Γιατί μας κόβεται η όρεξη στη ζέστη; Τι απαντά η διαιτολόγος

Καθώς η καλοκαιρινή ζέστη φουντώνει, η όρεξή σου μπορεί να πέσει. Μάθε το γιατί από τη διαιτολόγο Αναστασία Κόκκαλη.

γυναίκα χωρίς όρεξη τρώει καρπούζι istock

Το καλοκαίρι είναι σε πλήρη εξέλιξη και η έκθεση σε υπερβολική ζέστη - η κύρια αιτία θανάτων που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες - μπορεί να οδηγήσει σε θερμική εξάντληση, θερμοπληξία και πρόσθετη πίεση στην καρδιά και τα νεφρά, επιδεινώνοντας υποκείμενες καταστάσεις όπως καρδιαγγειακές και αναπνευστικές παθήσεις. Αλλά η υπερβολική ζέστη μπορεί επίσης να επηρεάζει την όρεξή μας, μειώνοντάς τη. Οι ερευνητές λένε ότι υπάρχει λόγος για αυτό.

7 τροφές που μπορούν να ελέγξουν την όρεξή σου

Αυξημένη θερμοκρασία, μειωμένη όρεξη

Η πέψη των τροφίμων και η αποθήκευση των θρεπτικών τους συστατικών απαιτεί ενέργεια, η οποία παράγει θερμότητα. Υπάρχουν σαφείς διαφορές στην πρόσληψη θερμίδων σε κρύο και ζεστό καιρό. Μια θερμίδα είναι μία μονάδα μέτρησης ενέργειας (διεθνώς calorie, από τον γαλλικό όρο, που προέρχεται από τη λατινική λέξη calor = θερμότητα και αυτή από το ρήμα calere = είμαι ζεστός). Σε ένα κρύο περιβάλλον, πρέπει να κάψεις θερμίδες για να δημιουργήσεις θερμότητα στο σώμα, άρα σε ένα ζεστό περιβάλλον δεν τρως τόσες θερμίδες επειδή θερμαίνεται το σώμα σου. Όλες οι μεταβολικές μας διεργασίες παράγουν θερμότητα. Για κάθε 1.000 θερμίδες που καταλώνεις, μόνο 250 μετατρέπονται σε χρήσιμη ενέργεια, οι υπόλοιπες καταλήγουν ως σπατάλη θερμότητας.

Έτσι, στη ζέστη, ο οργανισμός σου εργάζεται ήδη σκληρά για να σε αποτρέψει από την υπερθέρμανση και δεν χρειάζεται την επιπλέον θερμότητα που προσφέρει ένα μεγάλο γεύμα. Έτσι, η όρεξή σου μειώνεται προσωρινά και το σώμα σου παίρνει περισσότερη από την ενέργειά του από τα αποθηκευμένα αποθέματα λίπους.

Αν και οι μηχανισμοί που συνδέουν τη θερμοκρασία και την όρεξη δεν είναι πλήρως κατανοητοί, η έρευνα σε ζώα δείχνει ότι οι υψηλότερες θερμοκρασίες μειώνουν την παραγωγή της ορμόνης γκρελίνη, η οποία διεγείρει την πείνα στον εγκέφαλο. "Η επικοινωνία μεταξύ των θερμορρυθμιστικών διεργασιών στον εγκέφαλο και το στομάχι μπορεί να παίξει ρόλο στη ρύθμιση της πρόσληψης τροφής", λέει η Αναστασία Κόκκαλη, B.Sc.Hons (SRD), κλινική διαιτολόγος - διατροφολόγος. 

Πώς να ενυδατωθείς κατά τη διάρκεια ενός καύσωνα

Η εφίδρωση είναι ο τρόπος του σώματος να παραμένει δροσερό, αλλά η υπερβολική εφίδρωση χωρίς αναπλήρωση υγρών μπορεί να οδηγήσει σε αφυδάτωση, η οποία στη συνέχεια συμβάλει στη θερμική εξάντληση, σε πέτρες στα νεφρά και άλλα προβλήματα υγείας.

Η ενυδάτωση επομένως είναι σημαντική, και ακόμη περισσότερο όταν η εξωτερική θερμοκρασία αυξάνεται. Το νερό είναι το καλύτερο για ενυδάτωση. Αλλά σε κάποιους δεν αρέσει η γεύση του οπότε μπορείς να προσθέσεις γεύση με μια φέτα πορτοκάλι ή αγγούρι.

Το γάλα με χαμηλά λιπαρά μπορεί να είναι μια καλή επιλογή επειδή είναι ένα υγρό που μπορείς να το πιεις κρύο και έχει επίσης πολλά θρεπτικά συστατικά.

Καλό είναι να μην πίνεις αλκοόλ ή ροφήματα με υψηλή περιεκτικότητα σε καφεΐνη. Και τα δύο έχουν διουρητική δράση που μπορεί να οδηγήσουν σε αυξημένη απώλεια νερού. Ωστόσο η μέτρια ποσότητα καφεΐνης είναι αποδεκτή. "Ο παγωμένος καφές χωρίς ζάχαρη και το παγωμένο τσάι είναι ενυδατικά αρκεί να τα καταναλώνεις με μέτρο", λέει η ειδικός. "Οποιοδήποτε υγρό είναι καλύτερο από το τίποτα".

Εκτός από τα ροφήματα και τα τρόφιμα μπορούν να σε ενυδατώσουν αφού παρέχουν περίπου το 20% της πρόσληψης υγρών του σώματος. "Το πεπόνι, το καρπούζι, το μαρούλι, το σέλινο, οι ντομάτες, τα αγγούρια, οι σούπες και το γιαούρτι είναι μερικά μόνο τρόφιμα που έχουν υψηλή περιεκτικότητα σε νερό και σε δροσίζουν", λέει η ειδικός.

2 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις

  • Τρώγε μικρά και τακτικά γεύματα μέσα στην ημέρα: Όταν η θερμοκρασία αυξάνεται αφήνουμε στην άκρη τις τροφές που απαιτούν μεγαλύτερη πεπτική προσπάθεια και αυξάνουν την παραγωγή θερμότητας του σώματος. "Αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι το σώμα δεν χρειάζεται πρωτεΐνη ή φυτικές ίνες όταν κάνει ζέστη έξω" λέει η ειδικός. Επομένως τρώγε μικρά και τακτικά γεύματα μέσα στην ημέρα.
  • Πρόσεχε τις θερμίδες: "Τα τρόφιμα που έχουν πολύ νερό, όπως τα φρούτα και τα λαχανικά, μας δροσίζουν επειδή συνήθως τα τρώμε κρύα. Αλλά μόνο και μόνο επειδή ένα φαγητό σερβίρεται κρύο δεν σημαίνει ότι δροσίζει το σώμα. Ένα κρύο ρόφημα μπορεί να σε ανακουφίσει από τη ζέστη προσωρινά, αλλά αν έχει θερμίδες, αυτές αυξάνουν ελαφρώς τη θερμοκρασία του σώματος", καταλήγει η Αναστασία Κόκκαλη.

9 συστατικά που θα σε δροσίσουν στην πολλή ζέστη

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i