Έρευνα: Μπορεί η ταχύτητα ανάβασης μιας σκάλας να αποκαλύψει την υγεία της καρδιάς;

«Αν σας πάρει περισσότερο από ενάμισι λεπτό για να ανεβείτε τέσσερις σκάλες, η υγεία σας είναι υποβέλτιστη και θα ήταν καλή ιδέα να συμβουλευτείτε ένα γιατρό», υποστηρίζει η μελέτη.

BeFunky-collage (2)

«Μια απλή και δωρεάν εξέταση της υγείας της καρδιάς είναι τόσο κοντά όσο το πλησιέστερο πολυώροφο κτίριο» λένε ερευνητές από την Ισπανία που ισχυρίζονται ότι η ταχύτητα ανάβασης σκαλοπατιών είναι ένας ακριβής δείκτης της καλής καρδιακής υγείας.

«Η ανάβαση σκαλοπατιών είναι ένας εύκολος τρόπος να ελεγχθεί η υγεία της καρδιάς σας», λέει ο Δρ Jesús Peteiro, καρδιολόγος στο πανεπιστημιακό νοσοκομείο Coruña και συντάκτης της εν λόγω μελέτης και προσθέτει, «Αν σας πάρει περισσότερο από ενάμισι λεπτό για να ανεβείτε τέσσερις σκάλες, η υγεία σας είναι υποβέλτιστη και θα ήταν καλή ιδέα να συμβουλευτείτε ένα γιατρό».

Η μελέτη που παρουσιάστηκε σε πρόσφατη επιστημονική συνάντηση της European Society of Cardiology συνέκρινε τα αποτελέσματα της δοκιμασίας ανάβασης σκάλας με εκείνα που ελήφθησαν από τις δοκιμές άσκησης που διεξήχθησαν σε εργαστήριο. Η έρευνα δεν έχει ακόμη αξιολογηθεί ούτε δημοσιευθεί σε επιστημονικό περιοδικό.

Οι 165 συμμετέχοντες στη μελέτη περπάτησαν ή έτρεξαν σε διάδρομο μέχρι να εξαντληθούν και η απόδοσή τους μετρήθηκε με μεταβολικά ισοδύναμα (MET). Μετά από μια περίοδο ανάπαυσης ανέβηκαν τέσσερις σκάλες (60 βήματα) σε ένα γρήγορο ρυθμό (όχι όμως αυτόν του τρεξίματος) και μετρήθηκαν και πάλι σε MET.

Οι συμμετέχοντες που σκαρφάλωσαν τις σκάλες σε λιγότερο από 40 έως 45 δευτερόλεπτα πέτυχαν περισσότερα από 9 έως 10 MET. Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η επίτευξη 10 MET κατά τη διάρκεια μιας δοκιμασίας άσκησης συνδέεται με ένα χαμηλό ποσοστό θνησιμότητας (1% ή λιγότερο ετησίως ή 10% σε διάστημα 10 ετών).

Οι συμμετέχοντες που χρειάστηκαν 1,5 λεπτό ή περισσότερο για να ανέβουν τις σκάλες πέτυχαν λιγότερο από 8 MET, γεγονός που μεταφράζεται σε ένα αναμενόμενο ποσοστό θνησιμότητας 2 - 4 % ετησίως ή 30 % σε 10 χρόνια).

Απεικόνιση της καρδιακής λειτουργίας κατά τη διάρκεια των εξετάσεων αποκάλυψε ότι το 58 % των συμμετεχόντων που χρειάστηκε περισσότερο από 1,5 λεπτά για να ανέβει τις σκάλες είχε ανώμαλη καρδιακή λειτουργία κατά τη διάρκεια της άσκησης, σε σύγκριση με το 32% αυτών που σκαρφάλωσαν τις σκάλες σε λιγότερο από ένα λεπτό.

Μόνο ένα σημείο εκκίνησης

Σχεδόν 1 στους 3 συμμετέχοντες στη μελέτη που ανέβηκε τις σκάλες γρήγορα εμφάνισε ανώμαλη καρδιακή λειτουργία (πιθανός δείκτης για στεφανιαία νόσο).

Το γεγονός αυτό δείχνει ότι η ανάβαση σκάλας ως δοκιμασία δεν πρέπει να θεωρηθεί ως υποκατάστατο για πιο ολοκληρωμένες αξιολογήσεις, δήλωσε ο Δρ Renee Bullock-Palmer, καρδιολόγος και διευθυντής του Women’s Heart Center και διευθυντής μη επεμβατικής καρδιακής απεικόνισης στο Deborah Heart και το Lung Center του New Jersey.

«Η εξέταση αυτή με την ανάβαση της σκάλας δεν μπορεί να αντικαταστήσει μια σωστή φυσική εξέταση, τη διάγνωση από έναν γιατρό και ενός σωστού κατάλληλα υποδεικνυόμενου τεστ αντοχής», είπε.

Με τη Δρ Nicole Harkin, ιδρύτρια της Whole Heart Cardiology να συμφωνεί: «Κατά τη διάρκεια μιας πιο τυπικής προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων, μερικές φορές βλέπουμε ενδείξεις καρδιακών προβλημάτων, ακόμη και αν ένας ασθενής δεν έχει συμπτώματα».

«Οι γιατροί χρησιμοποιούν συχνά την ανάβαση σκάλας για την αξιολόγηση της υγείας της καρδιάς», σημείωσε η Harkin.

«Είναι μια άσκηση που αυξάνει τον καρδιακό ρυθμό σχετικά γρήγορα. Συνήθως, αν υπάρχει ένα ζήτημα όπως μια φραγμένη αρτηρία της καρδιάς, οι άνθρωποι τείνουν να εμφανίζουν τα συμπτώματα (όπως πόνο στο στήθος ή δύσπνοια) σε υψηλότερους καρδιακούς ρυθμούς. Χρησιμοποιούμε συχνά την ικανότητα ενός ατόμου να ανέβει μια ή δύο σκάλες χωρίς να έχει πρόβλημα ως ένδειξη ότι θα είναι εντάξει κατά τη διάρκεια της χειρουργικής επέμβασης».

Όχι για όλους.

Ο Δρ Oyere K. Onuma, καρδιολόγος στο YaleMedicine και επίκουρος καθηγητής της ιατρικής στο Yale, είπε με τη σειρά της ότι η ανάβαση σκάλας ως τεστ είναι μεν χρήσιμο, αλλά η χρησιμότητά του έχει όρια. «Το μεγάλο πλεονέκτημα αυτής της μεθόδου είναι η ευκολία της. Μπορεί να γίνει σχεδόν οπουδήποτε με πολύ μικρή απαίτηση από την άποψη του εξοπλισμού ή του προσωπικού. Είναι επίσης πολύ φθηνότερο και ταχύτερο να γίνει από τις παραδοσιακές προσομοιώσεις ακραίων καταστάσεων και μπορεί να επαναληφθεί πολλές φορές για να παρακολουθείται οποιαδήποτε πρόοδος ή αλλαγές στη λειτουργική ικανότητα» δήλωσε χαρακτηριστικά.

«Ωστόσο, η άλλη πλευρά είναι ότι η δοκιμή δεν είναι τυποποιημένη. Το είδος των σκαλοπατιών, η ταχύτητα, ο χρόνος της προσπάθειας μπορεί να διαφέρουν. Αυτή η μέθοδος περιορίζει επίσης σημαντικά την αξιολόγηση των ασθενών με περιορισμένη κινητικότητα και των ηλικιωμένων ασθενών, οι οποίοι μπορεί να έχουν μεγαλύτερη μηχανική δυσκολία με την ανάβαση σκαλοπατιών».

Ο Δρ Jeremy Pollock, καρδιολόγος στο πανεπιστήμιο του University of Maryland St. Joseph Medical Center είπε, «Είναι σημαντικό να αξιολογείται κάθε ασθενής βάσει των ικανοτήτων του και της κατάστασης της υγείας του. Ένας αδύναμος 80χρονος, ως επί το πλείστον καθιστός ασθενής δεν πρέπει ποτέ να κληθεί να ανέβει μια σκάλα», και πρόσθεσε, «Παράγοντες όπως το αν μπορούν ή όχι να περπατήσουν δύο τετράγωνα της πόλης, να μεταφέρουν τσάντες με ψώνια στο αυτοκίνητό τους ή να επιτελέσουν πολλές άλλες δραστηριότητες της καθημερινής ζωής, μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως δείκτες της καρδιαγγειακής υγείας».

Αξίζει να σημειωθεί ότι η ικανότητα άσκησης είναι πάντα ένας καλός δείκτης της γενικής καρδιακής υγείας και αν η ικανότητα κάποιου να ολοκληρώσει ένα πρόγραμμα γυμναστικής αλλάξει, είναι ένα καλό σημάδι ότι ενδεχομένως κάτι συμβαίνει και θα έπρεπε να επικοινωνήσει με τον γιατρό του.

Ο Δρ Deane Waldman, ομότιμος καθηγητής παιδιατρικής και παθολογίας, καθώς και πρώην διευθυντής του Center for Healthcare Policy στο Texas Public Policy Foundation προειδοποιεί ότι πολλοί ηλικιωμένοι ενήλικες και άτομα με διαβήτη έχουν κοινά θέματα. Αυτοί οι άνθρωποι μπορεί και να μην είναι σε θέση να εκτελέσουν το τεστ αντοχής ανάβασης σκάλας. Πάντως θα πρέπει γενικά να αποφεύγουν την ανάβαση σκαλοπατιών ως μορφή τακτικής άσκησης.

«Το πρόβλημα με τη χρήση σκάλας για προπονήσεις είναι η κάθοδος, καθώς πιέζονται πολύ τα γόνατα», είπε ο Paul Johnson, ιδρυτής της Complete Tri, ο οποίος παρέχει συμβουλές προπόνησης για τους λάτρεις της φυσικής κατάστασης.

Διάβασε ακόμα: Φάκελος υγεία: Τα tips για την υγεία της καρδιάς μας και τι μπορούμε να κάνουμε

Διάβασε ακόμα: Μήπως κινδυνεύεις από πρόωρη εμμηνόπαυση;

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i