Τι πρέπει να γνωρίζεις για τη δίαιτα 5:2: Είναι υγιεινή επιλογή διατροφής;

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για μία από τις δημοφιλέστερες δίαιτες του σήμερα.

01.04.2019

Γράφει: Βίκυ Πασχάλη

εχεις διαβασει

Τι πρέπει να γνωρίζεις για τη δίαιταΤι πρέπει να γνωρίζεις για τη δίαιτα

Από τη Δήμητρα Γλυνού, κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, MSc.

Η διατροφή 5:2, γνωστή και ως fast diet, είναι σήμερα η πιο δημοφιλής διαλείπουσα διατροφή νηστείας. Όπως μαρτυρά το όνομά της, είναι ένα πρότυπο διατροφής στο πλαίσιο του οποίου τις 5 ημέρες της εβδομάδας τρως «κανονικά», ενώ τις άλλες 2 περιορίζεσαι σε 500-600 θερμίδες την ημέρα. Επειδή δεν υπάρχουν απαιτήσεις σχετικά με τα τρόφιμα που καταναλώνονται, πολλοί θεωρούν πως αυτή η δίαιτα είναι περισσότερο τρόπος ζωής και για πολλά άτομα αυτός ο τρόπος φαγητού είναι πιο εύκολος συγκριτικά με μια κλασική δίαιτα μειωμένων θερμίδων. Είναι όμως μια υγιεινή επιλογή διατροφής;

Διάβασε επίσης: Θέλεις να γίνεις vegan; Αυτά είναι τα αρχικά βήματα που πρέπει να κάνεις

Διάβασε επίσης: Τι πρέπει να γνωρίζεις για τη δίαιτα 5:2: Είναι υγιεινή επιλογή διατροφής;

Τι πρέπει να γνωρίζεις για τη δίαιτα 5:2

Στην πραγματικότητα η δίαιτα 5:2 είναι πολύ απλή στον προγραμματισμό της, ακριβώς επειδή δε χρειάζεται απόλυτη προσήλωση στο πρόγραμμα. Να τα βασικά της στοιχεία:

  • Τις 5 ημέρες της εβδομάδας μπορείς να τρως κανονικά και δε χρειάζεται να σκέφτεσαι τον περιορισμό θερμίδων.
  • Στη συνέχεια τις άλλες 2 ημέρες μειώνεις την πρόσληψη θερμίδων στο ένα τέταρτο των ημερήσιων αναγκών σου. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 500 θερμίδες ημερησίως για τις γυναίκες και 600 για τους άνδρες.
  • Μπορείς να εφαρμόσεις αυτόν το θερμιδικό περιορισμό όποιες 2 ημέρες της εβδομάδας προτιμάς, εφόσον υπάρχει μεταξύ τους τουλάχιστον μία μη ημέρα νηστείας.
  • Ένας συνηθισμένος τρόπος σχεδιασμού της εβδομάδας είναι η επιλογή της Δευτέρας και της Πέμπτης ως μέρες νηστείας με κατανάλωση δύο ή τριών μικρών γευμάτων και τις υπόλοιπες μέρες τρως κανονικά τα γεύματά σου. Έχε ωστόσο στο μυαλό σου πως και τις μέρες που τρως «κανονικά» θα πρέπει να ακολουθείς ισορροπημένη διατροφή και οι μερίδες σου να έχουν μέγεθος «εστιατορίου».

Είναι υγιεινή επιλογή διατροφής;

Στην πραγματικότητα υπάρχουν ελάχιστες μελέτες για τη δίαιτα 5:2, αλλά υπάρχουν πολλά αποτελέσματα γενικά για τις διαλείπουσες νηστείες και είναι εντυπωσιακά, όσον αφορά τουλάχιστον την απώλεια βάρους. «Κάποια δεδομένα μελετών αναφέρουν θετική δράση της δίαιτας σε διάφορους βιοχημικούς δείκτες αλλά και στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα, στη βελτίωση της ευαισθησίας της ινσουλίνης και στα επίπεδα λιπιδίων. Από την άλλη, η πλειονότητα των ερευνών έως τώρα για τη σύνδεση υγείας και διατροφής έχει δείξει ότι για την καλύτερη δυνατή λειτουργία του μεταβολισμού είναι απαραίτητα τουλάχιστον τρία γεύματα την ημέρα, αν όχι και περισσότερα. Παράλληλα, πρόκειται για δίαιτα που δε διδάσκει έναν ορθό τρόπο διατροφής, αφού οι επιλογές βρίσκονται στη διακριτική ευχέρεια του ατόμου – και αυτό σπάνια έχει αποτέλεσμα μακροχρόνια» εξηγεί η κλινικός διαιτολόγος-διατροφολόγος Δήμητρα Γλυνού.

Πώς να χειριστείς σωστά τις 2 μέρες νηστείας

«Δεδομένου ότι η πρόσληψη θερμίδων είναι περιορισμένη –500 θερμίδες για τις γυναίκες και 600 για τους άνδρες–, το πώς θα μοιράσεις τις θερμίδες μέσα στη μέρα έχει σημασία» λέει η ειδικός και δίνει τις παρακάτω συμβουλές.

  • Προσπάθησε να επικεντρωθείς σε θρεπτικές τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες, που θα σε χορτάσουν με λιγότερες θερμίδες.
  • Οι σούπες είναι μια πολύ καλή ιδέα. Μπορούν να σε χορτάσουν με λίγες θερμίδες αλλά προσφέροντας στον οργανισμό πολλές βιταμίνες, μέταλλα και θρεπτικά συστατικά.
  • Τι άλλο θα μπορούσες να τρως τις μέρες της νηστείας; Λαχανικά, βραστά ή σαλάτα, γιαούρτι, αβγά σε διάφορες μορφές, ψάρι ή άπαχο κρέας, ρύζι, σούπες, καφέ ή τσάι χωρίς ζάχαρη και πολύ νερό.

Τι να προσέχεις στη δίαιτα αυτή; 

Τις πρώτες φορές που θα δοκιμάσεις τη νηστεία είναι πιθανό να νιώσεις έντονη πείνα και να αισθάνεσαι λίγο πιο αδύναμη ή λίγο πιο αργή από το συνηθισμένο. «Εάν ο περιορισμός των θερμίδων σε δυσκολεύει, έχε μαζί σου ένα μικρό σνακ που θα σου δώσει άμεσα ενέργεια, όπως 5-6 ξηρούς καρπούς και 1-2 κομμάτια αποξηραμένα φρούτα. Εάν γυμνάζεσαι, καλό είναι να αποφύγεις την προπόνηση αυτές τις δύο ημέρες της εβδομάδας. Εάν έχεις οποιαδήποτε απορία, συζήτησέ το με το γιατρό σου» επισημαίνει η Δήμητρα Γλυνού.

Ποιοι πρέπει να αποφεύγουν τη διατροφή 5:2;

Άνθρωποι με ιστορικό διαταραχών διατροφής.‣ Άνθρωποι που έχουν διακυμάνσεις στα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.‣ Έγκυες γυναίκες, θηλάζουσες μητέρες, έφηβοι, παιδιά και άτομα με διαβήτη τύπου 1.‣ Άνθρωποι με γνωστή έλλειψη θρεπτικών ουσιών.‣ Οι γυναίκες που προσπαθούν να συλλάβουν ή έχουν προβλήματα γονιμότητας.‣ Έφηβοι και νεαροί ενήλικες που είναι ακόμη σε φάση ανάπτυξης.

Διάβασε επίσης: Διατροφή για χορτοφάγους και 4 συμβουλές για να μην πάρεις βάρος

Editor's Picks

Περισσότερα από Διατροφή και Αδυνάτισμα

#shapegreece