iStock
Η άνοια θεωρείται συχνά μια αναπόφευκτη συνέπεια της γήρανσης, όμως η επιστημονική έρευνα δείχνει ότι ο τρόπος ζωής και η καρδιαγγειακή υγεία μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση της λειτουργίας του εγκεφάλου για περισσότερα χρόνια. Νέα μελέτη αποκαλύπτει ότι τρεις παράγοντες που σχετίζονται με την υγεία της καρδιάς και των αγγείων - η φυσιολογική αρτηριακή πίεση, η απουσία διαβήτη και η αποφυγή του καπνίσματος - συνδέονται με σημαντικά περισσότερα χρόνια ζωής χωρίς άνοια.
"Pinky exercise": Τι είναι το viral TikTok trend για άνοια και μνήμη - Τι λένε οι νευρολόγοι
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα άτομα που δεν παρουσίαζαν κανέναν από αυτούς τους τρεις παράγοντες κινδύνου έζησαν σχεδόν 13 περισσότερα χρόνια χωρίς να εμφανίσουν άνοια, σε σύγκριση με όσους είχαν και τους τρεις. Τα ευρήματα της μελέτης που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό "Neurology Open Access" της Αμερικανικής Ακαδημίας Νευρολογίας, υπενθυμίζουν ότι η προστασία του εγκεφάλου ξεκινά πολύ πριν εμφανιστούν τα πρώτα σημάδια γνωστικής έκπτωσης.
Τι έδειξε η μελέτη;
Στη μελέτη, με επικεφαλής την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, συμμετείχαν 12.409 άτομα, με μέση ηλικία τα 56 έτη, τα οποία δεν είχαν άνοια κατά την έναρξη της έρευνας. Οι ερευνητές αξιολόγησαν τρεις βασικούς παράγοντες κινδύνου για άνοια: την υψηλή αρτηριακή πίεση, τον διαβήτη και το κάπνισμα. Ως υψηλή αρτηριακή πίεση ορίστηκε τιμή μεγαλύτερη από 140/90 mmHg ή η λήψη φαρμάκων για τη μείωση της υπέρτασης.
Οι συμμετέχοντες παρακολουθήθηκαν για 26 χρόνια κατά μέσο όρο. Στο διάστημα αυτό, 3.008 άτομα εμφάνισαν άνοια, ενώ 5.238 πέθαναν χωρίς να εμφανίσουν τη νόσο.
Όπως διαπίστωσαν οι ερευνητές, τα άτομα που δεν είχαν κανέναν από τους τρεις παράγοντες κινδύνου έζησαν σχεδόν 13 χρόνια περισσότερα χωρίς άνοια σε σύγκριση με όσους είχαν και τους τρεις. Επιπλέον, οι γυναίκες έζησαν περισσότερα χρόνια χωρίς άνοια σε σύγκριση με τους άνδρες, ανεξάρτητα από τον αριθμό των παραγόντων κινδύνου που είχαν. Αντίστοιχα, οι λευκοί συμμετέχοντες έζησαν περισσότερα χρόνια χωρίς άνοια σε σχέση με τους μαύρους συμμετέχοντες.
Οι ερευνητές διευκρινίζουν ότι η μελέτη δεν αποδεικνύει ότι η αποφυγή αυτών των τριών αγγειακών παραγόντων κινδύνου προκαλεί την καθυστέρηση εμφάνισης της άνοιας, καταδεικνύει, ωστόσο, ότι υπάρχει ισχυρή συσχέτιση. Επισημαίνουν επίσης ότι εξίσου σημαντικές είναι και άλλες υγιεινές συνήθειες, όπως η καλύτερη διατροφή και η περισσότερη σωματική δραστηριότητα.
Ως περιορισμό της μελέτης αναφέρουν ότι οι παράγοντες κινδύνου αξιολογήθηκαν μόνο μία φορά, στην αρχή της έρευνας. Ως εκ τούτου, η ανάλυση επικεντρώνεται στις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις αυτής της αρχικής αξιολόγησης και όχι στις πιθανές μεταβολές των παραγόντων κινδύνου κατά τη διάρκεια της παρακολούθησης.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ ΜΠΕ
Αυτά τα χόμπι μπορεί να μειώσουν τον κίνδυνο άνοιας έως και 40% – Τι δείχνουν οι μελέτες
Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις
Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr