Φυτικά τυριά: Όσα θέλεις να γνωρίζεις για τα τυριά χωρίς ζωικά προϊόντα και λακτόζη

Τα φυτικά τυριά, είναι μια τάση που κάνει έντονη την εμφάνισή της τα τελευταία χρόνια.

14.03.2019

εχεις διαβασει

Φυτικά τυριά

Συνεργάστηκε η Δήμητρα Γλυνού, κλινικός διαιτολόγος – διατροφολόγος.

Έρευνες φέρνουν τη χώρα μας δεύτερη στην κατανάλωση τυριού στην Ευρώπη, μετά τη Γαλλία. Τα φυτικά τυριά, πάλι, είναι μια τάση που κάνει έντονη την εμφάνισή της τα τελευταία χρόνια ακολουθώντας τη σημαντική βελτίωση στη γεύση τους. Και είτε νηστεύεις αυτή την περίοδο είτε είσαι vegetarian ή vegan, τα φυτικά μπορεί να είναι ένα υποκατάστατο των γαλακτοκομικών τυριών στη διατροφή και τη γεύση σου.

Διάβασε επίσης: Νηστεία για αδυνάτισμα; Διαιτολόγιο 7 ημερών για απώλεια βάρους και αποτοξίνωση

Τι σημαίνει φυτικό τυρί;

Το παραδοσιακό τυρί παρασκευάζεται χρησιμοποιώντας καζεΐνη, μια πρωτεΐνη του γάλακτος το οποίο μπορεί να προέρχεται από αγελάδα, κατσίκα, βουβάλι ή αρνί. Οι παραγωγοί των φυτικών τυριών επιλέγουν διάφορα φυτικής προέλευσης συστατικά ως πρώτη ύλη, παρόμοια με αυτά που χρησιμοποιούνται στα φυτικά γάλατα. Το τυρί λοιπόν αυτό λέγεται φυτικό και συνήθως δεν περιλαμβάνει ζωικής προέλευσης συστατικά, οπότε είναι κατάλληλο για νηστεία, vegetarian ή συχνά και vegan διατροφή.

Τι περιέχει; 

Μπορεί να παρασκευάζεται από σόγια, στερεοποιημένο έλαιο (όπως καρύδας, φοινικέλαιο, καρθαμέλαιο ή από ξηρούς καρπούς), διατροφική μαγιά, νιφάδες άγαρ (είδος φυκιών), ξηρούς καρπούς (όπως κάσιους, μακαντέμια και αμύγδαλα), αλεύρι καλαμποκιού ή πατάτας, φυσικά ένζυμα, καλλιέργειες βακτηρίων ή ακόμα και πρωτεΐνη αρακά. Το τυρί από σόγια (τόφου) είναι ένα παραδοσιακό τυρί της ιαπωνικής διατροφής και σχετικά φτωχό σε υδατάνθρακες και λιπαρά και πλούσιο σε φυτική πρωτεΐνη.

Διάβασε επίσης: 15 πηγές φυτικής πρωτεΐνης για τη νηστεία ή αν είσαι vegetarian

Πώς παρασκευάζεται; 

Οι παραγωγοί χρησιμοποιούν τη διαδικασία της ζύμωσης, όπως και στο «κανονικό» τυρί, με ένα αποτέλεσμα που είναι πολύ πιο εύγευστο απ’ ό,τι τα πρώτα φυτικά τυριά που είχαν κυκλοφορήσει στην αγορά.

Είναι υγιεινή επιλογή; 

Ενώ στο παραδοσιακό τυρί τα συστατικά είναι πάνω κάτω τα ίδια και διαφοροποιείται μόνο η πηγή του γάλακτος, το φυτικό τυρί μπορεί από παρασκευαστή σε παρασκευαστή να  παρουσιάζει πολλές διαφορές. Αυτό σημαίνει διαφορά στα θρεπτικά του συστατικά, στα λιπαρά, στις θερμίδες και βέβαια στη γεύση. Εξαιτίας αυτών των διαφορών, είναι δύσκολο να απαντηθεί το παραπάνω ερώτημα.

Κάποια φυτικά τυριά έχουν υποστεί πολύ μεγάλη επεξεργασία και έχουν μικρή διατροφική αξία, ενώ άλλα, με πιο αναγνωρίσιμη λίστα συστατικών, έχουν σημαντικό θρεπτικό όφελος. Για να κάνεις την επιλογή σου, διάβασε προσεκτικά τα συστατικά. Σίγουρα πάντως, οι ετικέτες που ελέγξαμε εμείς δεν περιείχαν χοληστερόλη, είχαν λιγότερα κορεσμένα λιπαρά από τα αντίστοιχα γαλακτοκομικά τυριά και ήταν πλούσια σε φυτικές ίνες.

Τι πρέπει να γνωρίζεις για τη θρεπτική του αξία; 

Το φυτικό τυρί υστερεί αρκετά σε ασβέστιο, ενώ σου δίνει σχετικά παρόμοιες θερμίδες, και λιπαρά. Περιέχουν όμως καλή ποσότητα πρωτεΐνης αν και χαμηλότερης βιολογικής αξίας. Τα τυριά που περιέχουν στη σύστασή τους ξηρούς καρπούς αντισταθμίζουν σε ένα ποσοστό αυτό το έλλειμμα.

Φρόντισε να ελέγχεις τις ετικέτες, καθώς κάποια περιέχουν αυξημένο νάτριο, ζάχαρη και βελτιωτικά γεύσης. «Σε γενικές γραμμές όμως, υπολόγιζε ότι μία μερίδα φυτικού τυριού περιέχει: 30- 80 θερμίδες, 1-2 γρ. λιπαρά, 2 γρ. υδατάνθρακες, 1-2 γρ. πρωτεΐνη» τονίζει η κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος Δήμητρα Γλυνού.

Διάβασε επίσης: Mε τι μπορώ να αντικαταστήσω το αυγό; Το πιο εύκολο υποκατάστατο στις vegan συνταγές

Editor's Picks

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

#shapegreece