Έλλειψη ύπνου: Πώς επηρεάζει τη διάθεση, τον εγκέφαλο και την υγεία σου (Ναι, είναι πιο πιθανό να κολλήσεις ίωση!)

Μια νύχτα αϋπνίας ή κακού ύπνου μπορεί να σε κάνει ευέξαπτη και κουρασμένη το πρωί. Τι συμβαίνει όμως όταν η έλλειψη ύπνου είναι ο κανόνας;

19.10.2020

εχεις διαβασει

ενέργεια, κούραση, ύπνος, νύστα υγεία

Μια νύχτα δύσκολου ύπνου μπορεί να την αντιμετωπίσουμε όλοι. Ωστόσο η τακτική έλλειψη ύπνου μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο να παρουσιάσεις μακροπρόθεσμα ή χρόνια προβλήματα υγείας.

Έχεις αϋπνίες: Πώς η έλλειψη ύπνου επηρεάζει το σώμα σου

Δες εδώ κάποιες από τις χαρακτηριστικές επιπτώσεις στον οργανισμό που προκαλεί η έλλειψη ύπνου.

Αλλαγές στη διάθεση

Ανασκόπηση μελετών του 2018 επισήμανε το συσχετισμό ανάμεσα στην έλλειψη ύπνου και τις αλλαγές στη διάθεση. Πώς αλλάζει η διάθεσή σου όταν δεν κοιμάσαι καλά για πολύ καιρό; Μπορεί να παρουσιάσεις θυμό, επιθετικότητα και συναισθηματικά ξεσπάσματα. Η ανασκόπηση επισήμανε επίσης ότι η έλλειψη ύπνου μπορεί να επιδεινώσει προϋπάρχουσες διαταραχές διάθεσης όπως η κατάθλιψη και το άγχος.

Μειωμένη ικανότητα μάθησης

Σύμφωνα με τον αμερικανικό φορέα National Institutes of Health (NIH) o ύπνος είναι ζωτικής σημασίας για την υγιή λειτουργία του εγκεφάλου. Όταν κοιμόμαστε, ο εγκέφαλος αφομοιώνει τις πληροφορίες που επεξεργάστηκε στη διάρκεια της ημέρας. Εξαιτίας αυτής της διαδικασίας, η έλλειψη ύπνου επηρεάζει άμεσα στην ικανότητα ενός ατόμου να μαθαίνει καινούργια πράγματα. Σύμφωνα με το NIH, η έλλειψη ύπνου μπορεί επίσης να έχει αρνητική επίδραση στα παρακάτω: Προσοχή, λήψη αποφάσεων και δημιουργικότητα.

Αυξημένος κίνδυνος για νόσο Αλτσχάιμερ

Το Αλτσχάιμερ είναι μια προοδευτική νόσος που επηρεάζει σταδιακά τη σκέψη και τη μνήμη. Ορισμένοι ερευνητές προτείνουν την εναπόθεση αμυλοειδών στον εγκέφαλο ως μια εξήγηση για το πώς εξελίσσεται η νόσος. Σύμφωνα με την υπόθεση αυτή, το Αλτσχάιμερ αναπτύσσεται εξαιτίας της συγκέντρωσης β-αμυλοειδών πρωτεϊνών στον εγκέφαλο. Αυτές οι κολλώδεις πρωτεΐνες ενώνονται μεταξύ τους και σχηματίζουν μεγάλες αποθέσεις που ονομάζονται πλάκες, οι οποίες διαταράσσουν τα νευρικά σήματα στον εγκέφαλο, κατάσταση που τελικά οδηγεί στο θάνατο των εγκεφαλικών κυττάρων.

Μία μελέτη του 2018 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29632177/ παρατήρησε ότι το ανοσοποιητικό σύστημα συμβάλει στον «καθαρισμό» της των β-αμυλοειδών από τον εγκέφαλο κατά τη διάρκεια του ύπνου. Βρήκε, μάλιστα, πως μόλις μία νύχτα αϋπνίας μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο ενός ανθρώπου να αναπτύξει τη νόσο Αλτσχάιμερ.

Αυξημένος κίνδυνος για λοιμώξεις

Μία ακόμη συνέπεια από την έλλειψη ύπνου φαίνεται πως είναι ο αυξημένος κίνδυνος για λοιμώξεις. Αναθεώρηση μελετών του 2015 διερεύνησε τη σχέση ανάμεσα στο ανοσοποιητικό σύστημα και τον ύπνο. Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο ύπνος μπορεί να συμβάλει στη ρύθμιση διαφόρων στοιχείων του ανοσοποιητικού συστήματος κατά τέτοιο τρόπο που να μας προστατεύει από τις λοιμώξεις. Επισημαίνουν επίσης ότι η έλλειψη ύπνου μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη ανοσία.

Διάβασε επίσης: Ο καλός ύπνος μπορεί να νικήσει (και να προλάβει) το κρυολόγημα (το ήξερες;)

Διάβασε επίσης: Καλός ύπνος και καρκίνος του μαστού: Ποια η σχέση τους;

[related id="718031"]

Περισσότερα από Υγεία

Best of network

#shapegreece