6+1 πράγματα που μπορούν να βλάψουν το συκώτι σου

Δεν είναι μόνο το αλκοόλ ο μεγάλος εχθρός για το συκώτι. Υπάρχουν κι άλλα συμπληρώματα και τροφές που βλάπτουν χωρίς να το γνωρίζεις.

συκώτι iStock

Ιδού όσα μπορούν να βλάψουν το συκώτι σου – και πιθανότατα δεν το ήξερες.

Η ζάχαρη

Η πολλή ζάχαρη δεν κάνει κακό μόνο στα δόντια σου. Μπορεί να βλάψει και το συκώτι σου. Το όργανο αυτό χρησιμοποιεί ένα είδος ζάχαρης, τη φρουκτόζη, για να δημιουργήσει λίπος. Η πολλή επεξεργασμένη ζάχαρη και το σιρόπι καλαμποκιού με μεγάλη περιεκτικότητα σε φρουκτόζη προκαλούν συσσώρευση λίπους που μπορεί να οδηγήσει σε νόσους του ήπατος. Κάποιες μελέτες δείχνουν πως η ζάχαρη μπορεί να είναι εξίσου καταστροφική για το συκώτι όσο το αλκοόλ, ακόμη κι αν δεν είσαι υπέρβαρη. Τώρα έχεις έναν ακόμη λόγο να περιορίσεις τροφές με πρόσθετα σάκχαρα όπως τα αναψυκτικά και τα γλυκά.

Φυτικά συμπληρώματα

Ακόμη κι αν η ετικέτα γράφει "φυσικό", αυτό δεν σημαίνει πως είναι ΟΚ για σένα. Για παράδειγμα, ορισμένοι άνθρωποι παίρνουν για να χαλαρώσουν ή για να ανακουφιστούν από τα συμπτώματα της εμμηνόπαυσης ένα βότανο που ονομάζεται kava kava. Μελέτες όμως δείχνουν πως αυτό μπορεί να εμποδίζει τη σωστή λειτουργία του συκωτιού και μπορεί να οδηγήσει σε ηπατίτιδα και ηπατική ανεπάρκεια. Γενικότερα, ιδανικά θα πρέπει να συμβουλεύεσαι πάντα το γιατρό σου πριν πάρεις οποιοδήποτε φυτικό ή μη συμπλήρωμα.

Μεγάλη ποσότητα βιταμίνης Α από συμπληρώματα

Το σώμα σου χρειάζεται βιταμίνη Α και μπορείς να την παίρνεις φρέσκα φρούτα και λαχανικά, κυρίως αυτά που έχουν κόκκινο, πορτοκαλί και κίτρινο χρώμα. Αν όμως παίρνεις συμπληρώματα με υψηλές δόσεις βιταμίνης Α, αυτό μπορεί να αποτελεί πρόβλημα για το συκώτι σου. Συμβουλεύσου και πάλι το γιατρό σου πριν πάρεις κάποιο συμπλήρωμα γιατί μπορεί να μην το έχεις ανάγκη.

Αναψυκτικά

Έρευνα δείχνει πως άνθρωποι που πίνουν πολλά αναψυκτικά είναι πιο πιθανό να έχουν μη αλκοολική λιπώδη νόσο του ήπατος (ΜΑΛΝΗ). Δεν υπάρχουν μελέτες που να αποδεικνύουν πως τα αναψυκτικά ήταν η αιτία, αν όμως το παρακάνεις και ήθελες ένα κίνητρο για να μειώσεις την κατανάλωσή τους, τώρα το έχεις!

Ακεταμινοφαίνη

Εάν υποφέρεις συχνά από την πλάτη σου, από πονοκεφάλους ή είσαι κρυωμένη, βεβαιώσου ότι παίρνεις τη σωστή ποσότητα παυσίπονων. Εάν πάρεις μεγαλύτερη δόση, θα πάρεις και μεγαλύτερη ποσότητα της δραστικής φαρμακευτικής ουσίας και αυτό μπορεί να προξενήσει βλάβες στο συκώτι σου.

Διάβασε επίσης: Η "σιωπηρή επιδημία" που απειλεί το συκώτι μας – Ενημερωνόμαστε για τη μη αλκοολική στεατοηπατίτιδα

Διάβασε επίσης: Διάβασε σε 3′ σημαντικές πληροφορίες για το συκώτι σου

Τρανς λιπαρά

Τα τρανς λιπαρά βρίσκονται συνήθως σε έτοιμες και επεξεργασμένες τροφές. (Θα τα δεις να αναγράφονται ως "μερικώς υδρογονωμένα" συστατικά.) Μία διατροφή με πολλά τρανς λιπαρά αυξάνει τις πιθανότητες να πάρεις βάρος και αυτό δεν είναι καθόλου καλό για το συκώτι σου. Θυμήσου πως ακόμη και όταν σε μια τροφή αναγράφεται "0" γραμμάρια τρανς λιπαρά, μπορεί να περιέχει μικρές ποσότητες που τελικά προστίθενται.

Λιγότερο αλκοόλ απ’ όσο μπορεί να πιστεύεις

Πιθανότατα γνωρίζεις ήδη πως το πολύ αλκοόλ είναι κακό για το συκώτι σου. Μπορεί όμως να μην συνειδητοποιείς πως το "πολύ" μπορεί να συμβεί χωρίς να είσαι αλκοολική ή εθισμένη στο αλκοόλ. Είναι εύκολο να πιεις περισσότερο απ’ όσο νομίζεις. Το σχήμα και το μέγεθος του ποτηριού, για παράδειγμα, μπορεί να σε ξεγελάει και να πίνεις πολύ περισσότερο από την ποσότητα που αντιστοιχεί σε "ένα ποτό". Θυμήσου πως μία στάνταρντ δόση αντιστοιχεί σε 150 ml κρασί, 350 ml μπύρα ή 45 ml αλκοολούχο ποτό. Και μια "ασφαλής" ποσότητα, είναι ένα ποτό τη μέρα για τις γυναίκες και έως 2 για τους άντρες.

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i