Γιατί είναι τόσο δύσκολο να αποδεχτούμε και να αγαπήσουμε το σώμα μας;

Η δύναμη των λέξεων, των επιρροών και της νοοτροπίας θα σε βοηθήσουν να επαναπροσδιορίσεις τη σχέση με το σώμα σου.

Μισώ το σώμα μου unsplash

Ίσως μισείς το σώμα σου. Ή ίσως απλά θα ήθελες το σώμα σου να φαίνεται διαφορετικό. Δεν είσαι η μόνη: Έρευνες δείχνουν ότι έως και το 84% γυναικών (στην Αμερική) νιώθουν δυσαρέσκεια με το σώμα στη διάρκεια της ζωής τους. Το να μάθεις να αγαπάς το σώμα σου ενώ πραγματικά δεν το αγαπάς, δεν είναι εύκολη υπόθεση και δεν είναι τόσο απλό όσο μπορεί μερικές φορές να φαίνεται. Η μετάβαση από το "μισώ το σώμα μου" σε κάτι πιο θετικό χρειάζεται χρόνο και συνειδητή προσπάθεια.

Πώς εκφράζουμε λεκτικά την αρνητική εικόνα που έχουμε για το σώμα μας;

Πιθανότατα έχεις ακούσει άπαντες να λένε κάτι αρνητικό για το σώμα τους. Συχνά, αυτές οι φράσεις συνδέονται με την αίσθηση της ευτυχίας ή της επιτυχίας, εάν επρόκειτο να επιτευχθεί μια συγκεκριμένη εικόνα ή ένα μέρος της εμφάνισής τους ήταν διαφορετικό. "Όταν χάσω 10 κιλά παραπάνω, θα είμαι χαρούμενος", "Τα μαλλιά μου είναι τόσο λεπτά", "Θα πρέπει να κάνω κάτι για τις ρυτίδες", "Το στομάχι μου δεν είναι αρκετά επίπεδο", "Έχω κυτταρίτιδα στα πόδια μου". Αυτές είναι συνηθισμένες αρνητικές σκέψεις μέσα στο κεφάλι μας που μας κάνουν να νιώθουμε ότι χρειάζεται συνεχώς να βελτιώνουμε οτιδήποτε και τα πάντα σχετικά με τον εξωτερικό μας εαυτό. 

Γιατί είναι τόσο δύσκολο να αποδεχτούμε το σώμα μας;

Η κοινωνία έχει δώσει τόση αξία και σημασία στην εξωτερική εμφάνιση, που μπορεί να δυσκολέψει ακόμα και την ιεράρχηση με τα εσωτερικά χαρακτηριστικά μας - εξυπνάδα, συμπόνια, χιούμορ κ.λπ. Σε μια συνεχή προσπάθεια να τελειοποιήσουμε τα "ελαττώματα" μας, ώστε να μπορέσουμε τελικά να είμαστε "ευτυχισμένοι", σε έναν συνεχή αγώνα να αλλάξουμε πάντα κάτι, έχει γίνει δύσκολο ακόμη και να σκεφτούμε να αποδεχθούμε ή να αγαπήσουμε το φυσικό μας σώμα ως έχει. Είναι πλέον δύσκολο να σταματήσουμε να προσπαθούμε, να κάνουμε μία παύση και να απολαύσουμε το τώρα, τη σημερινή μας εικόνα και υγεία. Και αυτό να είναι αρκετό. 

Τα φίλτρα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα ψεύτικα (τις περισσότερες φορές) στιγμιότυπα της ζωής των ανθρώπων έχουν μπει στις ζωές μας για να προσθέσουν άλλο ένα εμπόδιο. Ο εξωτερικός κόσμος πάντοτε θα μας δίνει ερεθίσματα για να προσπαθούμε συνεχώς για κάτι άλλο, για κάτι περισσότερο, για κάτι διαφορετικό. Αν όμως αποκτήσουμε τον έλεγχο αυτής της ανεπιθύμητης φωνής και την ανακατευθύνουμε, προς μια νέα εκτίμηση του τι σημαίνει σεβασμός για το σώμα μας, μπορεί τελικά να καταλήξουμε πιο ευτυχισμένοι και υγιείς.

Εικόνα σώματος και υγεία

Η επιστήμη έχει δείξει ότι όταν οι άνθρωποι έχουν μια πιο θετική εικόνα σώματος, μπορεί να έχουν και πιο θετική ποιότητα ζωής και ένα πιο υγιές σώμα. Όταν οι άνθρωποι αισθάνονται πιο θετικά για την εικόνα του σώματός τους, βελτιώνεται και η ικανότητά τους να ρυθμίζουν τις διατροφικές τους συνήθειες. Καθώς βελτιώνεται η εικόνα του σώματος, οι δεξιότητες αυτορρύθμισης βελτιώνονται επίσης και αναδεικνύονται ως οι καλύτεροι παράγοντες για ένα υγιές βάρος. Όσο αποδέχεσαι το σώμα σου, τόσο περισσότερο εκείνο σου δίνει το κίνητρο να γίνεις ακόμα πιο υγιής. 

Πώς αποδέχεσαι το σώμα σου όμως;

Η αποδοχή του σώματός δε συμβαίνει από τη μέρα στην άλλη για τους περισσότερους ανθρώπους. Αλλά όσο περισσότερο εξασκείς την ευγνωμοσύνη και αποκτάς μεγαλύτερη επίγνωση των αρνητικών πραγμάτων που λες στον εαυτό σου, τόσο πιο κοντά πλησιάζεις στο να αποδεχτείς τυχόν "ελαττώματα" και να τα δεις τη μοναδικότητα αυτού που είσαι. 

"Μισώ το σώμα μου": Πέντε στρατηγικές για να σε αποδεχτείς 

Κάνε την αρχή 

Για αρχή, πάρε την απόφαση ότι θα προσπαθήσεις να αποδεχτείς το σώμα σου. Είναι και η πιο απλή λύση και η πιο απλή επιλογή που μπορεί να κάνει κανείς. Και, συνήθως, η πραγματικότητα κρύβεται πίσω από τη λιγότερη περίπλοκη απάντηση. Μη διστάσεις να μοιραστείς την απόφασή σου αυτή με φίλους σου ή άτομα που θα είναι ικανά να σού δώσουν την ανάλογη στήριξη που πάντα χρειάζεται. 

Εξασκήσου στο θετικό self-talk

Αν δεν έχεις αποδεχτεί το σώμα σου, ένα είναι το μόνο σίγουρο: εσύ είσαι το πρώτο και βασικό άτομο που το γεμίζεις με κακή κριτική και body shaming. Η όλη εικόνα που έχεις για εσένα ξεκινά από δική σου πρωτοβουλία - οπότε μάντεψε και ποιος είναι ο μοναδικός που μπορεί να αλλάξει όλο αυτό που συμβαίνει. Ξεκίνα να παρατηρείς τις λέξεις που περνούν από το μυαλό σου για την εμφάνισή σου κάθε μέρα. Κατά πάσα πιθανότητα, τους ίδιους χαρακτηρισμούς δεν θα χρησιμοποιούσες ποτέ για να απευθυνθείς σε ένα άλλο άτομο που αγαπάς, οπότε ποιος ο λόγος να το κάνεις σε εσένα; 

Αφού απομακρυνθείς από τους αρνητικούς χαρακτηρισμούς για εσένα, κάνε μια λίστα με συγκεκριμένα πράγματα που σου αρέσουν στο σώμα σου, όπως για παράδειγμα το χαμόγελο, τα μάτια, τα χέρια σου. Ανά τακτά χρονικά διαστήματα μπορείς να ανατρέχεις σε αυτή τη λίστα, να σου τα υπενθυμίζεις και να συμπληρώνεις νέα χαρακτηριστικά και σημεία που προστέθηκαν στη λίστα σου, όπως για παράδειγμα ότι τα χέρια σου είναι πιο δυνατά πλέον και μπορούν να κάνουν περισσότερα πράγματα. 

Ενημέρωσε τους γύρω σου και για αυτή την απόφασή σου. Αυτό μπορεί να σου δημιουργήσει μια αίσθηση κοινωνικής ευθύνης και δέσμευσης και να σε βοηθήσει στη διαμόρφωση μιας ακόμη μεγαλύτερης επίγνωσης για το πώς μιλάς για το σώμα σου στον εαυτό σου και στους άλλους.

Φτιάξε τα δικά σου όρια  

Βάλε κανόνα να μη σχολιάζεις το σώμα άλλων γυναικών με τρόπους που θα στενοχωρούσαν και εσένα αντίστοιχα. Το να "επαινείς" και όχι να κατακρίνεις διανοητικά ή λεκτικά τους άλλους, έχει τον δικό του συμβολισμό στον ψυχισμό σου. Σημαίνει ότι, πλέον, αποδέχεσαι την ποικιλομορφία της ομορφιάς και τη μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου - άρα και τη δική σου.

Παράλληλα, εάν μια εικόνα ή ένα βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχει άμεσο αντίκτυπο στα συναισθήματά σου για το σώμα σου, επίλεξε να καταργήσεις την παρακολούθηση αυτού του λογαριασμού. Μπορείς να πάρεις τον έλεγχο του μέσου ή του λογαριασμού που θέλεις να εκτίθεσαι - άρα και τις επιρροές του στις σκέψεις σου.

Δείξε την αγάπη σου 

Τα λόγια μας πρέπει να συνάδουν με τις πράξεις μας. Και οι τελευταίες, ως γνωστόν, είναι που έχουν τη μεγαλύτερη σημασία στις σχέσεις. Άρα, γιατί όχι και στη σχέση με το σώμα σου. Δείξε στο σώμα σου ότι το αγαπάς και απόφυγε τιμωρητικές συνήθειες όπως είναι οι εξαντλητικές δίαιτες - περιμένοντας μία στιγμή ανταμοιβής πάνω στη ζυγαριά. Μην εστιάζεις στον περιορισμό του φαγητού ή την απώλεια βάρους - και αυτά μπορούν να συμβούν με μέτρο - αλλά προτίμησε να δώσεις προτεραιότητα σε αυτά που θα... άρεσαν σε ένα σώμα. Δηλαδή τη θρέψη μέσα από μια υγιεινή διατροφή, τη μετακίνηση και την δημιουργία ευχάριστων εμπειριών. Βρες κάθε μέρα έναν τρόπο να λες ένα "ευχαριστώ" στο σώμα σου που είναι εκεί για να ανταποκριθεί στις δικές σου προσδοκίες, σχέδια, θέλω. Κάνε αυτή τη σχέση αμοιβαία. Δώσε αγάπη, ευγνωμοσύνη και σεβασμό σε αυτό, σε αυτή την τέλεια φτιαγμένα μηχανή που είναι εκεί, κάθε ώρα και κάθε στιγμή για να κάνει τις σκέψεις σου πράξη, τους στόχους σου πραγματικότητα. 

Κάνε δραστηριότητες που σε κάνουν να νιώθεις καλά με τον εαυτό σου. Είτε είναι το βάψιμο των νυχιών, το λούσιμο των μαλλιών, ένα γρήγορο περπάτημα, μια προπόνηση, μία συνάντηση με έναν φίλο. Τα θετικά ερεθίσματα οδηγούν σε καλά συναισθήματα, τα οποία, με τη σειρά τους, μπορούν να σε βοηθήσουν να έχεις μια υγιή σχέση με το σώμα σου. 

Κοιτάξου στον καθρέφτη 

Σίγουρα, το να μάθεις να αγαπάς το σώμα σου δε θα γίνει εν μία νυκτί. Ανάμεσα στα βασικά κλειδιά της επιτυχίας είναι οι μικρές καθημερινές τελετουργίες που θα σε κάνουν να εκπαιδευτείς και με την πάροδο του χρόνου να σταματήσεις να είναι τόσο επικριτική.

Μια καλή συνήθεια είναι η πρακτική θετικής επιβεβαίωσης που γίνεται μπροστά στον καθρέφτη: αφιέρωσε κάθε πρωί, λίγα λεπτά για να κοιτάξεις ολόκληρο το σώμα σου και να πεις κάτι θετικό για αυτό. Παράλληλα, προσπάθησε να προσδιορίσεις με ακρίβεια τα μέρη του σώματός σου τα οποία δεν σου αρέσουν και εστίασε σε αυτά τα θετικά σου σχόλια. 

Όμως, είναι σημαντικό να δώσεις χρόνο και συνέπεια στη διαδικασία αυτή. Μην πιέζεις τον εαυτό σου να νιώσει την αγάπη, αν αυτή δεν είναι ακόμα εκεί! 

Όταν το σώμα μας "φωνάζει" για βοήθεια και φροντίδα: Πώς να μάθουμε να το "ακούμε"

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Διατροφή

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i