Λιποκύτταρα: Οι επιστήμονες βρήκαν πώς θα τα συρικνώσουν!

Το λευκό λίπος είναι το νέο μπεζ; Ερευνητές βρήκαν έναν... διακόπτη που διατηρεί τις λειτουργίες του λιπώδους ιστού, ενισχύοντας την καύση θερμίδων.

λιποκύτταρα στο σώμα istock

Σύμφωνα με νέα μελέτη ένας νέος παράγοντας παίζει ζωτικό ρόλο στη διατήρηση της υγείας των λιποκυττάρων που αποθηκεύουν λίπος κάτω από το δέρμα. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε νέες θεραπείες για την παχυσαρκία και άλλες μεταβολικές διαταραχές.

Από το λευκό στο καφέ λίπος

Ο γιατρός επιστήμονας Brian Feldman και ο μοριακός βιολόγος Liang Li από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια στο Σαν Φρανσίσκο πραγματοποίησαν μια σειρά πειραμάτων σε καλλιέργειες ανθρώπινων κυττάρων και ποντικιών που κατασκευάστηκαν με διακόπτη για ένα γονίδιο που υπέθεσαν ότι ρυθμίζει τη διατήρηση του λίπους.

Στερώντας από τα ποντίκια τον μεταγραφικό παράγοντα Klf15, οι ερευνητές μπόρεσαν να μετατρέψουν την ταυτότητα του λευκού λιπώδους ιστού "βαθιάς αποθήκευσης" (WAT) σε μια πιο παροδική, θερμορρυθμιστική μορφή του καφέ λιπώδους ιστού (BAT). Οι λιπώδεις ιστοί συνήθως διατίθενται σε δύο ποικιλίες στα θηλαστικά: το λευκό και το καφέ λίπος, με σημαντικά διαφορετικές λειτουργίες:

Το λευκό λίπος:

• Αποθηκεύει ενέργεια.
  • Βρίσκεται σε διάφορα σημεία του σώματος, όπως η κοιλιά, οι μηροί, τους γλουτούς και τα χέρια.
  • Η μεγάλη ποσότητα λευκού λίπους γύρω από τη μέση μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο για παχυσαρκία, καρδιακές παθήσεις, διαβήτη και άλλες ασθένειες.
  • Παίζει ρόλο στην παραγωγή ορμονών.
  • Μονώνει το σώμα και βοηθά στη διατήρηση της θερμοκρασίας του.

Το καφέ λίπος:

• Καίει ενέργεια και παράγει θερμότητα.
  • Βρίσκεται κυρίως στο λαιμό, το στήθος και την πλάτη.
  • Η ποσότητα καφέ λίπους μειώνεται με την ηλικία.
  • Έχει υψηλότερη περιεκτικότητα σε μιτοχόνδρια, τα "κινητήρια" κύτταρα, που καίνε θερμίδες και παράγουν θερμότητα.

Σπάνια σε ενήλικες ανθρώπους, τα μωρά (και τα θηλαστικά σε χειμερία νάρκη) είναι ευλογημένα με σημαντικές ποσότητες καφέ λίπους για να κρατούν το σώμα τους ζεστό καθώς κοιμάται.

Στο μεγαλύτερο μέρος της εξελικτικής μας ιστορίας, αυτή η ηλικιακή ισορροπία καφέ έναντι λευκού λίπους μας έχει εξυπηρετήσει καλά. Οι ενήλικες διατηρούνται ζεστοί χρησιμοποιώντας το λίπος ως καύσιμο για την κίνηση, ενώ τα ακίνητα νεογέννητα επωφελούνται από την πιο παθητική μορφή ρύθμισης της θερμοκρασίας.

Φυσικά, σε περιβάλλοντα όπου τα διαιτητικά λίπη είναι άφθονα και η κινητικότητα είναι περιορισμένη, είναι πολύ εύκολο να έχουμε πολλά αχρησιμοποίητα λιπίδια κατά την αποθήκευση στο λευκό λίπος, συχνά εις βάρος της υγείας μας.

Σπλαχνικό λίπος: Με αυτήν την αλλαγή θα το συρρικνώσεις

Τι βρήκαν οι ερευνητές

Η φύση δεν έχει καταστήσει εύκολη την ανάκτηση αυτών των λιπών μόλις αποθηκευτούν, εμπνέοντας τους ερευνητές να αναζητήσουν τρόπους αλλαγής τύπου λιπώδους ιστού.

"Για τους περισσότερους από εμάς, το λευκό λίπος δεν είναι σπάνιο και είμαστε στην ευχάριστη θέση να αποχωριστούμε μέρος αυτού", λέει ο Feldman.

Με τις προηγούμενες έρευνες του Feldman να υπονοούν τον ρόλο του Klf15 στον μεταβολισμό του λίπους, κατάφερε να εντοπίσει τις συγκεκριμένες λειτουργίες του. Η πρώτη μεγάλη ένδειξη ήρθε σε αναλύσεις που συγκρίνουν τις ποσότητες Klf15 μεταξύ των διαφορετικών ειδών λιπώδους ιστού. Ο μεταγραφικός παράγοντας ήταν σχετικά άφθονος στα λευκά αιμοσφαίρια, ωθώντας τους Feldman και Li να αναρωτηθούν τι θα μπορούσε να συμβεί εάν στερούσαν τους ιστούς από την πρωτεΐνη.

Γνωρίζοντας ότι η ισοπροτερενόλη διεγείρει τον καφέ ιστό για να παράγει θερμότητα, οι ερευνητές χορήγησαν δόσεις της ένωσης σε ανθρώπινες καλλιέργειες λευκού λίπους και ποντικιών. Τα σημάδια ήταν ξεκάθαρα: υπήρχε σχέση μεταξύ της ενεργοποίησης του καφέ λίπους και των επιπέδων του Klf15, με την έρευνα παρακολούθησης που αποκάλυψε ότι ένας αδρενεργικός υποδοχέας που ονομάζεται Adrb1 ήταν ο σημαντικός σύνδεσμος.

Ένας σχετικός υποδοχέας που ονομάζεται Adrb3 ήταν ήδη γνωστός στους ερευνητές, με μελέτες σε ζώα να γεννούν ελπίδες ότι η διέγερσή του θα μπορούσε να ενθαρρύνει τα λευκά λιποκύτταρα να γίνουν πιο καφέ, κάνοντας λίγο πιο εύκολο να χάσουν τα αποθέματά τους.

Οι κλινικές δοκιμές διερευνούν εάν οι αγωνιστές Adrb3 βελτιώνουν τη μεταβολική υγεία στους ανθρώπους, αν και με βάση τα ευρήματα ότι ο υποδοχέας δεν είναι ανιχνεύσιμος σε ανθρώπινο λευκό λίπος, ο Feldman είναι αισιόδοξος ότι το Adrb1 θα μπορούσε να χρησιμεύσει ως πιο κατάλληλος θεραπευτικός στόχος.

Σε μια τελική δοκιμή, ποντίκια που είχαν ένα είδος εναλλαγής γονιδίου Klf15 βρέθηκε ότι αυξάνουν την έκφρασή τους του Adrb1, καθιστώντας τον λευκό λιπώδη ιστό πιο μπεζ.

Η εύρεση ενός τρόπου δημιουργίας παρόμοιας αντίδρασης σε ανθρώπους με χρήση φαρμακευτικών σκευασμάτων θα μπορούσε να βοηθήσει να ξεπεραστούν τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν πολλοί για να διασπάσουν το αποθηκευμένο λίπος τους, χωρίς τις παρενέργειες που συνοδεύουν άλλες προσεγγίσεις.

"Πολλοί άνθρωποι πίστευαν ότι αυτό δεν ήταν εφικτό", λέει ο Feldman. "Δείξαμε όχι μόνο ότι αυτή η προσέγγιση λειτουργεί για να μετατρέψει αυτά τα λευκά λιποκύτταρα σε μπεζ, αλλά και ότι ο πήχης για να γίνει αυτό δεν είναι τόσο υψηλός όσο πιστεύαμε".

Η έρευνα δημοσιεύτηκε στο Journal of Clinical Investigation.

Κι αν μπορούμε να απαλλαγούμε από το τοπικό λίπος;

Διατροφή