Μπορείς να δίνεις στο παιδί γλυκαντικά;

Η ολοένα και πιο αυξημένη παιδική παχυσαρκία τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει το εύλογο ερώτημα σε πολλούς γονείς.

παιδί γλυκαντικά iStock

Από τη Βέρα Ζαχαρού, διαιτολόγο-διατροφολόγο, health coach (@nutrithink.gr)

Τσίχλες, καραμέλες, χυμοί φρούτων, μπισκότα και άλλα αντίστοιχα σνακ είναι επιλογές που τα παιδιά λατρεύουν και είναι δύσκολο να αποκλειστούν από ένα παιδικό διατροφικό πλάνο. Ωστόσο, η ζάχαρη που περιέχουν αντικαθίσταται σε έναν συνεχώς αυξανόμενο αριθμό από άλλες γλυκαντικές ουσίες για ένα πιο υγιεινό αποτέλεσμα. Η ολοένα και πιο αυξημένη παιδική παχυσαρκία τα τελευταία χρόνια (πλέον έχειαγγίξει το 15-16%) έχει δημιουργήσει το εύλογο ερώτημα σε πολλούς γονείς: Θα πρέπει το παιδί να καταναλώνει γλυκαντικές ύλες ή τρόφιμα που τις περιέχουν;

Τι είναι οι γλυκαντικές ύλες

Πρόκειται για υποκατάστατα ζάχαρης με ελάχιστες ή με μηδενικές θερμίδες, που έχουν σταδιακή ή μηδενική δράση στα επίπεδα γλυκόζης του αίματος. Χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, τις τεχνητές και τις φυσικές.

▶ Στις τεχνητές περιλαμβάνονται η σακχαρίνη, η ασπαρτάμη (Ε951), το κυκλαμικό οξύ (Ε952), η ακετοσουλφάμη-Κ (Ε950), η θαυματίνη (Ε957), η νεοσπαριδίνη DC (E959) και η σουκραλόζη.

▶ Στις φυσικές περιλαμβάνονται η στέβια (γλυκοζίτες στεβιόλης), η ξυλιτόλη και η ερυθριτόλη. Σήμερα χρησιμοποιούνται ευρέως από τη βιομηχανία τροφίμων με στόχο τη δυνατότητα εναλλακτικής διατροφικής επιλογής των καταναλωτών.

Υπάρχει κίνδυνος για τα παιδιά;

Τόσο ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO) όσο και η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA) αλλά και ο Αμερικανικός Οργανισμός Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) πιστοποιούν την ασφάλεια κατανάλωσης γλυκαντικών υλών, τόσο
για τους ενήλικες όσο και για τα παιδιά, εφόσον δεν ξεπερνάται η συνιστώμενη  ημερήσια ποσότητα (ADI). Κατά καιρούς και ανάλογα με τα ερευνητικά αποτελέσματα που προκύπτουν πραγματοποιείται επανεξέταση για τη δράση και τα οφέλη τους. Όσον αφορά τα βρέφη και τα μικρά παιδιά ηλικίας κάτω των 3 ετών, ο ESFA απαγορεύει τη χρήση οποιασδήποτε τεχνητής γλυκαντικής ουσίας. Επιπλέον, η υπερκατανάλωση τροφών που περιέχουν φυσικές γλυκαντικές ουσίες (γλυκαντικές αλκοόλες) μπορεί να οδηγήσουν σε μετεωρισμό αλλά και σε διάρροια.

Γλυκαντικές ύλες μόνο με μέτρο

Τa τεχνητά γλυκαντικά, εκτός από θερμίδες, δεν έχουν ούτε θρεπτικό περιεχόμενο. Είναι χωρίς τις βιταμίνες και τα μέταλλα, συστατικά απαραίτητα για κάθε παιδί. 

Για να μην υπάρχει κανένα απολύτως ενδεχόμενο πρόβλημα με την υγεία ή με το βάρος ενός παιδιού, η χρήση των γλυκαντικών υλών και όλων των τροφίμων που τις περιέχουν θα πρέπει να γίνεται στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης διατροφής και σε ηλικία άνω των 3 ετών.

Μάλιστα, καλό θα είναι οι γονείς, προτού γεμίσουν το ψυγείο με χυμούς και σκευάσματα με τεχνητά γλυκαντικά, να σκεφτούν ότι πολλά από αυτά τα τρόφιμα δεν αποτελούν την πιο υγιεινή επιλογή και το μόνο που αποδίδουν στο παιδί είναι κενές θερμίδες. Άλλωστε, μην ξεχνάς ότι ένα προϊόν με υποκατάστατα ζάχαρης μπορεί να μην είναι τόσο επιβλαβές για την υγεία, όμως το πιο πιθανό είναι να μην έχει και θρεπτική αξία.

Εάν θέλεις να καλύψεις την ανάγκη του παιδιού σου για γλυκό, μπορείς να χρησιμοποιήσεις εναλλακτικούς τρόπους, όπως να προσθέσεις φυσικές γλυκές τροφές στα γεύματά του. Έτσι, θα δώσεις στο παιδί τη γλυκιά γεύση που αναζητά, αλλά και ένα θρεπτικό πιάτο με πλούσια για την υγεία συστατικά.

Μερικά παραδείγματα υγιεινών γλυκών σνακ για τα παιδιά είναι:

▶ Μούρα με γιαούρτι αντί για ένα έτοιμο επιδόρπιο γιαουρτιού.
▶ Ψιλοκομμένα φρέσκα φρούτα στα δημητριακά.
▶ Ένα mix με αποξηραμένα φρούτα και ξηρούς καρπούς που μπορούν να καταναλωθούν είτε σκέτα είτε μέσα σε γιαούρτι.

γλυκαντικά

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

 

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i