Χριστούγεννα 2020: Πώς να προστατέψουμε την ψυχική μας υγεία αυτές τις πρωτόγνωρες γιορτές

Ναι, το 2020 ήταν δύσκολο, αλλά, με ιατρική έρευνα θα νικηθεί ο Covid-19 και θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα.

BeFunky-collage (1)

Για τους περισσότερους ανθρώπους, τα Χριστούγεννα θα είναι πολύ διαφορετικά φέτος. Τα Χριστούγεννα είναι παραδοσιακά μια περίοδος που όλοι περνούν χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους τους και για τους περισσότερους, αυτό είναι απίθανο να συμβεί τη φετινή χρονιά λόγω των περιορισμών στα ταξίδια και των lockdowns.

Έτσι, η φροντίδα της ψυχικής μας υγείας είναι πιο σημαντική από ποτέ καθώς μπαίνουμε στην περίοδο των διακοπών. Δεδομένου του ότι σε πολλούς , η περίοδος των διακοπών φέρνει από μόνη της πολύ στρες και πιέσεις, γνωστά και ως Christmas blues ή μελαγχολία των γιορτών, ειδικά με την πανδημία χρειάζεται επιπλέον προσοχή. Μερικές φορές, μικρά βήματα μαζί, μπορούν να έχουν σημαντικά οφέλη στην ψυχολογία και τη βελτίωση της διάθεσης.

Πριν συνεχίσουμε είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι κάθε μέρα, οι επιστήμονες μαθαίνουν περισσότερα για το πώς λειτουργεί ο SARS-CoV-2 και την αντιμετώπισή του. Ναι, το 2020 ήταν δύσκολο, αλλά, με ιατρική έρευνα θα νικηθεί ο Covid-19 και θα επιστρέψουμε στην κανονικότητα.

Τρόποι προστασίας της ψυχικής υγείας

  1. Αρκετός και ποιοτικός ύπνος

Κανένα άρθρο σχετικά με τη διατήρηση της ψυχικής υγείας δεν θα ήταν πλήρες χωρίς να αναφέρεται ο ύπνος. Η απώλεια ύπνου επηρεάζει τη διάθεσή μας, ενισχύει τις αρνητικές συναισθηματικές επιδράσεις των αρνητικών συμβάντων, ενώ μειώνει τη θετική επίδραση των χαρμόσυνων συμβάντων. Έτσι, η μειωμένη διάρκεια ύπνου φαίνεται να επηρεάζει αρνητικά τη διάθεση.

Σε μια εποχή που η διάθεση των πολιτών είναι πεσμένη, ο λίγος επιπλέον ύπνος μπορεί να είναι ένας σχετικά απλός τρόπος για να βελτιωθεί αυτή. Αξίζει να σημειωθεί, ωστόσο, ότι η σχέση μεταξύ ύπνου και ψυχικής υγείας είναι πολύπλοκη και αμφίδρομη - τα ζητήματα ψυχικής υγείας μπορούν να επηρεάσουν την ποιότητα του ύπνου και η έλλειψη ύπνου μπορεί να βλάψει την ψυχική υγεία.

  1. Τακτική άσκηση

Η σωματική δραστηριότητα μπορεί να ενισχύσει τη διάθεση τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα. Μάλιστα, η άσκηση προστατεύει και από την εμφάνιση κατάθλιψης. Δεν χρειάζεται να τρέξει κανείς 4 μίλια για να έχει ψυχικά οφέλη από την άσκηση: ένας σύντομος περίπατος 10-15 λεπτών μπορεί να βοηθήσει στη διάθεση και την ηρεμία.

Είναι αλήθεια ότι ούτε η άσκηση ούτε ο ύπνος μπορούν να αντικαταστήσουν μια αγκαλιά από έναν φίλο ή έναν συγγενή, αλλά αν η διάθεση ενισχύεται έστω στιγμιαία ή αν η συνολική μέση διάθεση αυξηθεί, η διαχείριση αυτής της απογοήτευσης γίνεται πιο εύκολη.

  1. Αντιμετώπιση της μοναξιάς

Για πολλούς ανθρώπους, η μοναξιά υπήρξε ήδη ένα σημαντικό χαρακτηριστικό του 2020. Ο προβληματισμός σχετικά με τους φίλους και την οικογένεια κατά την περίοδο των Χριστουγέννων είναι πιθανό να εντείνει αυτά τα συναισθήματα απομόνωσης.

Για την καταπολέμηση αυτού, είναι σημαντική η διατήρηση της επαφής είτε μέσω μιας  τηλεφωνικής κλήσης είτε με συνομιλία μέσω βίντεο. Τα email, τα μηνύματα και τα social media μπορούν να φανούν ιδιαίτερα χρήσιμα σε τέτοιες στιγμές.

Ακόμη, σημαντικό είναι να μένει κανείς απασχολημένος, καθώς ο ελεύθερος - άδειος χρόνος κυλάει αργά. Η ακρόαση ενός νέου podcast, αγαπημένων τραγουδιών, η εκμάθηση μιας νέας γλώσσας ή οτιδήποτε άλλο κρατά ένα μυαλό απασχολημένο και δημιουργικό, προστατεύουν από την αίσθηση μοναξιάς.

  1. Καλή διατροφή και ενυδάτωση

Υπάρχουν αυξημένες ενδείξεις πως όλα όσα τρώμε επηρεάζουν τη διάθεσή μας. Τα υγιεινά διατροφικά πρότυπα, όπως η μεσογειακή διατροφή, έχουν ως αποτέλεσμα μια καλύτερη ψυχική υγεία σε σχέση με τα δυτικής διατροφής πρότυπα που περιλαμβάνουν μεγάλη κατανάλωση junk και συσκευασμένων τροφών. Έτσι, η ισορροπημένη διατροφή τις ημέρες πριν και μετά τα Χριστούγεννα θα μπορούσε να βοηθήσει πολύ.

  1. Τήρηση ισορροπιών 

Δεν έχουν όλοι την ίδια στάση όσον αφορά την πανδημία. Μερικοί άνθρωποι φοβούνται περισσότερο, άλλοι λιγότερο, ενώ άλλοι ακόμη και καθόλου. Το αποτέλεσμα είναι μερικοί να μην σέβονται τον λόγο αποχής από ένα οικογενειακό τραπέζι και να προκαλούνται παρεξηγήσεις. Αυτές οι διαφορές στη θέση – στάση ως προς την πανδημία έχουν τη δυνατότητα να προκαλέσουν απογοήτευση και επιπλέον άγχος. Είναι σημαντικό να γίνουν σαφείς και ειλικρινείς συζητήσεις με τα μέλη της οικογένειας για το τι μπορούν να περιμένουν φέτος. Άλλωστε, από τα επόμενα Χριστούγεννα θα έχει επιστρέψει η κανονικότητα, οπότε είναι μια χρονιά μόνο που καλούμαστε να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα. Καλώς ή κακώς, πρέπει να γιορταστούν «εικονικά».

Σίγουρα οι συμβουλές που περιγράφονται παραπάνω μεμονωμένα δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τις αγαπημένες στιγμές που προσδοκά κανείς να ζήσει τα Χριστούγεννα. Ωστόσο, εάν καταβληθεί μεγαλύτερη προσπάθεια για σωστή διατροφή, ύπνο και άσκηση, το συνολικό αποτέλεσμα θα αποφέρει σίγουρα κάποιο όφελος. Ακόμη, μεγάλη σημασία έχει η διατήρηση της επικοινωνίας με τους φίλους και την οικογένεια για να αποφευχθούν τα συναισθήματα μοναξιάς.

Διάβασε ακόμα: Κοινό κρυολόγημα, γρίπη και κορονοϊός: Πόσο μοιάζουν, σε τι διαφέρουν – Ο ειδικός απαντά

Διάβασε ακόμα: Τα πάντα για το κοινό κρυολόγημα στην εποχή της Covid-19

Read Next

MORE FROM

Υγεία

Δεικτης μαζας σωματος

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Ποσο νερο πρεπει να πινω

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i

Θερμιδες που καιω στο τρεξιμο

Συμπλήρωσε τα παραπάνω πεδία

i