Boost your body (γιατί κανείς δεν θα το κάνει για σένα): Αυτά είναι τα πιο πολύτιμα μέταλλα για βέλτιστη υγεία

Το ευ ζην ή ευ Zn ή ευ Mg εστί διατροφικό φιλοσοφείν.

Healthy Woman

«Από τα τρόφιμα και το νερό μπορούμε να μάθουμε αν μια τοποθεσία είναι υγιεινή ή ανθυγιεινή», είχε πει ο Ρωμαίος αρχιτέκτονας, Βιτρούβιος (80-15 π.Χ). Πίσω στο σήμερα και, αν και αυτή η διατύπωση - διαπίστωση θεωρείται αυτονόητη και για πάντα επίκαιρη, η διαφάνεια σε τρόφιμα, νερό και ποτά το 2021 είναι ήσσονος σημασίας φυσικά (και) λόγω της κλιματικής αλλαγής.

Διαφάνεια νερού + τροφής = Ο «χρυσός» κανόνας της διατροφής μας 

Η διατροφή αποτελεί τον απόλυτο σύμμαχό μας στην αέναη προσπάθεια για τη δημιουργία της καλύτερης εκδοχής του εαυτού μας: γνωρίζοντας τους βασικούς κανόνες που μπορούν να εξασφαλίσουν όλα όσα χρειάζεται ο οργανισμός μας, μπορούμε να συνθέσουμε το διαιτολόγιο που ανταποκρίνεται στις δικές μας ανάγκες και συνήθειες.

Η σημασία των μετάλλων 

Όπως και οι βιταμίνες, έτσι και τα μέταλλα, αποτελούν έναν ακρογωνιαίο λίθο για την  πνευματική και σωματική μας υγεία. Είναι απαραίτητα για την καλή λειτουργία του σώματος, βοηθώντας το να επιτελέσει όσο πιο αποτελεσματικά γίνεται πολλές από τις λειτουργίες του. Συμβάλλουν στη διατήρηση της υγείας των μυών, των οστών, της καρδιάς και του εγκεφάλου και διαδραματίζουν κομβικό ρόλο στην παραγωγή ενζύμων και ορμονών: Είναι ο «χρυσός» του οργανισμού μας. Παρόλο που το καθένα έχει τη δική του αξία και η δράση τους είναι συνήθως αλληλένδετη, υπάρχουν μερικά μέταλλα που αξίζει να έχουν περίοπτη θέση στο καθημερινό μας διαιτολόγιο. Μέταλλα όπως ψευδάργυρος, μαγνήσιο, ασβέστιο, φώσφορο, κάλιο, αποτελούν νούμερο στόχο στο καλάθι των αγορών μας.

Η «εξόρυξη» μετάλλων

Πολλές είναι οι φορές που έχω πιάσει τον εαυτό μου να αναρωτιέται: «Μα καλά, υπάρχει κάτι που δεν μπορεί να επιλύσει η υγιεινή διατροφή;». Κάθε επιστημονικό περιοδικό, well-being coach και (φυσικά) γιατρός είναι από τα πρώτα που πάντα προτείνουν ως μια λύση passpartout που μοιάζει ικανή να δώσει τέλος σε κάθε πρόβλημα. Κι όμως, είναι τόσο σημαντική και «θαυματουργή» όσο την παρουσιάζουν, είναι ο δίαυλος προκειμένου να θωρακίσουμε το σώμα μας, παρέχοντάς του όλα τα θρεπτικά συστατικά. Μεταξύ αυτών είναι και οι βιταμίνες και τα μέταλλα, χωρίς τα οποία μοιάζει ανέφικτο να επιτευχθεί η διατήρηση της υγείας των οστών και των δοντιών, η ισορροπία των υγρών, η ρύθμιση των μυϊκών συσπάσεων και η εύρυθμη λειτουργία του νευρικού συστήματος.

Τα στοιχεία που θέλουμε (και) να πίνουμε 

Ψευδάργυρος 

Ο ψευδάργυρος είναι απαραίτητος, αφού διαδραματίζει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στον μεταβολισμό, τη λειτουργία των νεύρων και την πέψη. Ακόμη, συμβάλλει στην ανάπτυξη και τη λειτουργία των ανοσοκυττάρων, για την υγεία του δέρματος, την παραγωγή πρωτεϊνών και τη σύνθεση του DNA. Η έλλειψη ψευδαργύρου μπορεί να μειώσει την ικανότητα όσφρησης και γεύσης, ενώ η ήπια ανεπάρκεια ψευδάργυρου προκαλεί μεταξύ άλλων διάρροια, μειωμένη ανοσολογική λειτουργεία, αραίωση των μαλλιών, ξηροδερμία, μειωμένη όρεξη και προβλήματα γονιμότητας.

Διατροφή πλούσια σε ψευδάργυρο 

Εκτός από το νερό και αγαπημένα λειτουργικά ποτά, τροφές πλούσιες σε ψευδάργυρο είναι το κοτόπουλο, αλλά και το κόκκινο κρέας, τα θαλασσινά- ειδικά τα οστρακοειδή-, το τυρί, τα μπιζέλια, τα φασόλια, τα αμύγδαλα, οι κολοκυθόσποροι και τα κάσιους. Ακόμη, μερικές φορές και τα δημητριακά και το αλεύρι μπορούν να εμπλουτιστούν με ψευδάργυρο. Δεν είναι λίγοι και όσοι καταφεύγουν στην ενίσχυση του οργανισμού με συμπληρώματα ψευδαργύρου, τα οποία μπορούν να υποστηρίξουν την ανοσολογική λειτουργία, την υγεία των ματιών, της καρδιάς και του δέρματος.

Μαγνήσιο

Το μαγνήσιο είναι απαραίτητο για βιοχημικές λειτουργίες που ελέγχουν ουκ ολίγες ενέργειες του σώματος, όπως οι μυϊκές συσπάσεις και οι νευρικές παρορμήσεις. Συμβάλλει επίσης στη διατήρηση υγιών οστών. Τα συμπτώματα της ανεπάρκειας του εν λόγω μετάλλου περιλαμβάνουν αισθήματα αδυναμίας, κόπωση, μούδιασμα και μυϊκές κράμπες. Η σοβαρή ανεπάρκεια μαγνησίου μπορεί επίσης να οδηγήσει σε ελλείψεις στο ασβέστιο, ενώ έχει συνδεθεί και με την κατάθλιψη.

Διατροφή πλούσια σε μαγνήσιο 

Εκτός από το νερό και αγαπημένα λειτουργικά ποτά, όσον αφορά τις διατροφικές πηγές του, συναντάται κυρίως στους ξηρούς καρπούς, τα δημητριακά ολικής αλέσεως, τα σκούρα πράσινα λαχανικά, τα όσπρια, το γιαούρτι, τις μπανάνες, τον σολομό και τις πατάτες. Ιδιαίτερα δημοφιλή είναι και τα συμπληρώματα μαγνησίου, τα οποία συχνά συνδυάζονται με ασβέστιο, ενώ συνιστώνται συνήθως για την πρόληψη των ημικρανιών και για την ανακούφιση των ήπιων συμπτωμάτων του άγχους.

Μέταλλα, ο παρασκηνιακός πρωταγωνιστής

Αν και οι βιταμίνες χαίρουν συνήθως μεγαλύτερης προσοχής και πρωταγωνιστούν στα περισσότερα άρθρα που αφορούν την υγεία και τη διατροφή, τα μέταλλα είναι εκείνος ο υποτιμημένος αλλά εξίσου σημαντικός φίλος του οργανισμού για να οδηγηθεί στη σωματική και πνευματική ευημερία και ευεξία. Μέσα από τη σωστή και ισορροπημένη διατροφή, μπορούμε να εξασφαλίσουμε την επάρκειά τους στο σώμα μας: Γιατί τελικά τα (σιωπηλά) μέταλλα είναι χρυσός.

Εγώ, η πρωταγωνίστρια

Ο στόχος στη διατροφή μου τα τελευταία χρόνια είναι ξεκάθαρα ένας: ποιότητα. Η αλήθεια είναι πως τα τρία lockdowns και ο επαναπροσδιορισμός του σωστού διατροφικού πλάνου που συνδέεται άμεσα με την υγεία αλλά και το θέμα της κλιματικής αλλαγής με έκαναν ακόμα πιο αυστηρή. Τη μετακίνηση #6 τις περισσότερες φορές τη χρησιμοποιώ για άθληση με το ποδήλατο και κουβαλάω πάντα μαζί μου το δικό μου αγαπημένο ξεδιψαστικό με φυσικό άρωμα λεμόνι και ενισχυμένο με απαραίτητα μέταλλα (και με χαμηλές θερμίδες) μπουκάλι. Στη μετακίνηση #2 και στο καλάθι των αγορών μου η λογική είναι της ίδιας Z(ε)n ή Mg φιλοσοφίας.

Δεν ξέρω πώς ακριβώς θα είναι όταν επιστρέψουμε στην κανονικότητα πάντως το να επιστρέψουμε στην τροχιά μας με αίσθηση αναζωογόνησης το οφείλουμε στον εαυτό μας.

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i