Ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα; Πόση αλήθεια κρύβουν τα γνωμικά για την υγεία;

Αλήθεια ή μύθος: Να τρώμε μήλο κάθε μέρα; Να ξυπνάμε πριν τις 8 το πρωί; Να γελάμε ακόμα κι αν δεν υπάρχει λόγος;

05.09.2018

Γράφει: Ελένη Δασκαλάκη

εχεις διαβασει

μήλο

Ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα. Χωρίς να είναι ακριβώς παροιμία, μάλλον γνωμικό θα το λέγαμε, φαίνεται πως όντως κρύβει μέσα του λαϊκή σοφία! Κι αν ένα μήλο την ημέρα μπορεί να κρατήσει μακριά σου το γιατρό, πόσο ισχύουν άλλες πεποιθήσεις, ρητά και γνωμικά που έχουμε για την υγεία μας;

Ένα μήλο την ημέρα το γιατρό τον κάνει πέρα

Η φράση αυτή μπορεί να ξεκίνησε από τον 19ο αιώνα, κάπου στην Αγγλία. «Φάε ένα μήλο πριν ξαπλώσεις και ο γιατρός δεν θα βγάλει το μεροκάματό του» έλεγαν – ή κάτι τέτοιο, αλλά στα αγγλικά! Υπάρχει όμως επιστημονική βάση;

Φαίνεται πως ναι! Ορισμένα συστατικά στα μήλα, και ειδικότερα στη φλούδα τους, έχουν πιθανώς καρδιοπροστατευτική και αντικαρκινική δράση. Μελέτη που δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση BMJ εκτιμά πως αν όλοι οι Βρετανοί άνω των 50 ετών έτρωγαν ένα μήλο τη μέρα, θα είχαν προληφθεί σχεδόν οι μισοί θάνατοι από καρδιαγγειακά νοσήματα. Το ποσοστό αυτό είναι ίδιο με τους θανάτους από καρδιαγγειακά που προλαμβάνει η καθημερινή χρήση στατίνης, με λιγότερες ανεπιθύμητες ενέργειες. Δεν πείστηκες; Μελέτη από την Ισπανία στο American Journal of Clinical Nutrition έχει συνδέσει ακόμη και την ελάχιστη αύξηση στην πρόσληψη φρούτων και φυτικών ινών με μειωμένα ποσοστά θνησιμότητας. Το φρούτο που έτρωγαν οι περισσότεροι στη μελέτη; Μήλο!

Spread μήλου χωρίς ζάχαρη: Το τοστ σου θα το λατρέψει!

Το πρωινό πουλί πιάνει το σκουλίκι – ή μήπως όχι;

Ή, όποιο γνωμικό έλεγε σε σένα η γιαγιά σου για να σε πείσει να κοιμάσαι νωρίς για να ξυπνάς νωρίς. Είναι όμως αλήθεια πως ο συνδυασμός αυτός -ύπνος νωρίς ξύπνημα νωρίς- είναι ευεργετικός για το σώμα και το νου; Ας ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι παρόμοια γνωμικά υπάρχουν σε όλες τις κουλτούρες, έχουν όμως βάση; Παρότι στην κοινωνία μας εκτιμάμε περισσότεροι αυτούς που ξυπνούν νωρίς, κάποιες μελέτες έχουν βρει πως το νυχτοπούλι είναι στην πραγματικότητα πιο πιθανό να πιάσει το σκουλίκι. Τουλάχιστον, όταν αναφερόμαστε στη βαθμολογία σε κάποια μορφής τεστ νοημοσύνης. Παρόλα αυτά, διάφορες έρευνες που έχουν γίνει δεν έχουν δώσει σαφή και σταθερά αποτελέσματα. Τι μπορούμε να πούμε με ασφάλεια; Αν κοιμάσαι τις ώρες που εσύ νιώθεις ότι λειτουργείς καλύτερα, τότε πιθανότατα είσαι πιο αποδοτική και πιο ετοιμοπόλεμη σητν καθημερινότητά σου.

10 φυσικοί τρόποι να σε πάρει (επιτέλους) ο ύπνος!

Ο καθαρός αέρας είναι το καλύτερο γιατρικό

Πολλές έρευνες δείχνουν πως ο μολυσμένος αέρας -εσωτερικός και εξωτερικός- προκαλεί ή επιδεινώνει όχι μόνο τα αναπνευστικά προβλήματα, αλλά και καρδιολογικές καταστάσεις και άλλα προβλήματα. Επιπλέον, όταν βρίσκεσαι έξω μια ηλιόλουστη μέρα, αυτό βελτιώνει τη διάθεση και καταπολεμά την κατάθλιψη του χειμώνα. Ακόμη, το φως του ήλιου συμβάλει στη σύνθεση βιταμίνης D στον οργανισμό σου, η οποία σχετίζεται με πολλά οφέλη για την υγεία σου.

Μήπως σου λείπει βιταμίνη D;

Το γέλιο κάνει καλό – γέλα με την καρδιά σου για την καρδιά σου

Η καλή υγεία είναι αιτία ευτυχίας, φυσικά, αλλά και η ευτυχία ενισχύει την υγεία – ένας φαύλος κύκλος αλλά από την καλή πλευρά. Φαίνεται πως τα δύο αυτά, η ευτυχία και η υγεία, συνδέονται στενά μεταξύ τους. Μάλιστα, σύμφωνα μέ άρθρο που δημοσιεύτηκε στο Health Affairs από την Carol Graham, Ph.D., από το Πανεπιστήμιο του Μέριλαντ, η ευτυχία συνδέεται πιο έντονα με την υγεία απ’ ότι με τον πλούτο. Τέλος, επιστήμονες έχουν βρει πως το γέλιο μπορεί να έχει ευερετικές ιδιότητες, ειδικά στις αρτηρίες, την αρτηριακή πίεση και γενικότερα το καρδιαγγειακό σύστημα.

Σου δίνουμε 8 επιστημονικούς λόγους για να γελάς κάθε μέρα!

 

Editor's Picks:

Περισσότερα από Υγεία

#shapegreece