Τι είναι τα προσαρμογόνα βότανα και μπορούν να ανακουφίσουν το άγχος σου;

Βότανα Adaptogens: Όλο και περισσότεροι γύρω σου κάνουν λόγο για τα οφέλη των ανταπτογόνων ή προσαρμογόνων βοτάνων όσον αφορά την ανακούφιση από το στρες.

18.06.2018

εχεις διαβασει

Ευχαριστούμε τον Δρ Δημήτρη Μπιτσάνη BSc, MMedSc, MSC, PhD, RΝutr, Βιοχημικό Διατροφολόγο.

Σήκωσε το χέρι σου εάν νιώθεις καταβεβλημένη στο τέλος άλλης μίας εβδομάδας. Και ενώ συνήθως καταφεύγεις στη γιόγκα και στις ασκήσεις αναπνοής για να ηρεμήσεις, σου έχουμε κάτι που ίσως δεν έχεις δοκιμάσει. Τελευταία όλο και περισσότεροι κάνουν λόγο για τα οφέλη των ανταπτογόνων ή προσαρμογόνων βοτάνων όσον αφορά την ανακούφιση από το στρες. Έφτασε η ώρα να μάθεις ό,τι χρειάζεται σχετικά με αυτά τα σούπερ βότανα.

Τι είναι ακριβώς τα προσαρμογόνα βότανα;

«Πρόκειται γενικά για φυτά ή φυτικά εκχυλίσματα φαρμακευτικής δράσης. Τα προσαρμογόνα, γνωστά ως «adaptogens ή tonic-herbs» βοηθούν στην εξουδετέρωση των επιπτώσεων του στρες στο σώμα» απαντά ο Δρ Δημήτρης Μπιτσάνης BSc, MMedSc, MSC, PhD, RΝutr, Βιοχημικός Διατροφολόγος.

«Το άγχος προκαλεί πραγματικές σωματικές αλλαγές στο σώμα, όπως φθορές στο νευρολογικό, το ενδοκρινικό και το ανοσοποιητικό σύστημα. Τα προσαρμογόνα έχουν διεγερτικές ιδιότητες που βοηθούν στην εξουδετέρωση αυτών των επιβλαβών επιδράσεων. Πρόκειται ουσιαστικά για μία ομάδα φυτών ή φυτικών εκχυλισμάτων φαρμακευτικής δράσης τα οποία λαμβάνεις για μία μακρά χρονική περίοδο με σκοπό να βοηθήσουν το σώμα σου να προσαρμοστεί στο στρες, στην κόπωση και σε άλλες παθήσεις».

Και ενώ αυτά τα βότανα, ρίζες ή και μανιτάρια μόλις έχουν εμφανιστεί στο προσκήνιο, στην πραγματικότητα χρησιμοποιούνταν εδώ και αιώνες στην Αγιουρβεδική και κινεζική ιατρική. Αλλά το σημαντικό που θα πρέπει να γνωρίζεις είναι ότι αυτά τα βότανα δεν εξαφανίζουν το άγχος, σε βοηθούν όμως να αντιμετωπίσεις τις στρεσογόνες περιστάσεις, ρυθμίζοντας τις ορμόνες σου.

Πώς τα προβιοτικά καταπολεμούν το άγχος, την κατάθλιψη ακόμα και τον αυτισμό

10 απλές αλλά αποτελεσματικές τεχνικές για σένα που υποφέρεις από άγχος

Πώς μπορούν να σε βοηθήσουν;

Οι προσαρμογόνες ουσίες αναφέρεται ότι έχουν την ικανότητα να ομαλοποιούν τις λειτουργίες του σώματος και να ενισχύουν τα συστήματα που επηρεάζονται από το στρες. Έχουν θεωρείται πως έχουν προστατευτική επίδραση στην υγεία από περιβαλλοντικές επιδράσεις και συναισθηματικές καταστάσεις.

Διαφορετικά προσαρμογόνα μπορούν να βοηθήσουν σε διαφορετικές καταστάσεις, σύμφωνα τους ειδικούς. Κάποια μπορούν να σε δυναμώσουν για το γυμναστήριο ενώ άλλα μπορούν να βελτιώσουν τα επίπεδα ενέργειας ή να αυξήσουν το αίσθημα της ηρεμίας. Μάλιστα, το όνομά τους προέρχεται από την υποτιθέμενη ικανότητά τους να «προσαρμόζουν» τη λειτουργία τους, ανάλογα με τις ανάγκες του σώματός σου.

Ποια είναι τα διάσημα προσαρμογόνα βότανα;

Δεν υπάρχει σαφής ομοφωνία σχετικά με το πόσα προσαρμογόνα υπάρχουν. Οι περισσότεροι επιστήμονες φαίνεται να συμφωνούν ότι υπάρχουν περίπου 15 φυτά που κατατάσσονται σε αυτή την κατηγορία. Κάποια από τα πιο γνωστά περιλαμβάνουν τα: ashwagandha (withani somnifera ή αλικάκαβο ή βιθάνια), τζίνσενγκ, βασιλικό και μάκα. Επίσης, ανάμεσά τους ξεχωρίζει το μανιτάρι γανόδερμα (Reishi Mushroom), το οποίο διεγείρει τις δυνάμεις αυτόθεραπείας του σώματος.

Πώς θα τα χρησιμοποιήσεις;

Τα adaptogens έχουν πολλές διαφορετικές μορφές και μπορείς να τα βρεις σε χάπια, σε σκόνη και σε βάμμα. Τα περισσότερα δεν έχουν γεύση, ενώ άλλα, όπως η μάκα, έχουν μία ελαφριά πικρή γεύση και τα απολαμβάνεις καλύτερα όταν τα αναμείξεις με άλλα συστατικά. Μπορείς να προσθέτεις μία κουταλιά του γλυκού σκόνη βιθάνια στον πρωινό καφέ με κουρκουμά ή matcha κάθε ημέρα, αλλά μπορείς και να πασπαλίσεις με τη σκόνη το αγαπημένο σου τσάι ή smoothies.

Είναι ασφαλή τα προσαρμογόνα βότανα;

«Προκειμένου να φτάσει στην κατανάλωση κάποιο από αυτά τα σούπερ βότανα, θα πρέπει να κριθεί ασφαλές, μη τοξικό και μη εθιστικό», εξηγεί ο ειδικός. Όμως, θα πρέπει πάντοτε να συμβουλεύεσαι το γιατρό σου προτού προσθέσεις κάποιο από τα adaptogens στην καθημερινή σου ρουτίνα, γιατί κάποια μπορεί να αντιδράσουν με συγκεκριμένες αγωγές και παθήσεις. Επιπλέον, δεν θα πρέπει να παίρνεις βότανα χωρίς τη συμβουλή του γιατρού σου στην περίοδο της εγκυμοσύνης και του θηλασμού.

Editor's Picks

Περισσότερα από Υγεία

πονοκέφαλος ημικρανία
Τι κάνει ένας νευρολόγος για να αποφύγει τον πονοκέφαλο;

Ποια «μυστικά» γνωρίζει ο νευρολόγος Μιχάλης Βικελής για να αποφύγει τον πονοκέφαλο;

εμβόλιο
Γιατί εγκρίθηκε το εμβόλιο HPV σε γυναίκες 27-45 ετών στις ΗΠΑ; Αξίζει να το κάνεις;

Η Αυστραλία αναμένεται να γίνει η πρώτη χώρα χωρίς καρκίνο του τραχήλου, χάρη στο εμβόλιο HPV που γίνεται σε κορίτσια και αγόρια. Στις ΗΠΑ, έλαβε έγκριση για μεγαλύτερης ηλικίας γυναίκες. Περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει στην Ευρώπη. 

πόδια πρησμένα πόδια ψηλά τοίχος
Γιατί έχεις πρησμένα πόδια και τι μπορείς να κάνεις; Plus: Κλέψε το tip της health editor για ξεκούραστα πόδια!

Διαπίστωσες ότι έχεις πρησμένα πόδια; Τι μπορεί να φταίει και μήπως το πρήξιμο αυτό σημαίνει κάτι για την υγεία σου; 

διατροφική μαγιά
Χορτοφαγικές και vegan πηγές της Β12 – Ποια είναι η καλύτερη πηγή της αν δεν τρως κρέας;

Ακόμη κι αν δεν είσαι χορτοφάγος είναι σημαντικό να ξέρεις τις vegan πηγές της Β12. Έτσι θα εξασφαλίσεις επαρκή πρόσληψη της βιταμίνης Β12 και πιο ισορροπημένη διατροφή.

φαγητό υγιεινή διατροφή
Η διατροφή χωρίς γλουτένη οδηγεί σε διαβήτη;

Διατροφή και υγεία: Τα νεότερα δεδομένα που θα ακούσεις στο ανοιχτό για το κοινό συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Διαβήτη, Μεταβολικού Συνδρόμου & Παχυσαρκίας. 

Είναι το ιχθυέλαιο το ισχυρότερο superfood για το 2019;

Υπάρχει κάτι που δεν μπορεί να κάνει το ιχθυέλαιο; Όπως δείχνουν μελέτες, φροντίζει την καρδιά, προφυλάσσει από την άνοια, μειώνει τα συμπτώματα της αρθρίτιδας και συμβάλλει στην απώλεια κιλών.

#shapegreece