικά λεπτά στη μυρωδιά και αυτό μπορεί να μειώσει την ένταση της επιθυμίας σου».

Πες στον εαυτό σου «αργότερα»

Μην πεις «όχι», θα βάλεις το σώμα και τον εγκέφαλό σου σε κατάσταση εκνευρισμού. Αντίθετα, η αναβολή της ικανοποίησής σου μπορεί να μειώσει την ένταση της στιγμής και έρευνα δείχνει πως είναι λιγότερο πιθανό να υποκύψεις στον πειρασμό αργότερα. Μια προειδοποίηση: μην προσδιορίσεις ώρα για το «αργότερα», διαφορετικά μπορεί να κολλήσει στο μυαλό σου και, τελικά, να υποκύψεις.

Υπόμεινέ το

Αναγνώρισε τη στιγμή που θέλεις ένα cupcake, ή πατατάκια, ή οτιδήποτε άλλο μπορεί να είναι ο δικός σου… κρυπτονίτης, και αντιμετώπισέ το με διάθεση ζεν. Μην προσπαθείς να αποδιώξεις την επιθυμία, ούτε να την αγνοήσεις, ούτε να τιμωρήσεις τον εαυτό σου γι’ αυτό – απλώς προσπάθησε να συνυπάρχεις με αυτή την αίσθηση. «Είναι μια τεχνική που αποκαλείται “καβάλησε την παρόρμηση”» εξηγεί η ειδικός.

«Είναι σαν να είσαι στη θάλασσα. Αν παλεύεις με τα κύματα, κουράζεσαι, πανικοβάλλεσαι και τελικά σε ρουφάνε. Αν όμως απλά τα καβαλήσεις, παραμένεις ήρεμη και υπό έλεγχο. Χρειάζεται εξάσκηση, αρκετά σύντομα όμως θα μάθεις να μην καταπολεμάς μια έντονη επιθυμία, ενώ ταυτόχρονα δε θα υποκύπτεις και θα βρίσκεσαι σε μια εντελώς άνετη κατάσταση».

Χρησιμοποιώντας το δείκτη του χεριού σου, χάραξε μια νοητή γραμμή οριζόντια στο μέτωπό σου από τον έναν κρόταφο στον άλλον, ακολουθώντας την κίνηση αυτή με τα μάτια σου. Επανάλαβε λίγες φορές. Αυτή η τεχνική μειώνει την όρεξη κατά περίπου ένα τρίτο. Σύμφωνα με τους ερευνητές, αυτή η άσκηση απασχολεί το μέρος εκείνο του εγκεφάλου όπου αποθηκεύονται οι αναμνήσεις που αφορούν το φαγητό, επηρεάζοντας την ικανότητά σου να επικαλείσαι τις ελκυστικές εικόνες φαγητών που σου προκαλούν λιγούρες.

Editor's Picks

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

#shapegreece