Βοηθούν τα προβιοτικά στην κατάθλιψη; Και πώς συνδέεται το μικροβίωμα του εντέρου με την απάντηση;

Γνωρίζουμε ότι τα προβιοτικά είναι σημαντικά για την υγεία του εντέρου. Νέα έρευνα τα συνδέει και με την ψυχική μας υγεία.

13.07.2020

εχεις διαβασει

Φάκελος: Όλοι οι τρόποι που τα προβιοτικά κάνουν καλό στην υγεία σου

Νέα ανασκόπηση μελετών στην επιστημονική επιθεώρηση BMJ Nutrition Prevention & Health μελετά την επίδραση των προβιοτικών και των πρεβιοτικών στην κατάθλιψη και τα συμπτώματα άγχους. Τα αποτελέσματα δείχνουν θετικά και πιθανότατα μας δίνουν έναν ακόμη λόγο να βάλουμε τα προβιοτικά στη ζωή μας.

Δεν είναι «φάρμακο» για την κατάθλιψη – αλλά είναι σημαντικά

Παρόλα αυτά, η εν λόγω ανασκόπηση δεν αποκαλύπτει ένα νέο «φάρμακο» για την κατάθλιψη. Όπως τονίζουν οι ερευνητές, τα αποτελέσματα είναι μεν θετικά, αλλά όχι στατιστικά σημαντικά. Γιατί τότε έχει σημασία η έρευνα; Ο ένας λόγος είναι πως μας δίνουν ένα ακόμη πιθανό κίνητρο να ενσωματώσουμε περισσότερα προβιοτικά και πρεβιοτικά στη διατροφή μας, τα οποία έχουν συνολικά οφέλη για την υγεία μας. Και ένας δεύτερος είναι πως, ακόμη και μικρή να είναι η επίδρασή τους στην ευεξία μας, γιατί να μην επωφεληθούμε;

Κατάθλιψη και άξονας εγκεφάλου-εντέρου

Ο άξονας εγκεφάλου-εντέρου περιγράφει τη σχέση που υπάρχει ανάμεσα στο μικροβίωμα του εντέρου και το κεντρικό νευρικό σύστημα, το οποίο περιλαμβάνει τον εγκέφαλο και τη σπονδυλική στήλη. Μεταξύ αυτών των δύο συστημάτων, μπορεί να ανταλλάσσονται μηνύματα, τα οποία συμβάλουν στην σωστή λειτουργία τους. Ως συνέπεια, οι ειδικοί υποθέτουν ότι η υγεία του μικροβιώματος του εντέρου μπορεί να επηρεάζει διαταραχές του κεντρικού νευρικού συστήματος, ανάμεσά τους κάποιες διανοητικές διαταραχές. Και κάπου εδώ έρχονται στο προσκήνιο τα προβιοτικά και τα πρεβιοτικά, τα οποία παίζουν σημαντικό ρόλο στην υγεία του μικροβιώματος.

Η μετά-ανάλυση και οι περιορισμοί της

Η νέα μελέτη (μετα-ανάλυση) αξιολόγησε επτά μελέτες πάνω στη σχέση προβιοτικών/πρεβιοτικών και ψυχικής υγείας. Οι μελέτες εξέτασαν συνολικά 12 προβιοτικά στελέχη (Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei, Bifidobacterium bifidium κ.ά.). Όλες οι μελέτες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα προβιοτικά συμπληρώματα -είτε μόνα τους είτε μαζί με πρεβιοτικά- παίζουν ρόλο στον περιορισμό των συμπτωμάτων της κατάθλιψη. Επίσης, φαίνεται ότι βελτιώνουν τα συμπτώματα του άγχους.

Ωστόσο όλες οι μελέτες που εξετάσθηκαν διήρκησαν σχετικά μικρό χρονικό διάστημα και σε αυτές συμμετείχαν λίγοι άνθρωποι. Έτσι, οι ερευνητές ανέφεραν ότι είναι δύσκολο να εξαχθούν οριστικά συμπεράσματα κατά πόσο τα οφέλη των προβιοτικών/πρεβιοτικών διαρκούν πολύ και αν σε βάθος χρόνου υπάρχουν κάποιες ανεπιθύμητες παρενέργειες λόγω της παρατεταμένης χρήσης. Σε κάθε περίπτωση, οι επιστήμονες τόνισαν ότι -με βάση τα έως τώρα ευρήματα- η θεραπεία με προβιοτικά/πρεβιοτικά αξίζει πραγματικά να μελετηθεί και να αξιοποιηθεί περαιτέρω.

Διάβασε επίσης: Πόσο χρόνο χρειάζονται τα προβιοτικά για να δράσουν;

Διάβασε επίσης: Προβιοτικά: Πώς να τα αποθηκεύουμε για να μη μειώνεται η δράση τους

Editor's Picks

Περισσότερα από Υγεία

Best of network

#shapegreece