Surprise! Το αλάτι κάνει καλό (αρκεί να καταναλώνεις τη σωστή ποσότητα)

Το αλάτι κάνει καλό: ΑΛΗΘΕΙΑ! Δε χρειάζεται να αποφεύγεις –εντελώς– το αλάτι, αν είσαι υγιής και σε φόρμα. Ποια είναι, όμως, η σωστή ποσότητα για να καταναλώνεις;

alati-ygeia

Συνεργάστηκε ο Γιάννης Μακρυγιάννης, ειδικός καρδιολόγος.

Έχεις χαμηλή πίεση, αλλά και πάλι προσανατολίζεσαι στην κατάργηση του αλατιού; Το να το κόψεις εντελώς μπορεί να είναι ανθυγιεινή επιλογή, υποστηρίζεται σε νέα έρευνα.

Και οι δραστήριες γυναίκες μπορεί να το χρειάζονται ακόμη περισσότερο από εκείνες που κάνουν καθιστική ζωή. Για να βρούμε απαντήσεις, συμβουλευτήκαμε ειδικούς, αναλύσαμε τις τελευταίες μελέτες και ιδού όλα όσα πρέπει να γνωρίζεις για το πολύτιμο αλάτι.

Το σούπερ μέταλλο;

Παρότι το νάτριο (αλάτι) μπαίνει συχνά στην κατηγορία των διατροφικών «όχι», το σώμα σου το χρειάζεται. Αυτό το μέταλλο, που βοηθά τα συστήματά σου να στέλνουν μηνύματα από και προς τον εγκέφαλο και κρατά σταθερή τη λειτουργία της καρδιάς σου, είναι εξαιρετικά σημα- ντικό για τις γυναίκες που γυμνάζονται.

«Συμβάλλει στην πρόληψη της μυϊκής κράμπας, ενώ βοηθά και το σώμα σου να συγκρατεί νερό, έτσι ώστε να παραμένεις καλύτερα ενυδα- τωμένη» επισημαίνει η Nancy Clark, R.D., συγγραφέας του Nancy Clark’s Sports Nutrition Guidebook.

Κατά τη διάρκεια μιας έντονης προπόνησης οι περισσότερες γυναίκες χάνουν νάτριο, κάλιο και υγρά. Όμως, εκείνες που έχουν έντονη εφίδρωση χάνουν περισσότερο και έτσι χρειάζεται να το αντικαταστήσουν μετά.

Η μεγάλη διαμάχη για το αλάτι

Αν το νάτριο είναι τόσο σημαντικό, γιατί έχει θεωρηθεί «εχθρός»;

Σύμφωνα με ορισμένους, η μεγάλη κατανάλωση αυτού του μετάλλου μπορεί να οδηγήσει τα νεφρά να κατακρατούν υγρά (γι’ αυτό και προκαλεί οίδημα), αυξάνοντας τον όγκο του αίματος.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: 5 light τροφές με αλάτι όσο μια σακούλα πατατάκια

Αυτό ασκεί μεγαλύτερη πίεση στα περιφερικά αγγεία, αναγκάζοντας την καρδιά να δουλεύει πιο σκληρά.

«Με τον καιρό αυτό μπορεί να οδηγήσει σε αυξημένη αρτηριακή πίεση» λέει ο Γιάννης Μακρυγιάννης, ειδικός καρδιολόγος.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, η υπέρταση προσβάλλει έναν στους τρεις ενήλικες και αποτελεί τη βασική αιτία για περίπου 9,4 εκατομμύρια θανάτους παγκοσμίως. Στην Ελλάδα η υπέρταση επηρεάζει περισσότερα από 2 εκατομμύρια άτομα και ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί.

Καθώς η μείωση της κατανάλωσης του αλατιού μπορεί να συμβάλλει στον έλεγχο

της υπέρτασης, τη δεκαετία του 1970 οι γιατροί άρχισαν να συμβουλεύουν τους ανθρώπους να κόψουν το αλάτι και ξαφνικά μια ολόκληρη γενιά μπήκε σε αυτή τη διαδικασία.

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες διατροφικές οδηγίες, θα πρέπει να προσλαμβάνουμε λιγότερα από 2.300 mg νάτριο τη μέρα (6 γραμμ. αλάτι), ενώ από την Αμερικανική Καρδιολογική Εταιρεία συστήνουν έως 1.500 mg τη μέρα

(4 γραμμ. αλάτι). Όμως, σε πρόσφατη αναφορά από το Ινστιτούτο Ιατρικής των ΗΠΑ (Institute of Medicine) αμφισβητείται το αν μια χαμηλή σε νάτριο διατροφή είναι κατάλληλη για  όλους.

Αφού μελέτησαν τα στοιχεία, οι ειδικοί του ινστιτούτου δήλωσαν πως δεν υπήρχαν αποδείξεις ότι η κατανάλωση κάτω από τα 2.300 mg τη μέρα είχε ως αποτέλεσμα λιγότερους θανάτους από καρδιοπάθεια και εγκεφαλικό.

Μάσκες με αλάτι για τέλεια μαλλιά και νύχια!

Στην ιατρική επιθεώρηση American Journal of Hypertension, σε ανάλυση επτά μελετών που αφορούσαν πάνω από 6 χιλιάδες ανθρώπους βρέθηκε ότι δεν υπήρχαν σημαντικά στοιχεία πως η μικρότερη πρόσληψη αλατιού μείωσε τον κίνδυνο για καρδιακά και εγκεφαλικά επεισόδια ή θάνατο σε ανθρώπους είτε με φυσιολογική είτε με υψηλή αρτηριακή πίεση.

«Οι πρόσφατες συστάσεις βασίζονται στη λογική πως όσο χαμηλότερα τόσο το καλύτερο» αναφέρει ο Michael Alderman, M.D., ομότιμος καθηγητής Ιατρικής στο Ιατρικό Κολέγιο Albert Einstein.

«Όμως, τα πιο πρόσφατα δεδομένα υγείας δείχνουν πως εκείνες

οι οδηγίες δεν είναι δικαιολογημένες».

Η πολύ χαμηλή κατανάλωση αλατιού μπορεί να είναι ακόμη και επικίνδυνη. Σεμελέτη από το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Κοπεγχάγης διαπιστώθηκε ότι μια διατροφή χαμηλή σε νάτριο συνέβαλε σε μείωση της αρτηριακής πίεσης κατά

3,5% σε ανθρώπους με υπέρταση.

Αυτό θα μπορούσε να είναι καλό, μόνο που αύξησε επίσης τα τριγλυκερίδια και τη χοληστερίνη τους καθώς και τα επίπεδα της αλδοστερόνης και της νορεπινεφρίνης, δύο ορμονών που μπορεί με τον καιρό να αυξήσουν την ευαισθησία στην ινσουλίνη. Και όλα αυτά είναι γνωστοί παράγοντες

κινδύνου εμφάνισης καρδιοπάθειας.

Άσκηση - καλή διατροφή

Τώρα υπάρχουν ακόμη περισσότεροι λόγοι για να ρίξεις αλάτι στα λαχανικά σου: πέρυσι, αφού ανέλυσαν δεκάδες μελέτες, Δανοί ερευνητές ανακοίνωσαν πως ανακάλυψαν ότι η κατανάλωση πολύ λίγου αλατιού σχετίστηκε με αυξημένο κίνδυνο θανάτου.

Είχαν προσδιορίσει πως το ασφαλές εύρος για τους περισσότερους ανθρώπους είναι από 2.645 έως 4.945 mg νατρίου τη μέρα (6,5-11 γραμμ. αλάτι).

Αυτοί είναι οι αριθμοί που αντιστοιχούν ήδη στην κατανάλωση των περισσότερων από εμάς, όμως, δυστυχώς, το περισσότερο από αυτό το αλάτι  στο εντυπωσιακό 75%– προέρχεται από συσκευασμένες και έτοιμες τροφές, πολλές από τις οποίες είναι φορτωμένες με θερμίδες, πρόσθετη ζάχαρη,

ακόμη και trans λιπαρά.

Αλάτι

Οι μεγαλύτεροι ένοχοι είναι τα ψωμάκια, τα αλλαντικά, η πίτσα, οι σούπες από κονσέρβα, τα πουλερικά και τα σάντουιτς. Αυτό σημαίνει πως οι γυναίκες που προσέχουν το σώμα τους, οι οποίες ακολουθούν μια υψηλής ποιότητας διατροφή που συμπεριλαμβάνει πολλά φρέσκα φρούτα και λαχανικά και τροφές ολικής αλέσεως, είναι σε πολύ καλό επίπεδο.

«Δε χρειάζεται να ασχολείσαι ιδιαίτερα με το αλάτι σου ανκάνεις τόσα άλλα πράγματα σωστά», λέει ο Γιάννης Μακρυγιάννης.

Επιπλέον, στην έρευνα υποδεικνύεται πως το να είσαι δραστήρια μπορεί να σου προσφέρει μια φυσική άμυνα απέναντι στις αρνητικές επιδράσεις του νατρίου.

«Αν είσαι δραστήρια, πιθανότατα μπορείς να “αντέξεις” περισσότερο αλάτι στη διατροφή σου από κάποιον που δεν είναι» εξηγεί η Carol Greenwood, Ph.D., καθηγήτρια Διατροφικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο του Τορόντο.

Αυτό σημαίνει προστασία από την επίδραση του νατρίου στην αρτηριακή σου πίεση – και πιθανώς ακόμη περισσότερα.

ΔΙΑΒΑΣΕ ΑΚΟΜΑ: Η χαμηλότερη πίεση μπορεί να σώσει τη ζωή των υπερτασικών

Στην έρευνα της Greenwood διαπιστώθηκε ότι μεγαλύτερης ηλικίας ενήλικοι που ακολουθούσαν δίαιτα με υψηλή πρόσληψη αλατιού έδειξαν μεγαλύτερη διανοητική φθορά συγκριτικά μ’ εκείνους με τη χαμηλότερη πρόσληψη, αυτό όμως δεν ίσχυε για τους συμμετέχοντες που ήταν σωματικά δραστήριοι.

Εκείνοι ήταν προστατευμένοι, ανεξάρτητα από το πόσο αλάτι έτρωγαν.

«Ένα υψηλό επίπεδο δραστηριότητας προστατεύει τις αρτηρίες και τη μακροπρόθεσμη υγεία του εγκεφάλου» εξηγεί.

Συμπέρασμα: Αν έχεις αρκετά δραστήρια ζωή και κάνεις διατροφή πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, το νάτριο δε θα πρέπει να σε αγχώνει.

«Με όλα όσα έχεις που σε ανησυχούν», τονίζει ο Γιάννης Μακρυγιάννης, «μπορείς νασταματήσεις να ασχολείσαι με το αλάτι».

Οι πιο πρόσφατες Ειδήσεις

Διαβάστε πρώτοι τις Ειδήσεις για υγεία, διατροφή και γυμναστική στο shape.gr

Read Next

MORE FROM

Fitness

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i