Ποδηλασία στο κρύο: Τα εμπόδια που μπορεί να αντιμετωπίσουμε και η λύση τους

Γιατί είναι ο χειμώνας μια κατάλληλη περίοδος για ποδηλασία;

Ποδηλασία στο κρύο iStock

Συνεργάστηκε ο Ιωάννης Κονδύλης, πρωταθλητής Ελλάδος στην ποδηλασία, πιστοποιημένος spinning instructor. 

Έχεις κρύψει το ποδήλατό σου στην αποθήκη, επειδή έχει βροχές και χαμηλές θερμοκρασίες; Ξανασκέψου το! Να πώς θα παραμείνεις fit ποδηλατώντας ακόμα και στην καρδιά του χειμώνα. Την άνοιξη και το φθινόπωρο δε χρειάζεσαι επιχειρήματα για να ανέβεις στο ποδήλατο. Ακόμα και το καλοκαίρι, όταν η ζέστη δεν είναι αποπνικτική, συνιστά τέλεια άσκηση. Τι γίνεται όμως το χειμώνα; Ακόμα κι όταν ο καιρός αγριεύει, ο οδηγός αυτός θα σε βοηθήσει να δώσεις λύσεις στα προβλήματα που μπορείς να αντιμετωπίσεις ώστε να συνεχίσεις τις προπονήσεις σου και να μην παροπλίσεις το ποδήλατό σου! Διάβασε επίσης: 7 λόγοι για να αρχίσεις ποδήλατο σήμερα

Ποδηλασία στο κρύο: Ο ιδανικός καιρός για να αυξήσεις την αντοχή σου 

Μπορεί οι χαμηλές θερμοκρασίες και η συννεφιά να σου χαλάνε τη διάθεση, όμως οι συνθήκες είναι ιδανικές για να αυξήσεις την αντοχή σου επάνω στο ποδήλατο. Επωφελήσου από τη χειμερινή ποδηλασία στο δρόμο για να βελτιώσεις την αεροβική σου κατάσταση διανύοντας μεγάλες αποστάσεις με σταθερό ρυθμό. Η ποδηλασία σε σταθερό ρυθμό –αντί για γρήγορες, κοφτές πεταλιές τύπου σπριντ - θα ενισχύσει την αποτελεσματικότητα της καρδιάς και των πνευμόνων σου. Αυτό σημαίνει ότι αποκτάς καλύτερη βάση φυσικής κατάστασης για να μπορείς να προσπαθείς πιο σκληρά όταν θα λάμπει ξανά ο ήλιος. Σου φαίνεται ότι δύσκολα θα διανύεις πολλά χιλιόμετρα με αυτό το κρύο; Κι όμως, το μόνο που χρειάζεσαι είναι ο κατάλληλος εξοπλισμός και οι σωστές τακτικές. *Μην ξεχάσεις τα γάντια σου! Δε θέλεις τα δάχτυλά σου να "κοκαλώσουν" και να μην μπορείς να πατήσεις σωστά τα φρένα!

Να πώς θα ξεπεράσεις τα εμπόδια που σε κρατούν πίσω:

Το εμπόδιο: Δε νιώθεις πολύ ασφαλής

· Η λύση Η ποδηλασία το χειμώνα είναι το ίδιο ευχάριστη και διασκεδαστική όσο και το καλοκαίρι και όχι τόσο επικίνδυνη όσο νομίζεις. Ωστόσο η καλή ορατότητα έχει σημασία για την ασφάλειά σου. Στατιστικές δείχνουν πως εννιά στα δέκα ατυχήματα με ποδήλατο στο δρόμο συμβαίνουν επειδή οι αναβάτες δεν είναι ορατοί. Η συμβουλή του Ιωάννη Κονδύλη, πρωταθλητή Ελλάδος στην ποδηλασία και πιστοποιημένου spinning instructor, είναι να υπάρχει πάντα στο ποδήλατό μας ένα φως αναμμένο κατά τη διάρκεια της διαδρομής και να φοράμε ρούχα με ανακλαστικές ταινίες. Ακόμη καλύτερα, μην ποδηλατείς μόνη σου αλλά με παρέα. Αν όμως τύχει να βγεις μόνη για ποδήλατο, φρόντισε να έχεις πάντα μαζί σου το κινητό σου και μερικά χρήματα για ώρα ανάγκης. Εάν κάνεις μεγάλη απόσταση, να έχεις μαζί σου, επίσης, σαμπρέλα, εξωλκέα ελαστικού και τρόμπα. Κάνε ποδήλατο με σταθερό ρυθμό και χωρίς πολλούς ελιγμούς και μη χρησιμοποιείς τα φρένα απότομα στο ψιλόβροχο ή στο βρεγμένο δρόμο! Πάτησέ τα σταθερά και απαλά και πρόσεχε υπερβολικά  στο προσπέρασμα.

Το εμπόδιο: Οι μεγάλες αποστάσεις, που είναι εξαντλητικές

· Η λύση Οι αποστάσεις πολλών χιλιομέτρων σε κουράζουν σε κάθε εποχή, ο κρύος καιρός όμως μπορεί να τις κάνει εξαντλητικές. Θυμήσου πως οι "μεγάλες αποστάσεις" είναι κάτι σχετικό – 90 λεπτά μπορεί να είναι πολύς χρόνος για κάποιον, ενώ για άλλους οι 4 ή οι 5 ώρες να μη θεωρούνται αξιοπρεπής χρόνος προπόνησης. Μην υπερβαίνεις τις ικανότητές σου. Προσπάθησε να μην επικεντρώνεσαι στο να πας πιο γρήγορα αλλά στο να μην κόψεις ταχύτητα. Η συνεχής εναλλαγή μεταξύ σπριντ και χαλαρού ρυθμού θα σε κουράσει περισσότερο και στο τέλος θα σε εξαντλήσει. Το καλύτερο είναι να επιλέξεις ταχύτητα που θα απαιτεί προσπάθεια στο 65-75% του μέγιστου καρδιακού σου ρυθμού και να κρατηθείς εκεί σε όλη τη διάρκεια της προπόνησης. Ένας υπολογιστής ποδηλάτου είναι πολύ οικονομικός και θα σε βοηθήσει να παρακολουθείς το ρυθμό, την ταχύτητα και τους παλμούς σου.

Το εμπόδιο: Το κρύο

· Η λύση Καλά νέα! Τα υλικά ρούχων ποδηλασίας έχουν εξελιχθεί πολύ τα τελευταία χρόνια και έχεις ένα σωρό επιλογές. Το μυστικό είναι τα φορέσεις σε στρώσεις. Ο αέρας παγιδεύεται ανάμεσα στις στρώσεις των ρούχων και σε διατηρεί ζεστή. Επίσης, με αυτό τον τρόπο μπορείς να βγάλεις κάποιο αν ανέβει η θερμοκρασία του σώματός σου. Μην ξεχάσεις τα άκρα: Τα δάχτυλα των χεριών και των ποδιών είναι τα πρώτα που θα νιώσουν το κρύο, οπότε πάρε ένα καλό ζευγάρι γάντια ποδηλασίας και καλύμματα παπουτσιών. Μια αδιάβροχη τελική στρώση είναι απαραίτητη – με το ποδήλατο ανεβάζεις μεγαλύτερη ταχύτητα απ’ ό,τι με το τρέξιμο και ο παγωμένος αέρας κάνει τη διαφορά. Μην ντύνεσαι όμως και υπερβολικά, αφού αν ζεσταθείς και ιδρώσεις, τελικά θα αρχίσεις να κρυώνεις. Για την εσωτερική στρώση ρούχων διάλεξε ύφασμα που απορροφά τον ιδρώτα και επιτρέπει στο σώμα σου να αναπνέει. Άλλα πράγματα που πρέπει να σκεφτείς είναι ένα αθλητικό ρόφημα που θα σου δώσει ενέργεια και ένα κάλυμμα κεφαλιού που θα φορέσεις μέσα από το κράνος για να ελαχιστοποιήσεις την απώλεια θερμότητας από το κεφάλι.

Το εμπόδιο: Η βροχή

· Η λύση Οι χειμερινοί ποδηλάτες έχουν να αντιμετωπίσουν πολλά εχθρικά στοιχεία – η βροχή είναι ένα από αυτά. Ο υγρός καιρός απαιτεί γερές πεταλιές, χειμερινά λάστιχα, που έχουν περισσότερη πρόσφυση στο δρόμο, και "έξυπνο" ρουχισμό. "Διάλεξε μια εξωτερική στρώση ρούχων που αφήνει το σώμα να "αναπνέει”" επισημαίνει ο Iωάννης Κονδύλης. "Τα εντελώς αδιάβροχα μπουφάν μπορεί να σε κρατούν στεγνή, αλλά δεν αφήνουν τον ιδρώτα να εξατμιστεί, με αποτέλεσμα να μένει στο δέρμα σου και να παγώνεις μέσα από τα ρούχα". Αξίζει, επίσης, να βάλεις λασπωτήρες για να ελαχιστοποιήσεις τις πιθανότητες να βραχείς στο πίσω μέρος του σώματός σου (ή να πιτσιλάς τους άλλους ποδηλάτες της παρέας). Ένα άλλο χρήσιμο tip είναι να μην παραφουσκώνεις τα λάστιχά σου το χειμώνα – όταν έχουν ελαφρώς λιγότερο αέρα, αυξάνεται η επαφή του ελαστικού με το δρόμο, προσφέροντας καλύτερη πρόσφυση και περισσότερη άνεση στις ανώμαλες επιφάνειες.

Το εμπόδιο: Το ακατάλληλο ποδήλατο

· Η λύση Ο χειμώνας φέρνει βροχή, χαλικάκια, λάσπη και αλάτι, που αυξάνουν τον κίνδυνο τρυπήματος του λάστιχου, ενώ χρειάζεσαι και αξιόπιστα φρένα. Οπότε, είναι σημαντικό να βεβαιωθείς ότι το ποδήλατό σου πληροί τις προδιαγραφές για χειμερινή ποδηλασία – βεβαιώσου ότι τα λάστιχα δεν είναι πολύ λεπτά, τα φρένα σου είναι σε άριστη κατάσταση και τα τακάκια δεν είναι πολύ φθαρμένα. Για να μην τύχει κάτι που θα σε κάνει να εγκαταλείψεις την προσπάθεια ενώ είσαι ακόμη μακριά από το σπίτι, έχε μαζί σου τα βασικά, όπως μία επιπλέον σαμπρέλα, kit για σκασμένο λάστιχο και τρόμπα. Να θυμάσαι ότι γενικά τα ποδήλατα δεν είναι παντός καιρού – κάποια μέρη τους χαλάνε γρήγορα και χαλαρώνουν πολύ πιο εύκολα όταν βρέχονται. Αν κάνεις ποδήλατο με βροχερό καιρό, καθάριζε και σκούπιζε καλά το ποδήλατό σου όταν επιστρέφεις και μην ξεχνάς να λαδώνεις την αλυσίδα τακτικά για να είσαι σίγουρη ότι λειτουργεί σωστά και δε θα σκουριάσει. Διάβασε επίσης: Προπόνηση με ποδήλατο; Πώς θα έχεις ενέργεια πριν και κατά τη διάρκεια της άσκησης

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Fitness

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i