Τι είναι τα προσαρμογόνα βότανα και μπορούν να ανακουφίσουν το άγχος σου;

Βότανα Adaptogens: Όλο και περισσότεροι γύρω σου κάνουν λόγο για τα οφέλη των ανταπτογόνων ή προσαρμογόνων βοτάνων όσον αφορά την ανακούφιση από το στρες.

18.06.2018

Γράφει: Κατερίνα Πατούλια

εχεις διαβασει

Ευχαριστούμε τον Δρ Δημήτρη Μπιτσάνη BSc, MMedSc, MSC, PhD, RΝutr, Βιοχημικό Διατροφολόγο.

Σήκωσε το χέρι σου εάν νιώθεις καταβεβλημένη στο τέλος άλλης μίας εβδομάδας. Και ενώ συνήθως καταφεύγεις στη γιόγκα και στις ασκήσεις αναπνοής για να ηρεμήσεις, σου έχουμε κάτι που ίσως δεν έχεις δοκιμάσει. Τελευταία όλο και περισσότεροι κάνουν λόγο για τα οφέλη των ανταπτογόνων ή προσαρμογόνων βοτάνων όσον αφορά την ανακούφιση από το στρες. Έφτασε η ώρα να μάθεις ό,τι χρειάζεται σχετικά με αυτά τα σούπερ βότανα.

Τι είναι ακριβώς τα προσαρμογόνα βότανα;

«Πρόκειται γενικά για φυτά ή φυτικά εκχυλίσματα φαρμακευτικής δράσης. Τα προσαρμογόνα, γνωστά ως «adaptogens ή tonic-herbs» βοηθούν στην εξουδετέρωση των επιπτώσεων του στρες στο σώμα» απαντά ο Δρ Δημήτρης Μπιτσάνης BSc, MMedSc, MSC, PhD, RΝutr, Βιοχημικός Διατροφολόγος.

«Το άγχος προκαλεί πραγματικές σωματικές αλλαγές στο σώμα, όπως φθορές στο νευρολογικό, το ενδοκρινικό και το ανοσοποιητικό σύστημα. Τα προσαρμογόνα έχουν διεγερτικές ιδιότητες που βοηθούν στην εξουδετέρωση αυτών των επιβλαβών επιδράσεων. Πρόκειται ουσιαστικά για μία ομάδα φυτών ή φυτικών εκχυλισμάτων φαρμακευτικής δράσης τα οποία λαμβάνεις για μία μακρά χρονική περίοδο με σκοπό να βοηθήσουν το σώμα σου να προσαρμοστεί στο στρες, στην κόπωση και σε άλλες παθήσεις».

Και ενώ αυτά τα βότανα, ρίζες ή και μανιτάρια μόλις έχουν εμφανιστεί στο προσκήνιο, στην πραγματικότητα χρησιμοποιούνταν εδώ και αιώνες στην Αγιουρβεδική και κινεζική ιατρική. Αλλά το σημαντικό που θα πρέπει να γνωρίζεις είναι ότι αυτά τα βότανα δεν εξαφανίζουν το άγχος, σε βοηθούν όμως να αντιμετωπίσεις τις στρεσογόνες περιστάσεις, ρυθμίζοντας τις ορμόνες σου.

Πώς τα προβιοτικά καταπολεμούν το άγχος, την κατάθλιψη ακόμα και τον αυτισμό

10 απλές αλλά αποτελεσματικές τεχνικές για σένα που υποφέρεις από άγχος

Πώς μπορούν να σε βοηθήσουν;

Οι προσαρμογόνες ουσίες αναφέρεται ότι έχουν την ικανότητα να ομαλοποιούν τις λειτουργίες του σώματος και να ενισχύουν τα συστήματα που επηρεάζονται από το στρες. Έχουν θεωρείται πως έχουν προστατευτική επίδραση στην υγεία από περιβαλλοντικές επιδράσεις και συναισθηματικές καταστάσεις.

Διαφορετικά προσαρμογόνα μπορούν να βοηθήσουν σε διαφορετικές καταστάσεις, σύμφωνα τους ειδικούς. Κάποια μπορούν να σε δυναμώσουν για το γυμναστήριο ενώ άλλα μπορούν να βελτιώσουν τα επίπεδα ενέργειας ή να αυξήσουν το αίσθημα της ηρεμίας. Μάλιστα, το όνομά τους προέρχεται από την υποτιθέμενη ικανότητά τους να «προσαρμόζουν» τη λειτουργία τους, ανάλογα με τις ανάγκες του σώματός σου.

Ποια είναι τα διάσημα προσαρμογόνα βότανα;

Δεν υπάρχει σαφής ομοφωνία σχετικά με το πόσα προσαρμογόνα υπάρχουν. Οι περισσότεροι επιστήμονες φαίνεται να συμφωνούν ότι υπάρχουν περίπου 15 φυτά που κατατάσσονται σε αυτή την κατηγορία. Κάποια από τα πιο γνωστά περιλαμβάνουν τα: ashwagandha (withani somnifera ή αλικάκαβο ή βιθάνια), τζίνσενγκ, βασιλικό και μάκα. Επίσης, ανάμεσά τους ξεχωρίζει το μανιτάρι γανόδερμα (Reishi Mushroom), το οποίο διεγείρει τις δυνάμεις αυτόθεραπείας του σώματος.

Πώς θα τα χρησιμοποιήσεις;

Τα adaptogens έχουν πολλές διαφορετικές μορφές και μπορείς να τα βρεις σε χάπια, σε σκόνη και σε βάμμα. Τα περισσότερα δεν έχουν γεύση, ενώ άλλα, όπως η μάκα, έχουν μία ελαφριά πικρή γεύση και τα απολαμβάνεις καλύτερα όταν τα αναμείξεις με άλλα συστατικά. Μπορείς να προσθέτεις μία κουταλιά του γλυκού σκόνη βιθάνια στον πρωινό καφέ με κουρκουμά ή matcha κάθε ημέρα, αλλά μπορείς και να πασπαλίσεις με τη σκόνη το αγαπημένο σου τσάι ή smoothies.

Είναι ασφαλή τα προσαρμογόνα βότανα;

«Προκειμένου να φτάσει στην κατανάλωση κάποιο από αυτά τα σούπερ βότανα, θα πρέπει να κριθεί ασφαλές, μη τοξικό και μη εθιστικό», εξηγεί ο ειδικός. Όμως, θα πρέπει πάντοτε να συμβουλεύεσαι το γιατρό σου προτού προσθέσεις κάποιο από τα adaptogens στην καθημερινή σου ρουτίνα, γιατί κάποια μπορεί να αντιδράσουν με συγκεκριμένες αγωγές και παθήσεις. Επιπλέον, δεν θα πρέπει να παίρνεις βότανα χωρίς τη συμβουλή του γιατρού σου στην περίοδο της εγκυμοσύνης και του θηλασμού.

Editor's Picks

Περισσότερα από Υγεία

#shapegreece